Vaikuttavuusperusteinen hankinta ja tuottajien ohjaus mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluissa, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I3)
Pilotissa kehitettiin vaikuttavuusperusteisen hankinnan ja tuottajien ohjauksen malli mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluissa. Ympärivuorokautisen palveluasumisen ostopalveluihin kehitettiin vaikuttavuusperusteinen korvausmalli.
Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden ympärivuorokautisten ja yhteisöllisten asumispalvelujen vaikuttavuusperusteisen hankinnan ja tuottajien ohjauksen pilotissa tunnistettiin kustannusvaikuttavuuteen liittyviä tietotarpeita sekä kustannus- ja vaikuttavuustiedon hyödyntämiseen ja sen osaamiseen liittyviä kehittämistarpeita. Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden ympärivuorokautisissa ja yhteisöllisissä asumispalveluissa on merkittävä kustannushyötypotentiaali. Pirkanmaan hyvinvointialueen Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen kehittämisen selvityksen (2023) mukaan palvelurakenteen keventämisen kautta olisi mahdollista saavuttaa 2 % kustannushyöty mielenterveys- ja päihdeasumispalveluissa. Ostopalvelujen kustannusten kasvun hillintä on keskeisessä asemassa hyvinvointialueen talouden tasapainottamisessa.
Pilotti on kytkeytynyt Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelman kärkiin 2.6 Strategisesti hyödynnetty ja arvoperusteinen monituottajuus ja 4.2 Tiedolla johtamisen rakenteet kehittyneet ja tieto tukee päätöksentekoa. Pilotti tuki erityisesti strategian toimeenpano-ohjelman tavoitteen 2.6 toimenpidettä c) ”Luomme omalle tuotannolle ja ostopalvelulle yhteiset läpinäkyvät mittarit, kriteerit, tuotteistukset ja palvelukuvaukset sekä rakennamme kannustinmallit eri tuottajien väliseen vertaiskehittämiseen."
Hankinnan valmistelun ja tuotantotapa-analyysin tueksi kartoitettiin ensin tietopohja sen hetkisistä Pirkanmaan hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdeasumispalveluista (kevät/kesä 2023); asiakastieto, toiminta-, kustannus- ja markkinatiedot palveluista kerättiin eri tietolähteistä. Asiakasymmärrystä, tietoa palvelujen kohderyhmistä ja asiakkaiden tarpeista koottiin mm. tekemällä asiakas- ja omaispalautekyselyt palveluista, kartoittamalla asiakasmäärät palveluissa, järjestämällä markkinavuoropuhelutilaisuus sekä tekemällä kyselyt palveluntuottajille ja hyvinvointialueen henkilöstölle.
Tuotantotapa-analyysissä ja hankinnan valmistelussa kerättiin ja hyödynnettiin asiakkaiden, omaisten ja palveluntuottajien tietoa, ko. kohderyhmiä osallistettiin tiedon tuottamiseen mm. kyselyjen avulla. Asiakasymmärryksen tueksi laadittiin myös mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalveluihin asiakasprofiilit niistä asiakasryhmistä, joilla tunnistettiin tarve erityisesti kohdennetuille palveluille. Pilotissa edistettiin asiakkaiden ja palveluntuottajien tuottaman tiedon systemaattista keräämistä ja hyödyntämistä asumispalvelujen ohjauksessa, kehittämisessä ja johtamisessa, mm. säännöllisesti kerättävän asiakaskokemus-tiedon (NPS-mittari) ja asiakaspalautteen keruuta sekä hyvinvointialueen ja palveluntuottajien yhteistä henkilöstön työntekijäkokemuskyselyn ja -mittarien (eNPS, turvallisuuskulttuuri NSS-mittari) käyttöönottoa ostopalveluissa edistettiin.