Valokuvaamisesta voimaa arkeen
Propellipäät avasivat vuoden 2020 keväällä koronan iskiessä kokeiluhaun kokemusasiantuntijoille tuottaakseen heille mahdollisuuksia edistää ihmisten hyvinvointia poikkeusajassa ja saada samalla ansiotuloja niiden yhtäkkiä vähennyttyä. Yksi kokeiluista oli Elämän kevät!
Koronavirus heitti Suomen ja suomalaiset järjestöt uuteen tilanteeseen keväällä 2020. Moni asia peruuntui, siirtyi tai muuttui. Koronatilanteesta johtuen myös monen kokemusasiantuntijan työt loppuivat äkillisesti. Suuri määrä kapasiteettia ja kyvykkyyttä oli yhtäkkiä vailla käyttöä, odottamassa tehtävää.
Kokemusasiantuntijat ovat oleellisessa osassa suomalaisen yhteiskunnan kehittämisessä. Propellipäät ovat yhteistyössä laajan verkostonsa kanssa kehittäneet kokemusasiantuntijoina ja heidän kanssaan uusia rooleja ja uutta työtehtäviä, jotka palvelevat Suomea paremmin. Kokemusasiantuntijat toimivat muutoksen muotoilijoina, digitaalisina fasilitaattoreina, taiteen matkaoppaina ja monessa muussa uudessa roolissa, uudenlaisissa työtehtävissä, jotka on kehitetty kokeilemalla.
Samalla kun kokemusasiantuntijoiden tehtävät olivat jääneet jäähylle, järjestöt miettivät mitä voisivat tehdä suomalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi poikkeuksellisena aikana. Toiminnan peruuntuminen ja siirtyminen nettiin vapautti toistaalta myös resursseja. Propellipäissä pohdittiin, mitä mahdollisuuksia avautuisikaan, kun pohtisimme näitä uudelleen?
Propellipäät haastoivat näin suomalaiset järjestöt ja hankkeet mukaan tarjoamaan työtehtäviä kokemusasiantuntijoille ja kantamaan järjestöjen osalta yhteiskuntavastuuta vaikeassa tilanteessa, jossa moni kokemusasiantuntija on jäänyt vaille toimeentuloa. Samanaikaisesti Propellipäät itse tarjosivat töitä viidelle kokemusasiantuntijalle kampanjan kautta.
Kampanja vastaanotti 35 kokemusasiantuntijoiden kokeiluideaa. Myös kampanjan toteuttamiseen ja koordinointiin palkattiin kokemusasiantuntijoita. Kokemusasiantuntijoilla on itsellä kokemuksia mielenhyvinvoinnin järkkymisestä, jonka takia juuri heidän kokeiluideansa tuotiin kampanjan keskiöön. Voi Elämän kevät! oli yksi 35 kokeiluideasta.
Kampanja tähtäsi Suomessa olevien henkilöiden mielenhyvinvoinnin vahvistamiseen poikkeusaikana.