Työhönvalmennuksen vahvistaminen työtoiminnassa, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Työhönvalmennuksen lisäämisellä Pohteen työtoiminnassa vahvistetaan erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden polkua työelämään. Tavoitteena on toimintaan osallistuvien henkilöiden työllistyminen palkkatyöhön tai opintojen aloittaminen.
Kehittäminen pohjautuu Pohteen strategiaan ja järjestämissuunnitelman tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Järjestämissuunnitelmassa tavoitteeksi on asetettu, että työtoiminnassa lisätään työhönvalmennusta ja että osa asiakkaista työllistyisi palkkatyöhön.
Pohjois-Pohjanmaalla järjestetään työ- ja päivätoiminnan tehtäviä julkisten, kolmannen sektorin ja yksityisten toimijoiden kanssa. Alueella huomioidaan myös seurakunnan ja järjestöjen tarjoamat tukimuodot. Erityistä tukea elämässään tarvitsevien asiakkaiden pitkäaikaiset palvelut turvataan vahvistamalla hyvinvointialueen omaa palvelutuotantoa. Asiakkaan arkiympäristössä ja kotona tapahtuvien palveluiden ja tuen osalta on tarjolla sosiaalista kuntoutusta sekä kuntouttavaa työtoimintaa tarpeen mukaisesti hyvinvointialueella. Työtoimintapalvelut toteutuvat työhönvalmennuksena, ja osa asiakkaista työllistyy palkkatyöhön. Työtoiminnan toimintamallia kehitetään vahvistamaan asiakkaan elämäntaitoja. Lisäksi työhön valmennusta kehitetään (Pohjois-Pohjanmaan sote-palveluiden järjestämissuunnitelma 2023–2025, s. 8,16,19).
Hyvinvointialueiden aloittamisen myötä Pohteen alueella ei ollut vielä käytössä yhtenäistä mallia työhönvalmennuksen tarjoamiseen työtoiminnan asiakkaille. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda Pohteen työtoimintaan toimintamalli, jonka avulla yhä useampi työtoiminnan asiakas pääsee halutessaan entistä sujuvammin palkkatyöhön tai opiskelemaan.
Työhönvalmennuksen käyttöönoton lisäksi hankkeessa keskityttiin koko työtoiminnan sisältöihin. Jo olemassa olevia toimintoja kehitettiin ja yhtenäistettiin koko Pohteen alueella ja lisäksi luotiin täysin uutta sisältöä.
Pohteen strategiset periaatteet ovat ihmistä varten, vaikuttavasti yhdessä, parhaat osaajat ja rohkeasti uutta. Näihin pohjautuen tavoitteiden painopisteitä ovat mm. palvelujärjestelmän yhteensovittaminen, palveluiden tarpeenmukaisuus, perustason palveluiden vahvistaminen, henkilöstön osallistaminen kehittämistyöhön sekä toimintamallien uudistaminen (Pohde, strategiakooste). Strategisiin valintoihin vaikuttavia tekijöitä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella ovat mm. monialaista tukea ja yhteen sovitettuja palveluja tarvitsevien väestöryhmien palveluiden koordinointi, väestön moninaisuuden ja haavoittuvassa asemassa olevien väestöryhmien tarpeiden huomiointi sekä yhdenvertaisuuden varmistaminen laajalla ja moninaisella hyvinvointialueella. Tavoitteena on hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden parantuminen sekä palvelutarpeiden väheneminen. Tärkeimpinä näistä nostetaan osallisuus, yhdenvertaisuus, vastuullisuus ja vaikuttavuus (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointistrategia).
Kehittämistyön tueksi koottiin vammaispalvelujen työntekijöistä ja vastuuyksikköpäälliköistä koostuva kehittäjäverkosto. Verkosto kokoontui kuukausittaisissa etäkokouksissa kehittämistyön ja toimintamallin teemojen äärelle. Kehittäjäverkoston jäsenille sekä muille työtoiminnan kehittämisestä kiinnostuneille työntekijöille ja esihenkilöille järjestettiin myös työpajoja.
Toimintamallia pilotoitiin viiden kunnan alueella (Oulu, Pudasjärvi, Taivalkoski, Ylivieska, Kalajoki) Pohteen työtoiminnan ammattilaisista koostuvissa pilottitiimeissä. Pilottitiimejä oli viisi, joista jokainen keskittyi kokonaisuuden yhden osa-alueen kehittämiseen. Tiimit olivat: tutustumisjakso, liikkuva työtoiminta, työtoiminta, työhönvalmennus ja tuettu työtoiminta sekä työllistymistä edistävä ryhmätoiminta.
Pilotit toteutuivat yhteiskehittämisenä eli pilottityöntekijät olivat mukana toimintamallin kehittämisessä ja sen käytännön toimivuuden varmistamisessa. Pilottityöntekijät osallistuivat toimintamallin ja sen materiaalien kehittämiseen ja valmisteluun sekä kokeilivat toimintamallia asiakastyössä. He seurasivat ja raportoivat tuloksista projektisuunnittelijoille ja välittivät tietoa kehittämistyöstä muille yksiköissään.
Kehittämisen tavoitteena oli, että yhä useampi työelämään haluava asiakas löytäisi itselleen palkkatyön tai pääsisi opiskelemaan. Toimintamalli tarjoaa työntekijöille työkaluja tavoitteelliseen työskentelyyn, asiakkaiden rohkaisemiseen eteenpäin, heidän työ- ja toimintakykynsä tukemiseen sekä työhönvalmennukseen.
Toimintamalli kuvaa selkeän prosessin, jonka avulla asiakkaita tuetaan kohti palkkatyötä tai opintojen aloittamista. Uusi toimintamalli tukee myös heitä, jotka eivät tavoittele palkkatyöhön työllistymistä. Toimintamallin keskeiset teemat, kuten asiakkaiden henkilökohtaiset tavoitteet, tukevat jokaista työtoimintaan osallistuvaa henkilöä ja auttavat muotoilemaan työtoimintaa heidän tarpeidensa mukaisesti. Asiakas voi saada työllistymisen tuen lisäksi työtoiminnasta tukea monipuolisesti muihin elämäntaitoihinsa.
Hankkeessa kiinnitettiin huomiota heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden palveluun kehittämällä työhönvalmennuksen kokonaisuutta ja vakiinnuttamalla kehitettyä toimintaa sekä lisäämällä työntekijöiden osaamista koulutuskokonaisuuksilla työhönvalmennusosaamiseen liittyen. Ammattilaisten osaamisen kehittämisen kohderyhmänä ovat vammaispalvelujen työtoiminnan henkilöstö.
Pohteen työtoiminnassa tapahtuvan työhönvalmennuksen nykytilaa on selvitettiin hankkeessa loppuvuodesta 2023. Vammaispalvelujen työntekijöille lähetettiin tuolloin kysely, jolla kartoitettiin heidän työhönvalmennusosaamistaan sekä sitä, miten heidän yksikössään tuettiin asiakkaita kohti palkkatyötä ja hyödynnettiinkö siinä työhönvalmennusta. Helmikuussa 2024 toteutettiin kysely työtoiminnan entisille ja nykyisille asiakkaille. Kyselyllä kartoitettiin tietoa siitä, millaisia ovat asiakkaiden omat tavoitteet työtoiminnalle ja miten työtoiminta tällä hetkellä vastaa näihin tavoitteisiin. Maalis-huhtikuussa 2024 järjestettiin neljä työtoiminnan työntekijöille ja esihenkilöille tarkoitettua työpajaa, joissa luotiin työtoiminnan tyypilliset asiakasprofiilit. Työpajojen pohjalta luotiin viisi asiakastyyppiä, joita käytetään pohjana toimintamallin suunnittelussa.
Asiakkaiden tavoitteet työtoiminnan ja tulevaisuuden suhteen ovat yksilöllisiä ja tuen tarve vaihtelee. Yhteneväisen toimintamallin suunnittelussa huomioitiin erilaiset asiakastarpeet esimerkiksi käytettävien työkalujen, lomakkeiden ja materiaalien valmistelussa. Koko hyvinvointialueen vammaispalvelujen ammattilaisille yhteneväisellä ja erilaiset asiakkaat huomioivalla materiaalipankilla työtoiminnan eri osa-alueille on tarkoituksena helpottaa ammattilaisten yhteistyötä sekä asiakastyötä.
Pilottityöntekijät toteuttivat uusia toimintamalleja omassa työssään. Pilottityöntekijät hyödynsivät asiakkailta saamaansa palautetta uusista toimintatavoista toimintamallin kehittämisessä ja raportoivat löydöksensä hankkeen projektisuunnittelijoille viikoittaisissa pilottitiimien tapaamisissa. Asiakkailta kerättiin palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti pilotin aikana ja sen päätyttyä.
Lisäksi myös pilottityöntekijöiltä kerättiin koko pilottien ajan kokemustietoa toimintamallin toteuttamisesta asiakastyössä. Projektisuunnittelijat tarkensivat pilottien ajan ja sen jälkeen toimintamallia ja prosesseja näiden tietojen pohjalta.
Työhönvalmennuksen vahvistaminen työtoiminnassa -toimintamallia pilotoitiin syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana. Kehittämistyötä tehtiin hyvinvointialueen eri toimintayksiköissä viiden kunnan alueella (Oulu, Pudasjärvi, Taivalkoski, Ylivieska, Kalajoki). Asiakastyön resursseihin pilottitiimeissä kuului 15 Pohteen työtoiminnan palveluissa työskentelevää ammattilaista (20% hanketyöajan resurssilla).
Pilottien tavoitteena oli kehittää alustavaa toimintamallia niin, että sitä on mahdollista toteuttaa Pohteen erilaisissa toimintakeskuksissa ja hyvin erilaisten kuntien alueella. Pilotit toteutuivat yhteiskehittämisenä eli pilottityöntekijät osallistuivat projektisuunnittelijoiden kanssa toimintamallin eri osioiden kehittämiseen ja työvälineiden valmisteluun.
Lisäksi pilottien tarkoitus oli saada kokemus- ja arviointitietoa asiakkailta ja piloteissa työskenteleviltä työtoiminnan ammattilaisilta. Keskeisenä tavoitteena oli kokemustieto työtoimintaan osallistuvien asiakkaiden työllistymismahdollisuuksien lisäämisestä työhönvalmennuksen ja tavoitteellisen työskentelyn vahvistamisen avulla. Kokemustiedossa korostui erityisesti tavoitteellisuuden merkitys.
Lisäksi työtoiminnan ammattilaisten kokemustietoa voidaan hyödynnettiin yhteneväisen työtoiminnan palvelukokonaisuuden rakentamisessa koko hyvinvointialueelle.
Tarvittaessa kokemusten ja arviointitiedon perusteella Pohteen työtoiminnan palvelukokonaisuutta voidaan jatkokehittää edelleen tulevaisuudessa.