Työkyvyn tuen palvelu
Työkyvyn tuen palvelu rakentuu työikäisten terveystarkastusten ympärille ja on tarkoitettu niille työikäisille, jotka ovat työ-tai opiskeluterveydenhuollon ulkopuolella.Palvelun keskiössä asiakkaan yksilöllinen tilanne ja työkykykoordinaattorin tuki.
Lähtökohtaisesti hankesuunnitelmassa oli huomioitu Etelä-Savon väestön erityispiirteet liittyen työllistymis- ja työkykyhaasteisiin. Palveluntuotannon näkökulmasta tilanne oli hankkeen alkaessa se, että työttömille tarkoitetut terveystarkastukset toteutti Etelä-Savon työterveys Oy. Koska sote-uudistuksessa palveluntuotantoa linjattiin tämänkin palvelun osalta, päätti Essote irtisanoa sopimuksen, mikä siirsi palvelun Essoten omaksi palveluksi, mikä toimi lähtökohtana työkyvyn tuen tiimin kehittämiseen.
Alkutilanteessa Essotessa ei ollut työttömille tarkoitettuja terveystarkastuspalveluja. Em. sopimuksen irtisanominen tapahtui lokakuussa 2021 ja uuden palvelun organisoimiseen omana toimintana oli aikaa kuusi viikkoa. Palvelun suunnittelu alkoi 5.10.2021 hankepäällikön, työkykykoordinaattorin, palvelualuejohtajan, palvelupäällikön ja esimiehen tapaamisella. Käytännössä aloitettiin ensimmäisenä ratkaisemaan resurssikysymystä: hankkeelta oli käytettävissä työkykykoordinaattorin työpanos, mutta vastaanottopalveluissa ei vielä tähän tehtävään ollut nimettyä henkilöä. Lisäksi oli aloitettava keskustelu ja resursointi lääkäripalveluista ja muista sote-palveluihin liittyvistä resursseista. Samalla aloitettiin kartoittamaan toimintaan liittyviä järjestelmätarpeita (esim. tilastointi ja kirjaaminen).
Työkyvyn tuen tiimin kehittämistyöryhmä: Essoten palvelutuotteen kehittäminen vastaanottotoiminnassa.
Työkykytiimi: asiakasrajapinnan kehittäminen; palvelun sisältö
TYP-tiimi: yhteistyörajapintojen kehittäminen / verkosto; asiakkaiden ohjautuminen
Hanketiimi: hankkeen kokonaisuuden huomioiminen palvelun kehittämisessä
Asiantuntijakonsultaatiota on tehty TYP-johtajan, TE-toimiston, kuntakokeilun, Kelan ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa (Uutta Elämää Group). LIsäksi hankkeen edetessä on konsultoitu rekisterivastaavia, tietosuojavastaavaa, lakimiestä ja tietohallintoa.
Essoteen rakentuu työikäisten työkyvyn tuen palvelu. Sote-uudistukseen viitaten tavoitellaan palvelun siirtyvän myös hyvinvointialueen käyttöön 1.1.2023 alkaen.
Tärkein arvioinnin aihe on palvelun saatavuus (1 kk). Tältä osin prosessi on vielä kesken, mutta palvelun kehittämisen tueksi jatkossa hankitaan vastaanottopalvelujen käyttöön SBM toiminnanohjausjärjestelmä.
Työikäiset henkilöt, joilla on työkykyyn tai työllistymiseen liittyviä haasteita eikä heillä ole työterveyshuoltoa tai opiskelijaterveydenhuoltoa.
Asiakasymmärrystä kerätään asiakashaastatteluilla sekä ammattilaisten asettumisella asiakkaan asemaan palvelupolun konkreettisen kulkemisen ja empatiakartan avulla.
Asiakasymmärryksen keräämisessä on myös hyödynnetty aiemmin muiden toimijoiden keräämiä palaute- ja kehittämisideakyselyjä.