Työikäisten sosiaalipalvelujen asiakasohjaus Pirkanmaan hyvinvointialueella
Pirkanmaan työikäisten sosiaalipalvelujen asiakasohjauksen geneerinen prosessikuvaus.
Toimintamallin kehittäminen ja käyttöönotto osui keskelle hyvinvointialueuudistusta. Toimintaympäristö on ollut ja tulee olemaan vaikeasti ennakoitava. Valtion leikkaussuunnitelmien vaikutus hyvinvointialueiden rahoitukseen tulee varmasti näkymään myös työikäisten asiakasohjauksen kehittämisessä ja sen merkitys palvelupolkujen suhteen korostuu.
Toimintamallin kohderyhmänä on kaikki pirkanmaalaiset ihmiset, joilla on sosiaalipalvelujen tarve. Mallissa on otettu huomioon asiakasryhmän erityispiirteet, eli esimerkiksi digipalveluissa asioimisen haasteet ja parannettu neuvonta- ja ohjauspalveluiden saatavuutta koko Pirkanmaan alueella. Yksikkö kykenee palvelemaan tulkkauspalvelun avulla myös vieraskielisiä asiakkaita perustason ohjausta ja neuvontaa koskevissa asioissa.