Propellipäät avasivat vuoden 2020 keväällä koronan iskiessä kokeiluhaun kokemusasiantuntijoille tuottaakseen heille mahdollisuuksia edistää ihmisten hyvinvointia poikkeusajassa ja saada samalla ansiotuloja niiden yhtäkkiä vähennyttyä. Yksi kokeiluista oli Elämän kevät!

Toimintaympäristö

Koronavirus heitti Suomen ja suomalaiset järjestöt uuteen tilanteeseen keväällä 2020. Moni asia peruuntui, siirtyi tai muuttui.  Koronatilanteesta johtuen myös monen kokemusasiantuntijan työt loppuivat äkillisesti. Suuri määrä kapasiteettia ja kyvykkyyttä oli yhtäkkiä vailla käyttöä, odottamassa tehtävää.

Kokemusasiantuntijat ovat oleellisessa osassa suomalaisen yhteiskunnan kehittämisessä. Propellipäät ovat yhteistyössä laajan verkostonsa kanssa kehittäneet kokemusasiantuntijoina ja heidän kanssaan uusia rooleja ja uutta työtehtäviä, jotka palvelevat Suomea paremmin. Kokemusasiantuntijat toimivat muutoksen muotoilijoina, digitaalisina fasilitaattoreina, taiteen matkaoppaina ja monessa muussa uudessa roolissa, uudenlaisissa työtehtävissä, jotka on kehitetty kokeilemalla.

Samalla kun kokemusasiantuntijoiden tehtävät olivat jääneet jäähylle, järjestöt miettivät mitä voisivat tehdä suomalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi poikkeuksellisena aikana. Toiminnan peruuntuminen ja siirtyminen nettiin vapautti toistaalta myös resursseja. Propellipäissä pohdittiin, mitä mahdollisuuksia avautuisikaan, kun pohtisimme näitä uudelleen?

Propellipäät haastoivat näin suomalaiset järjestöt ja hankkeet mukaan tarjoamaan työtehtäviä kokemusasiantuntijoille ja kantamaan järjestöjen osalta yhteiskuntavastuuta vaikeassa tilanteessa, jossa moni kokemusasiantuntija on jäänyt vaille toimeentuloa. Samanaikaisesti Propellipäät itse tarjosivat töitä viidelle kokemusasiantuntijalle kampanjan kautta.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kampanja vastaanotti 35 kokemusasiantuntijoiden kokeiluideaa. Myös kampanjan toteuttamiseen ja koordinointiin palkattiin kokemusasiantuntijoita. Kokemusasiantuntijoilla on itsellä kokemuksia mielenhyvinvoinnin järkkymisestä, jonka takia juuri heidän kokeiluideansa tuotiin kampanjan keskiöön. Voi Elämän kevät! oli yksi 35 kokeiluideasta.

Tavoiteltu muutos

Kampanja tähtäsi Suomessa olevien henkilöiden mielenhyvinvoinnin vahvistamiseen poikkeusaikana.

Ratkaisun perusidea

Voi Elämän kevät! oli yksi useista kokemusasiantuntijoiden kehittämistä kokeiluideoista, joka oli osa kokeilua, jonka tavoitteena oli edistää kokemusperäisten ratkaisujen kehittämistä ja kokemusasiantuntijoiden työllistymistä keväään 2020 poikkeustilanteessa. Kokeillaan yhdessä -nimiseen kampanjaan tuli yhteensä 35 kokemuasiantuntijoiden kokeiluideaa. 

Voi elämän kevät! -kokeilu koostui kahdesta osasta, jotka olivat Zoom-tapaamiset sekä Instagram-kuvagalleria.
Kuvahaasteena oli ottaa valokuvia asioista, jotka ilahduttavat, naurattavat tai tuovat muuten hyvää mieltä. Kuvien aihe oli vapaa. Kokeiluun kuului myös kaksi Zoom-tapaamista, joissa käytiin läpi kuvahaastetta, esiteltiin otettuja kuvia ja keskusteltiin ajatuksista ja fiiliksistä, joita kuvista herää. Kokeilua varten perustettiin Instagram-tili “Voi elämän kevät!”, jota kokemusasiantuntijat päivittivät. Osallistujien kuvat lisättiin Instagram-tilille heidän luvallaan. Kuvagalleria jäi tuotoksena elämään kokeilun jälkeen.

Liitteet