Työikäisten asiakassuunnitelman laatimisen toimintamalli, ohje ja tukimateriaalit
Ohjeistus asiakassuunnitelman laatimisen tueksi: lainsäädäntö, suunnitelman laatimisen merkitys, asiakkaan osallisuus, tavoitteet asiakassuunnitelmassa, kirjoittaminen ja kieli, monialaisuus sekä työkaluja suunnitelman laatimisen tueksi.
Hyvinvointialueelle siirtymisen yhtenä tavoitteena on lisätä sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyötä. Jotta yhteistyö sujuisi, tarvitaan yhteisesti sovittuja toimintatapoja sekä ajatus siitä, että ihmisen hyvinvointiin vaikuttavat kaikki elämän osa-alueet.
Määrämuotoisilla kansallisilla asiakirjoilla on tarkoitus tehdä asiakastyön kirjaamista ja suunnitelmallista asiakastyötä yhteneväisemmäksi. Yhteneväisten lomakkeiden ansiosta tulevaisuudessa saadaan myös laajamittaisesti tietoa asiakastyöstä tutkimuksen käyttöön. Asiakassuunnitelmaan kytkettävän AVAIN-mittarin avulla tullaan saamaan tietoa sosiaalityön vaikuttavuudesta. AVAIN-mittarin tulee olla helppokäyttöinen, jotta mittarin käytössä ei ole tulkintaeroja ja asiakaskin ymmärtää, mistä on kyse.
Asiakas ei aina tiedä, miten hänen asiansa käsittely etenee tai mikä hänen ja työntekijän tapaamisten tavoite on. Eri ammattilaiset tekevät suunnitelmia asiakkaan kanssa tietämättä, mitä toinen suunnitelma pitää sisällään. Asiakastyön sisällöstä ei saada riittävästi tietoa.
Tehtyjen asiakassuunnitelmien määrä, sosiaalityön käytäntötutkimus asiakassuunnitelmien monitoimijuudesta, palaute tehdystä asiakassuunnitelmaohjeistuksesta ja asiakastyön työkaluista.
Kohderyhmänä ovat aikuissosiaalityön ja maahanmuuttajapalveluiden uudet asiakkuudet ja pitkittyneet, monialaisen tuen tarpeessa olevat asiakkuudet.
Projektissa laadittava ohjeistus ja työkalut on suunnattu ensisijaisesti aikuissosiaalityön ammattilaisille.