Tyypin 2 diabeetikon sekä esidiabeetikon perusterveydenhuollon digihoitopolku, Lapin hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4)

Tyypin 2 diabeetikoilla ja esidiabeetikolla on käytössään digihoitopolku, josta saavat perustietoa diabeteksesta, elintapaohjausta, omahoito-ohjeita, seurantakäyntien ajankohdat, kyselyitä ja päiväkirjoja sekä ei-reaaliaikainen viesti -toiminto.

Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon yksiköissä käytettävä Lapha Diabetes digihoitopolku on tarkoitettu yhtenäiseen elintapaohjaukseen ja hoitoprosessiin Laphan tyypin 2 diabeetikoille, esidiabeetikoille ja raskausdiabeetikoille synnytyksen jälkeen. ​

Digihoitopolulta asiakas saa elintapaohjausta. Sen avulla ohjataan asiakasta omien oireiden arviointiin, oireita koskevan tiedonsaantiin, ohjeistukseen ja kommunikointiin sairauteen liittyvissä asioissa.​

Pilottikunnat Kemijärvi, Inari, Sodankylä ja Kittilä. Laajennus koko Lapin hva:n yksiköihin v. 2025 aikana.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kansallisella tasolla ja Laphan strategiassa painotetaan digitalisaation hyödyntämistä ennaltaehkäisevässä työssä​ perusterveydenhuollossa. VASA 2 -hankkeen ja Laphan digitaaliset palvelut yksikön yhteistyöllä on kehitetty pitkäaikaissairauksien hoidon tueksi digihoitopolkuja tietoturvalliselle Terveyskylä Omapolku palvelualustalle.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehittäjien kokemukset , miksi digihoitopolku?

  • Seurantalomakkeet, vihkoset, “lippulaput” ​

  • Potilaan tiedonsaanti sairaudesta ja sen hoidosta: materiaalia ei ole ollut tai se on vaihtelevaa, ei tasalaatuista tietoa​

  • Monikanavaiset yhteydentotot: puhelut, viestit, oven taakse tuleminen, lappujen ja kirjeiden jättäminen ammattilaisille​

  • Ei selkeää kanavaa tai aikaa ammattilaisen kalenterissa valtavalle yhteydenottojen määrälle​

  • Hoitajien aikaa mennyt paljon verenpaineiden ja verensokeriarvojen keskiarvojen laskemiseen, nyt järjestelmä laskee automaattisesti​

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen
  • Pääkäyttäjät, jotka vastaavat polun sisällön kokoamisesta ja dokumentaatiosta: diabeteshoitajat, terveydenhoitajia ja sairaanhoitajia pilottiyksiköistä.
  • Omistajalääkärit, joka vastaavat polun lääketieteellisestä oikeellisuudesta: Ylilääkäri ja terveyskeskuslääkärit pilottiyksiköistä.
  • Tekninen tuki, ammattilaisten valmennukset: Lapha Terveyskylä –tiimi eli tuotevastaava, suunnittelija Anne Kellokumpu (Digitaaliset palvelut) sekä asiantuntija Rosmariini Tolonen (VASA 2 -hanke).
Tavoiteltu muutos
  • Yhtenäinen elintapaohjaus diabeetikoille​ ja esidiabeetikoille. ​

  • Yhtenäinen hoitoprosessi diabeetikoille ja esidiabeetikoille.​​

  • Asiakkaan yksilölliset verensokeri- ja verenpainetavoitteet näkyville sekä asiakkaalle että ammattilaiselle.​

  • ​Seurantakäynnit pääasiassa digihoitopolulla​.​

  • ​Ohjeet ja kyselyt digitaalisina​.​

  • ​Omaseurantatulosteen välittäminen digitaalisesti ammattilaisille.​​

  • ​Uusi yhteydenottokanava (viestit-toiminto)​.​

  • Tietoturvallinen etävastaanottomahdollisuus 

  • Asiakkaalle käyttö sekä selaimessa että mobiilisovelluksessa.​

Muutoksen mittaaminen

Digihoitopolulla on THL:n malliin pohjautuva asiakaspalautekysely, jonka avulla seurataan digihoitopolun laadullista vaikuttavuutta.

Digihoitopolusta laaditaan vuosikatselmoinnin yhteydessä kustannushyöty -laskelma kansallisen mallin mukaisesti. Tällä seurataan kustannusvaikuttavuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lapin hyvinvointialueella hoidossa ja seurannassa olevat aikuiset tyypin 2 diabeetikot, esidiabeetikot ja raskausdiabeetikot synnytyksen jälkeen.

Palvelu avataan kaikille tyypin 2 diabetes diagnoosin saaneille sekä henkilöille, joilla on todettu esidiabetes. Raskausdiabeetikoille palvelu avataan synnytyksen jälkeen.

Palvelun käyttö edellyttää hoitosuhdetta Laphan terveydenhuollon yksikössä.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Diabetes digihoitopolun toiminnallisuudet​

  • Laaja tietosisältö, joka näkyy asiakkaalle ja ammattilaiselle.​

  • Kuvia ja videoita, joiden avulla asiakas saa ohjausta mm. Verensokerin ja verenpaineen mittaukseen.​

  • Omamittaustulosten kirjaamista varten verensokeri- ja verenpaine –päiväkirjat.​

  • Järjestelmä laskee automaattisesti arvojen keskiarvot. ​

  • Kyselyitä ja mittareita, mm. ruokailu- ja liikuntatottumusten tai uneen vaikuttavien tekijöiden itsearviointiin.​

  • Ammattilainen voi antaa palautetta ja ohjeistaa asiakasta korjaaviin toimenpiteisiin tarvittaessa.  ​

  • Lääkelista, jonka asiakas voi täyttää ja päivittää tarvittaessa.​

  • Kalenteri –toiminto, jota kautta ammattilainen voi lähettää seurantakontrollia varten muistutuksia asiakkaalle. ​

  • Viestit –toiminto kiireettömään viestintään oman terveyskeskuksen ammattilaisten kanssa. Vastauslupaus 1-3 työpäivää.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Diabetes digihoitopolun prosessikuvaus liitteenä. 

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Digihoitopolun kehittämisen aloituksessa on tärkeää selvittää ja kirkastaa: 

Minkälainen muutoksen tarve yksikössä on?

  • Mille asiakasryhmälle digihoitopolkua?
  • Mikä ammattilaisryhmä?
  • Määritä päämäärät ja tavoitteet digihoitopolulle
  • Kuvaa visio digihoitopolusta

Minkälaiset resurssit ja aikataulu yksikössä on rakentamiselle ja käyttöönotolle?

Mitä digitaalisia palveluja asiakasryhmälle on jo alueella käytössä?

Mikä on ammattilaisten digiosaamisen taso?