Työttömien terveystarkastuksen malli Helsingissä

Mallissa työttömän terveystarkastukset keskitetään, ja asiakastiedot siirtyvät terveydenhuollon- ja työllisyyden hoidon ammattilaiselta toiselle sähköisesti. Mallissa hyödynnetään entistä vahvemmin sähköisiä esitieto- ja terveystarkastuslomakkeita. 

Toimintaympäristö

Työttömien terveystarkastuksia tehdään Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla terveysasemapalveluissa sekä erhe- ja sosiaalipalveluiden puolella työkyky- ja terveysneuvonnassa. Palveluiden kehittämisessä ja järjestämisessä tehdään aktiivista yhteistyötä Helsingin työllisyyspalveluiden ja Uudenmaan TE-toimiston kanssa. Tässä kuvattua toimintamallia kokeillaan Vuosaaren terveysasemalla.

Kehittämistä on ohjannut Helsingin kaupunkistrategia. Jonka yhtenä tavoitteena on perusterveydenhuollon sujuva hoitoon pääsy. Tässä käytetään hyväksi digitalisaatiota, työnjaon kehittämistä, moniammatillista yhteistyötä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat työterveys, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ulkopuolella olevat terveystarkastuksen tarpeessa olevat henkilöt.

Ratkaisun perusidea

Työttömien terveyspalveluiden toimintamallissa lähtökohtana on ollut työttömän terveystarkastusprosessin kehittäminen Helsingin terveysasemapalveluissa. Kehittämistyössä on painotettu sähköisten palveluiden hyödyntämistä ja helppokäyttöisyyttä saatavuuden parantamiseksi, huomioiden myös henkilöt, joiden ei ole mahdollista käyttää sähköisiä palveluita. Prosessin nykytilassa asiakkaat ovat ohjautuneet TE-palveluista paperisella lähetelomakkeella terveysasemille työttömän terveystarkastukseen. Haasteena on paperisten lomakkeiden katoaminen matkalla, mikä on tehnyt mallista haavoittuvaisen ja raskaan. Vuosaaren terveysasemalla kokeillaan uudenlaista toimintamallia missä työttömän terveystarkastukset keskitetään, lähete- ja palautelomakkeet liikkuvat ammattilaiselta toiselle sähköisesti ja asiakkaan terveystarkastuksen yhteydessä hyödynnetään entistä vahvemmin sähköisiä esitieto- ja terveystarkastuslomakkeita (Maisa-asiakasportaali ja Omaolo). Toimintamallilla parannetaan asiakkaiden hoitoon pääsyä ja palveluiden saatavuutta sekä poistetaan hukkaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Johdon ja esihenkilöiden tuki, ammattilaisten nimeäminen ja resursointi työhön
  • Projektiasiantuntijan työpanos, kehityksen ja monialaisen yhteistyön koordinointi
  • Yhteistyö, viestintä, koulutukset ja osaamisen vahvistaminen kaikkien toimijoiden välillä
  • Toiminnan seuranta ja arviointi, palautteen kerääminen ja tarvittaessa mallin muuttaminen