Tietonäkymä keskitetyn palvelun tukena, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP)
Toimintamallilla kuvataan keskeisiä tietoja kokoavan tietonäkymäsovelluksen hyödyntämistä keskitetyn palvelun tukena. Tarkoitus on tukea keskitetyssä palvelussa toimivaa ammattilaista hoidon tarpeen arvioinnissa ja lisätä potilasturvallisuutta.
2.5.2024 Pirkanmaan hyvinvointialueella aloitti toimintansa OmaPirha digiklinikka, joka toimii keskitetysti koko Pirkanmaan asukkaiden terveydenhuollon digitaalisena palveluna. Kesän aikana OmaPirha digiklinikalla otettiin käyttöön portaittain Pirha tietonäkymä, jonka tarkoitus on helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä antamalla kattava näkymä potilaan keskeisistä tiedoista, eri potilastietojärjestelmistä. Ratkaisun toteutuksessa ovat olleet mukana Istekki ja InterSystems, ja se pohjautuu InterSystems HealthShare Unified Care Record (UCR) -alustaan.
Tietonäkymä tukee erityisesti keskitetyissä palveluissa toimivia terveydenhuollon ammattilaisia, jotka toimivat koko Pirkanmaan alueen asukkaiden kanssa.
Pirha tietonäkymä kokoaa potilaan keskeiset tiedot yhdelle näkymälle, mikä helpottaa ammattilaisten työtä ja hoidon tarpeen arviointia.
Pirha Tietonäkymän sisältö, käyttöönottoa ja käyttöönoton tukea on suunniteltu jatkuvassa yhteistyössä sovelluskehityksen ja keskitetyn OmaPirha digiklinikan kanssa. OmaPirha digiklinikan kanssa sovittiin toiminnallisesta tuotannon testaamisesta ja tähän rooliin nimettiin digiklinikalta kaksi työntekijää, jotka suorittivat testaamista oman työn ohessa ja raportoivat säännöllisesti tuloksista ja antoivat palautetta sovelluksen käyttämisestä.
Tietonäkymän hyödyntäminen parantaa myös potilaan turvallisuutta ja hoidon jatkuvuutta, kun ammattilainen näkee ajantasaiset keskeiset potilastiedot.