Tietonäkymä keskitetyn palvelun tukena, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP)

Toimintamallilla kuvataan keskeisiä tietoja kokoavan tietonäkymäsovelluksen hyödyntämistä keskitetyn palvelun tukena. Tarkoitus on tukea keskitetyssä palvelussa toimivaa ammattilaista hoidon tarpeen arvioinnissa ja lisätä potilasturvallisuutta.

Toimintaympäristö **

2.5.2024 Pirkanmaan hyvinvointialueella aloitti toimintansa OmaPirha digiklinikka, joka toimii keskitetysti koko Pirkanmaan asukkaiden terveydenhuollon digitaalisena palveluna.  Kesän aikana OmaPirha digiklinikalla otettiin käyttöön portaittain Pirha tietonäkymä, jonka tarkoitus on helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä antamalla kattava näkymä potilaan keskeisistä tiedoista, eri potilastietojärjestelmistä. Ratkaisun toteutuksessa ovat olleet mukana Istekki ja InterSystems, ja se pohjautuu InterSystems HealthShare Unified Care Record (UCR) -alustaan.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pirkanmaan hyvinvointialueella on käytössä neljä potilastietojärjestelmää. Erikoissairaanhoidon palveluissa on oma potilastietojärjestelmä ja avopalveluissa on kolme erilaista potilastietojärjestelmää. Nämä potilastietojärjestelmät ovat olleet käytössä ennen hyvinvointialueen perustamista ja niiden käyttöä jatketaan kunnes käyttöön otetaan yksi yhteinen potilastietojärjestelmä vuoteen 2026 mennessä. 

Keskitetyissä palveluissa ei ole käytettävissä kaikkia hyvinvointialueen potilastietojärjestelmiä, vaan yksi potilastietojärjestelmä. Ammattilaisen työn tueksi ja tiedonkeruun helpottamiseksi oli selkeä tarve luoda toimintamalli ja ottaa käyttöön työväline. Tietonäkymää on mahdollista hyödyntää jokaisen palvelussa asioivan potilaan kohdalla, mutta erityisesti, kun palvelussa asioivan potilaan tiedot ovat puutteelliset tai puuttuvat kokonaan, eli potilas on sellaisen alueen asukas, jossa on käytössä eri potilastietojärjestelmä.   

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Tietonäkymä tukee erityisesti keskitetyissä palveluissa toimivia terveydenhuollon ammattilaisia, jotka toimivat koko Pirkanmaan alueen asukkaiden kanssa. 

Pirha tietonäkymä kokoaa potilaan keskeiset tiedot yhdelle näkymälle, mikä helpottaa ammattilaisten työtä ja hoidon tarpeen arviointia.

Pirha Tietonäkymän sisältö, käyttöönottoa ja käyttöönoton tukea on suunniteltu jatkuvassa yhteistyössä sovelluskehityksen ja keskitetyn OmaPirha digiklinikan kanssa. OmaPirha digiklinikan kanssa sovittiin toiminnallisesta tuotannon testaamisesta ja tähän rooliin nimettiin digiklinikalta kaksi työntekijää, jotka suorittivat testaamista oman työn ohessa ja raportoivat säännöllisesti tuloksista ja antoivat palautetta sovelluksen käyttämisestä. 

Tietonäkymän hyödyntäminen parantaa myös potilaan turvallisuutta ja hoidon jatkuvuutta, kun ammattilainen näkee ajantasaiset keskeiset potilastiedot. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Tietonäkymän käyttöönotto puolessa vuodessa vaati tiivistä yhteistyötä ja vahvaa sitoutumista kaikilta toimijoilta.  Keskeisiä edellytyksiä toimivuudelle olivat selkeä viestintä ja tiedottaminen eri kehitysvaiheissa kaikkien toimijoiden välillä. Tiedotuskanavana on toiminut keskitetyn palvelun viestintäkanava sekä esihenkilöiden ja toiminnan testaajien suora tiedottaminen. Ennen käyttöönottoa pidettiin keskitetylle palvelulle koulutustilaisuuksia neljä kertaa huhtikuussa 2024 ja käyttöönoton jälkeen koulutustilaisuuksia on pidettiin elokuussa 2024 kolme kertaa digitaalisesti avoimina tukipajoina, johon on voinut tulla sekä uudet työntekijät ja vanhat työntekijät kertaamaan. Koulutuksien suunnittelusta, koordinoinnista ja fasilitoinnista vastasi sovelluksen yhteyshenkilö digikehittämisen vastuuyksiköstä. Keskitetyssä palvelussa toimivat nimetyt toiminnan testaajat ovat toimineet oman työnsä ohessa käytännön tukena ja toimintamallin jalkauttajina digiklinikalla esihenkilöiden lisäksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Pirha tietonäkymä palvelun käyttöönoton jälkeen,  ensimmäisen kolmen kuukauden ajan käyttöönottoaste on pysynyt eri ammattilaiskäyttäjien ja tehtyjen potilashakujen osalta melko tasaisena. Käyttöönoton jälkeen on kerätty suullista käyttäjäkokemusta digiklinikan työntekijöiltä ja palautetta tietonäkymän kehittämiseksi. Tarkoituksena on toteuttaa kysely syksyllä 2024 keskitetyllä digiklinikalla tietonäkymän vaikutuksien arvioimiseksi.