Työhönvalmennuksen vahvistaminen Pohteen työtoiminnassa (RRP, P4, I1)
Työhönvalmennuksen lisäämisellä Pohteen työtoiminnassa vahvistetaan erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden polkua työelämään. Tavoitteena on toimintaan osallistuvien henkilöiden työllistyminen palkkatyöhön tai opintojen aloittaminen.
Kehittäminen pohjautuu Pohteen strategiaan ja järjestämissuunnitelman tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Järjestämissuunnitelmassa tavoitteeksi on asetettu, että työtoiminnassa lisätään työhönvalmennusta ja että osa asiakkaista työllistyisi palkkatyöhön.
Pohjois-Pohjanmaalla järjestetään työ- ja päivätoiminnan tehtäviä julkisten, kolmannen sektorin ja yksityisten toimijoiden kanssa. Alueella huomioidaan myös seurakunnan ja järjestöjen tarjoamat tukimuodot. Erityistä tukea elämässään tarvitsevien asiakkaiden pitkäaikaiset palvelut turvataan vahvistamalla hyvinvointialueen omaa palvelutuotantoa. Asiakkaan arkiympäristössä ja kotona tapahtuvien palveluiden ja tuen osalta on tarjolla sosiaalista kuntoutusta, sekä kuntouttavaa työtoimintaa tarpeen mukaisesti hyvinvointialueella. Työtoimintapalvelut toteutuvat työhön valmennuksena, ja osa asiakkaista työllistyy palkkatyöhön. Työ- ja päivätoiminnan toimintamallia kehitetään vahvistamaan asiakkaan elämäntaitoja ja työtehtäviä järjestetään julkisiin palveluihin, yksityisille toimijoille, sekä järjestöihin. Lisäksi työhön valmennusta kehitetään (Pohjois-Pohjanmaan sote-palveluiden järjestämissuunnitelma 2023-2025, s. 8,16,19).
Hyvinvointialueiden aloittamisen myötä Pohteen alueella ei ole vielä käytössä yhtenäistä mallia työhönvalmennuksen tarjoamiseen työtoiminnan asiakkaille. Kehittämistyön tavoitteena on luoda Pohteen työtoimintaan toimintamalli, jonka avulla yhä useampi työtoiminnan asiakas pääsee halutessaan entistä sujuvammin palkkatyöhön tai opiskelemaan.
Työhönvalmennuksen käyttöönoton lisäksi hankkeessa kehitetään koko työtoiminnan sisältöjä. Jo olemassa olevia toimintoja kehitetään ja yhtenäistetään koko Pohteen alueella, ja lisäksi luodaan täysin uutta sisältöä.
Pohteen strategiset periaatteet ovat ihmistä varten, vaikuttavasti yhdessä, parhaat osaajat ja rohkeasti uutta. Näihin pohjautuen tavoitteiden painopisteitä ovat mm. palvelujärjestelmän yhteensovittaminen, palveluiden tarpeenmukaisuus, perustason palveluiden vahvistaminen, henkilöstön osallistaminen kehittämistyöhön, sekä toimintamallien uudistaminen (Pohde, strategiakooste). Strategisiin valintoihin vaikuttavia tekijöitä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella ovat mm. monialaista tukea ja yhteen sovitettuja palveluja tarvitsevien väestöryhmien palveluiden koordinointi, väestön moninaisuuden ja haavoittuvassa asemassa olevien väestöryhmien tarpeiden huomiointi, sekä yhdenvertaisuuden varmistaminen laajalla ja moninaisella hyvinvointialueella. Tavoitteena on hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden parantuminen sekä palvelutarpeiden väheneminen. Tärkeimpinä näistä nostetaan osallisuus, yhdenvertaisuus, vastuullisuus ja vaikuttavuus (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointistrategia).
Kehittämistyön tueksi on koottu vammaispalvelujen työntekijöistä ja vastuuyksikköpäälliköistä koostuva kehittäjäverkosto. Verkosto kokoontuu kuukausittain Teamsissa kehittämistyön ja toimintamallin teemojen äärelle. Kehittäjäverkoston jäsenille sekä muille työtoiminnan kehittämisestä kiinnostuneille työntekijöille ja esihenkilöille on järjestetty työpajoja.
Kehittämistyötä tehdään hyvinvointialueen eri toimintayksiköissä viiden kunnan alueella (Oulu, Pudasjärvi, Taivalkoski, Ylivieska, Kalajoki) Pohteen työtoiminnan ammattilaisista koostuvissa pilottitiimeissä. Hankkeen loppuvaiheessa toimintamalli on tarkoitus juurruttaa koko hyvinvointialueelle.
Yhteiskehittämistä on tarkoitus edistää työpajojen lisäksi koulutuskokonaisuuksilla, sekä säännöllisesti kokoontuvilla eri pilottitiimien tapaamisilla. Alueellisten ammattilaisten pilottitiimit koostuvat työtoiminnan kokonaisuuden eri osa-alueista: tutustumisjakso, liikkuva työtoiminta, työtoiminta, työhönvalmennus ja tuettu työtoiminta, sekä työllistymistä edistävä ryhmätoiminta.
Tavoitteena on, että yhä useampi työelämään haluava asiakas löytäisi itselleen palkkatyön tai pääsisi opiskelemaan. Toimintamalli tarjoaa työntekijöille työkaluja tavoitteelliseen työskentelyyn, asiakkaiden rohkaisemiseen eteenpäin, heidän työ- ja toimintakykynsä tukemiseen sekä työhönvalmennukseen.
Toimintamalli kuvaa selkeän prosessin, jonka avulla asiakkaita tuetaan kohti palkkatyötä tai opintojen aloittamista. Uusi toimintamalli tukee myös heitä, jotka eivät tavoittele palkkatyöhön työllistymistä. Toimintamallin keskeiset teemat, kuten asiakkaiden henkilökohtaiset tavoitteet, tukevat jokaista työtoimintaan osallistuvaa henkilöä ja auttavat muotoilemaan työtoimintaa heidän tarpeidensa mukaisesti. Asiakas voi saada työllistymisen tuen lisäksi työtoiminnasta tukea monipuolisesti muihin elämäntaitoihinsa.
Hankkeessa kiinnitetään huomiota heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden palveluun kehittämällä työhönvalmennuksen kokonaisuutta ja vakiinnuttamalla kehitettyä toimintaa, sekä lisäämällä työntekijöiden osaamista koulutuskokonaisuuksilla työhönvalmennusosaamiseen liittyen. Ammattilaisten osaamisen kehittämisen kohderyhmänä ovat vammaispalvelujen työtoiminnan henkilöstö.
Pohteen työtoiminnassa tapahtuvan työhönvalmennuksen nykytilaa on selvitetty hankkeessa loppuvuodesta 2023. Vammaispalvelujen työntekijöille lähetettiin tuolloin kysely, jolla kartoitettiin heidän työhönvalmennusosaamistaan sekä sitä, miten heidän yksikössään tuettiin asiakkaita kohti palkkatyötä ja hyödynnettiinkö siinä työhönvalmennusta. Helmikuussa 2024 toteutettiin kysely työtoiminnan entisille ja nykyisille asiakkaille. Kyselyllä kartoitettiin tietoa sitä, millaisia ovat asiakkaiden omat tavoitteet työtoiminnalle ja miten työtoiminta tällä hetkellä vastaa näihin tavoitteisiin. Maalis-huhtikuussa 2024 järjestettiin neljä työtoiminnan työntekijöille ja esihenkilöille tarkoitettua työpajaa, joissa luotiin työtoiminnan tyypilliset asiakasprofiilit. Työpajojen pohjalta luotiin viisi asiakastyyppiä, joita käytetään pohjana toimintamallin suunnittelussa.
Asiakkaiden tavoitteet työtoiminnan ja tulevaisuuden suhteen ovat yksilöllisiä ja tuen tarve vaihtelee. Yhteneväisen toimintamallin suunnittelussa otetaan huomioon erilaiset asiakastarpeet mm. käytettävien työkalujen, lomakkeiden ja materiaalien valmistelussa. Koko hyvinvointialueen vammaispalvelujen ammattilaisille yhteneväisellä ja erilaiset asiakkaat huomioivalla materiaalipankilla työhönvalmennuksen eri osa-alueille, on tarkoituksena helpottaa ammattilaisten yhteistyötä sekä asiakastyötä.