Tone of Finland -matkailumarkkinoinnin konsepti
Tone of Finland on Järvenpään kaupungin täysin uudenlainen matkailubrändi, jossa kaupunki kuvataan elinvoimaisena elämäntapana. Sosiaalisessa mediassa julkaistaan kuvia ja videoita kaupungista uniikkina kohteena, jolla säväytetään kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijoita.
Matkailu on ollut murroksessa viimeisten vuosien aikana niin vastuullisuuden näkökulmasta kuin olosuhteidenkin pakottamana. Viimeisimpänä viheliäänä tekijänä koronapandemia on muuttanut toimintaympäristön kokonaan ja lisännyt painetta nopealle muutokselle. Matkailun markkinointi ei tosin ole muuttunut, vaikka pelikenttä sen alla näyttäytyy erilaisena. Markkinoinnissa on totutusti keskitytty ilmiselviin matkailun strategisiin käyntikohteisiin, jotka ovat kuitenkin vain pieni osa matkailukohteen tai kaupungin muuta tarjontaa ja elinvoimaa. Matkailun on pitkään nähty olevan mm. kulttuuripainotteista ja markkinoinnissa on menty käyntikohteet edellä. Tyypillisesti matkakohde tarjoaa kuitenkin paljon enemmän kuin opaskirjoihin merkityn käyntikohteen. Paikallinen elämäntapa ja asenne jäävät usein kokematta, jos matkailija kiertää vain oppaisiin merkittyjä "must see -kohteita". Tämän lisäksi on muistettava, että "matkailijan profiili" muuttuu merkittävästi lähitulevaisuudessa. Kysyntä perinteisille ryhmämatkoille ja paksuille painetuille opuksille ei ole entisenlainen. Digitaalisuus, kuvamaailma ja verkkokauppa ovat ydintekijöitä koronan jälkeisessä matkailumaailmassa - ja Tone of Finland on luotu tähän muuttuvan maailman tarpeeseen.
Järvenpää pyrkii houkuttelemaan sekä kansainvälisiä matkailijoita että kotimaisia lähialueen kulkijoitakin. Vaikka Tone of Finlandin pääasiallinen markkinointikieli on englanti, ei se pois sulje kotimaisia matkailijoita. Koronapandemia on entisestään korostanut lähimatkailun merkitystä. Tästäkin huolimatta englanti on luonteva kielivalinta. Se kuvaa konseptia ja viestii tavoiteltua asennetta. Lisäksi kohderyhmänä ovat myös ulkomaalaiset, jotka asuvat pysyvästi Suomessa.
Tone of Finlandissa tuodaan järvenpääläistä elämäntapaa ja mahdollisuuksia esille kuvin ja kokemuksin - elämän asenteena. Matkailumarkkinoinnin ohella se ajaa myös asukasmarkkinoinnin asiaa. Näitä ei voi erottaa toisistaan. Kaikki mitä konseptin alla kuvataan tai esittellään, sopii moneen eri profiiliin.