Traumainformoitu tuki- ja neuvontatyö palveluiden ulkopuolella oleville henkilöille
Traumainformoidun psykososiaalisen tuki- ja neuvontatyön avulla haastavissa elämäntilanteissa elävät ihmiset saavat tukea elämänhallintaansa. Tuen avulla he selviytyvät paremmin arjestaan sekä pääsevät paremmin tarvitsemiensa palveluiden piiriin.
Sote-uudistus sisältää paljon riskejä kaikista heikoimmassa asemassa olevien henkilöiden näkökulmasta. Paljon eri tukea ja palveluita tarvitsevat henkilöt saattavat uudistuksessa joutua entistä vaikeampaan asemaan palvelurakenteen muutosten myötä, kun työnjako hakee muotoaan ja uudet käytännöt saattavat hämmentää niin palveluiden käyttäjiä kuin palveluntuottajia/työntekijöitä (uhkana mm. palveluiden pilkkoutuminen ja niiden heikko integraatio). Uudistuksessa on olennaista, että ihmiset saavat selkeää ja ymmärrettävää tietoa ja osaavat hakea tarvitsemaansa apua. Haastavissa elämäntilanteissa oleville ihmisille tämä ei kuitenkaan ole itsestään selvää, ja heille tuleekin taata yhtäläiset mahdollisuudet saada riittävästi tietoa sekä tarjota tukea valintojen tekemiseen.
Yleisesti on tiedossa, että asunto ja asumiseen saatava tuki sekä muiden tarvittavien palveluiden piiriin pääseminen säästää palveluiden kustannuksissa ja parantaa merkittävästi henkilön elämäntilannetta. Oman asunnon saaminen sekä tarvittavien palveluiden piiriin pääseminen on edellytys elämänhallinnan ja elämänlaadun paranemiselle. Oman asunnon saaminen ei elämänhallinnan ongelmien kanssa kamppailevalle henkilölle ole kuitenkaan helppoa, mutta tärkeää on myös muistaa, että pelkkä asunto ei useinkaan riitä.
Sirkkulanpuiston toimintayhdistyksessä on havaittu, että Kuopiossa heikoimmassa asemassa olevat henkilöt jäävät helposti ilman tukea asunnottomuusaikana eikä palveluihin pääseminen ole itsestään selvää asunnottomuuden päätyttyäkään. Kelan normien mukaisten asuntojen suhteen asuntotilanne Kuopiossa on haastava. Vallitsevien asuntomarkkinoiden vuoksi Niiralan Kulmalla (kaupungin vuokrataloyhtiö) on tällä hetkellä jonossa yli 1500 asunnon hakijaa. Henkilön, jolla on vuokravelkaa ARA-yhtiöihin, ei yleensä ole edes mahdollista saada asuntoa Niiralan Kulmalta tai muista ARA-rahoitteisista yhtiöistä. Yksityiset vuokranantajat eivät puolestaan pääsääntöisesti ole valmiita vuokraamaan asuntoaan maksuhäiriömerkinnän saaneille henkilöille. Asunnon saaminen on siis erityisen vaikeaa, jos hakijana on ns. vaikeasti asutettava henkilö. Ns. Vaikeasti asutettava henkilö saa asunnon tällä hetkellä vain hyvällä onnella tai erittäin sinnikkäällä työllä, johon vain harvalla on täysin itsenäisesti voimavaroja.
Aran viimeisimmän tilaston mukaan asunnottomien määrä on Kuopiossa lisääntynyt, siitä huolimatta asunnottomille ja asunnottomuusuhan alla eläville henkilöille suunnatut palvelut ovat niukat. Kuopiossa ei ole päiväkeskusta, jonka suojassa asunnottomat henkilöt voisivat hoitaa asioitaan. Asumispäivystykseen mahtuu yöpymään alle 10 henkilöä ja se on avoinna klo 21.30-7.30. Sosiaalityöllä ei ole mahdollisuutta olla asunnottomien henkilöiden tukena varsinaisessa asunnonhakuprosessissa (hakemusten tekeminen ja uusiminen, asuntonäyttöihin saattaminen, asunnon vastaanottamiseen liittyvä byrokratia jne.). Mikään taho Kuopiossa ei toteuta asumisneuvontaa asunnottomille tai yksityisessä asuntokannassa asuville yli 30-vuotiaille kuopiolaisille. Laajemman asumissosiaalisen työn tarvetta on yksityisessä asuntokannassa asuvien henkilöiden lisäksi myös joillakin ARA-rahoitteisissa asunnoissa asuvilla henkilöillä, sillä vuokrataloyhtiöiden asumisneuvojat toteuttavat pääsääntöisesti vuokravalvontaa, ehkäisten vuokravelkoja ja häätöjä, mikä ei asumistilanteiden eskaloiduttua useinkaan ole riittävää.
Hallituksen tavoitteena on puolittaa asunnottomuus vuoteen 2023 mennessä. Ympäristöministeriö on käynnistänyt kolmivuotisen asunnottomuusohjelman suurimpien kaupunkiseutujen, palvelutuottajien ja järjestöjen kanssa. Ohjelmaan osallistuville kunnille tarjottava avustus oli haettavana keväällä 2020. Avustus on tarkoitettu asunnottomuutta vähentävien sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Tuki suunnataan asiakastyötä tekevien henkilöiden palkkaamiseen ja tarvittaviin työvälineisiin. Kuopio ei valitettavasti hakenut avustusta asunnottomuutta vähentävien sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen ja toteuttamiseen vaan päätyi siihen, että jatketaan entisillä resursseilla.
Hanke, jossa toimintamallia on kehitetty kuuluu Arvokas-ohjelmaan. Arvokas-ohjelman tavoitteena on ehkäistä eriarvoistumista ja lisätä mahdollisuuksia osallisuuteen löytämällä uusia järjestölähtöisiä toimintatapoja haasteellisissa elämäntilanteissa olevien tueksi vahvistamalla heidän osallisuutta. Ohjelmassa eriarvoisuutta on jaoteltu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat köyhyys, ulossulkeminen ja yksinäisyys. Hankkeessa kehitetty työmuoto voi liittyä niistä jokaiseen, mutta kaikista eniten se liittyy ulossulkemiseen, sillä traumainformoitu työote on ulossulkemisen vastakohta. Siinä ihminen tulee kuulluksi ja nähdyksi juuri sellaisena kuin on.
Toiminnan päätavoitteena on, että toimintaan osallistuneiden henkilöiden elämänhallinta ja -laatu on lisääntynyt.
Alatavoite 1:
Luottamuksellisen yhteistyösuhteen rakentuminen kohderyhmään kuuluvien henkilöiden kanssa heidän elämänhallintansa ja elämänlaatunsa parantamiseksi
Alatavoite 2:
Hankkeen kohderyhmään kuuluvien henkilöiden arkeen on syntynyt toimivia rakenteita ja puutteellisia taitoja on kyetty parantamaan.
Alatavoite 3:
Hankkeen kohderyhmään kuuluvat henkilöt kykenevät tekemään kuntoutumista edistäviä elämänvalintoja saamansa tuen avulla, eivätkä heidän ongelmansa ole ennestään syventyneet.
Alatavoite 4:
Hankkeen kohderyhmään kuuluvat henkilöt kokevat fyysisen ja psyykkisen terveytensä parantuneen. Henkilöt ovat päässeet tarvitsemiensa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluiden piiriin.
Alatavoite 5:
Hankkeen kohderyhmään kuuluva henkilö on kyennyt osallistumaan mielekkääseen ja elämänhallintaa tukevaan tekemiseen asunnottomuusaikana/asunnottomuuden uhatessa, ja sitä kautta saanut voimavaroja asunnon odottamiseen/arkeen.
Alatavoite 6:
Väkivallan uhriksi joutumista on kyetty ehkäisemään toimintaan osallistuneiden keskuudessa.
Tietoa on kerätty asiakkailta (anonyymi palautelomake sekä Euro-HIS ja Arvokas-lomakkeisto), työntekijöiltä (KYMPPI-arviointityökalu) ja yhteistyökumppaneilta (sähköinen kysely) arviointisuunnitelman aikataulun mukaisesti.
Mittarit:
1. 80% hankkeen toimintaan osallistuneista kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi (luottamuksen rakentuminen).
2. 75% hankkeen toimintaan osallistuneista kokee kykynsä selviytyä päivittäisistä toiminnoistaan parantuneen.
3. 80%:lla elämänlaatu ei ole toimintaan osallistumisen aikana merkittävästi heikentynyt eikä tyytyväisyys itseensä vähentynyt.
4. Tyytyväisyys omaan terveyteen on lisääntynyt 50% hankkeen toimintaan osallistuneista.
5. 75% hankkeen toimintaan osallistuneista kokee, että tarmo arkipäivän elämää varten on lisääntynyt.
6. 50% niistä, jotka ovat asiakkuuden alussa kertoneet joutuneensa väkivallan uhriksi, eivät ole enää ohjauksen aikana kokeneet samaa.
Erityisenä haasteena tiedonkeruussa on olut saada kohderyhmän vastauksia lomakkeisiin, spontaania suullista palautetta annetaan paljon paremmin. Arvokas- ja Euro-HIS lomakkeita on tarjottu täytettäväksi intensiivistä/pitkäaikaista tukea tarvitseville asiakkaille. Lomakkeiden täyttämishalukkuus on vaihdellut suuresti. Työntekijöiden näkemyksen mukaan arviointilomakkeisiin ei vastata “lomakekammon” vuoksi tai sitten syynä voi olla asiakkaan vahva päihtymystila, jolloin lomakkeita ei edes eettisesti ole oikein täytättää. Kohderyhmään kuuluvien vastaajien määrä on toistaiseksi ollut melko vähäinen, tämän vuoksi tässä vaiheessa tulokset ovat suuntaa antavia. Arvokas-lomakkeiden yhteenvedon tekee Arvokas- koordinaatiohankkeen arviointivastaava, lomakkeita kerätään vielä vuoden 2020 ajan.
Toiminnan kohderyhmänä ovat asunnottomat ja yksityisessä asuntokannassa asuvat asunnottomuusuhan alaiset yli 30-vuotiaat kuopiolaiset henkilöt, jotka kaipaavat tukea ja neuvontaa haasteelliseen elämäntilanteeseensa. Kohderyhmään kuuluvilla henkilöillä on vaikeuksia säilyttää olemassa oleva yksityinen vuokra-asunto tai heidän on vaikea saada vuokra-asuntoa esimerkiksi luottohäiriöiden, vuokravelan tai aikaisempien asumisen ongelmien vuoksi.
On tärkeää muistaa, että Aran tilastot ovat varsin suuntaa antavia, ja todennäköistä onkin, että asunnottomuutta kokeneiden henkilöiden lukumäärä on tilastonäkymää suurempi. Valtaosa tilastoissa näkyvistä henkilöistä on miehiä. THL:n mukaan asunnottomilla miehillä on yli viisinkertainen kuolemanriski muuhun väestöön vertailtaessa, ja heistä varsinkin alle 50-vuotiaiden ylikuolleisuus on suurta. Lisäksi asunnottomien riski kuolla tauteihin on yli kolminkertainen ja muihin syihin, kuten myrkytyksiin, tapaturmiin, itsemurhiin ja väkivaltaan yli kymmenkertainen verrokkeihin nähden. Alle 50-vuotiailla asunnottomilla riski kuolla muihin syihin kuin tauteihin nousi lähes 20-kertaiseksi. Naisten asunnottomuudesta tiedetään, että se on suurelta osin piiloasunnottomuutta ja luku on todellisuudessa tilastoitua paljon suurempi. Yksityisessä asuntokannassa asuvien asunnottomuusuhan alaisten henkilöiden määrää on hyvin vaikea arvioida. Nämä henkilöt eivät välttämättä ole minkään palvelun piirissä, eivätkä siksi näy myöskään tilastoissa.
Asunnottomuuden pitkittyessä elämänlaatu ehtii laskea pahimmillaan hyvinkin alhaiseksi. Lisäksi hankkeen kohderyhmä ja palvelujärjestelmä ei useinkaan kohtaa toisiaan, koska elämänhallinnan ongelmien kanssa kamppailevat ihmiset eivät aina pysty sitoutumaan järjestelmän sanelemiin ehtoihin. Esimerkiksi tiettyyn kellonaikaan sovittuihin tapaamisiin ei välttämättä pystytytä tulemaan ja jo aikojen varaaminen koetaan haastavana. Lisäksi henkilöillä on usein ennakkoluuloja viranomaistahoja kohtaan ja he kokevat saaneensa huonoa kohtelua, mikä vaikeuttaa yhteistyötä entisestään. Yhteistyö viranomaistahojen ulkopuolisen työntekijän kanssa on usein helpompaa, koska joustavampi aikataulu ja tapaamisen viraston ulkopuolella on mahdollisia, aikaa on usein myös enemmän käytettävissä. Yhteistyön alettua ja luottamuksen alettua rakentua, mahdollistuu henkilöiden saattaminen julkisen sektorin tarjoaman tuen ja palveluiden piiriin. Työntekijä voi toimia tulkkina henkilön ja virkailijan välissä, mikä usein helpottaa kumpaakin osa puolta (mm. virkailija saa kattavamman kuvan asiakkaan tilanteesta, henkilö puolestaan saa tukea asiointitilanteessa, pystyy muistamaan paremmin työntekijän tukemana sekä virastokieli ja byrokratia saattaa työntekijän tuella avautua paremmin).
Toiminnan sisältöä ja toteutusta suunniteltaessa haastateltiin kolmea lähiaikoina asunnottomuutta kokenutta ihmistä (1 nainen, 2 miestä). Heiltä kysyttiin mm. millaista apua he olisivat kaivanneet asunnottomuus aikana. Kaikki kolme toivat esille, että olisivat tarvinneet jonkun henkilön, joka olisi voinut olla apuna ja tukena asunnon etsinnässä. Yksi haastatelluista koki, että häntä ei otettu Niiralan Kulmalla ja Lumolla tosissaan ja että valtaosa yksityisistä vuokranantajista ei halunnut vuokrata asuntoa luottotiedottomalle henkilölle. Haastatteluissa tuotiin esille, että asunnottomuusaikana päivät käyvät pitkiksi ja päiviin tarvittaisiin jotain sisältöä. Yksi haastatelluista kertoi, että kun on yksin ja törmää koko ajan seinään, turhautuu, sitten ei enää asunnon etsiminen jaksa kiinnostaa. Haastatellut toivat esille, että jaksamisen kannalta on tärkeää kokea, että ei ole yksin asian kanssa.