Vammaisten henkilöiden työtoiminta (SHL 27 e §) ja työllistymistä tukeva toiminta (SHL 27 d §), Essote
Vammaisten henkilöiden työtoiminta ja työllistymistä tukeva toiminta Essotessa
Työkykyä ja kumppanuutta Sote-keskuksesta! -hanke
Vammaisten henkilöiden työllistymistä tukeva toiminta ja työtoiminta
(SHL 27 d & e §)
Palvelun sisältö
-
Palvelua tuottaa Essoten vanhus- ja vammaispalvelut
-
Palvelu alkaa palvelutarpeen arviolla – peruspalvelut ovat myös vammaisille ensisijaiset, sitten sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut ja jälkimmäisenä vammaispalvelulain ja erityishuoltolain mukaiset palvelut
-
Palveluohjausta asiakkaille, esimerkiksi etuuksiin ja apuvälineisiin liittyen
-
Vaikeavammaisille henkilöille on työtoimintaa päiväkeskuksessa, päivätoimintaa myös palvelutaloissa/asumispalveluissa
-
Päivätoiminta on esimerkiksi askartelua, pelejä, kirjoja jne.
-
Kehitysvammaisille avotyötoimintaa (erillinen palvelupolkukuvaus kehitysvammaisille)
-
Vammaispalvelulaki ja erityishuoltolaki määrittävät toimintaa
-
Mielenterveys- ja päihdepalveluissa (Mipä): Työelämätaitojen opettelua, mikä tukee asiakkaan itsenäistä asumista ja arjessa selviytymistä. Tärkeä tulla nähdyksi ja mikäli tulee ongelmia – niihin reagoidaan pian. Tarkoitus ehkäistä asiakkaiden joutumista raskaampien palveluiden piiriin.
Mikä organisaatio palvelua järjestää?
-
Essote/Vaalijala
Mikä taho/tahot palvelua tarjoaa?
-
Essote/Savoset
-
Vanhus- ja vammaispalveluiden asumispalveluyksiköt, esimerkiksi Kiiskinmäen päiväkeskus
-
Mipä: Essoten päivätoimintapaikat, Srk, ViaDia, kaupat, paikat, joissa on riittävä ohjaus. Vahvaa ohjausta tarvitseville ostopalveluna Savoset
Kuinka paljon asiakkaita palvelussa on (esim. vuosittain)?
-
Essotella työ- ja päivätoiminnassa vuonna 2020 oli 393 asiakasta ja tänä vuonna 361 asiakasta
-
Mipäpuolella 2019 oli 574 asiakasta ja tänä vuonna 35. (korona vaikuttanut)
Minkälainen on asiakasrakenne ja -jakauma?
-
onko esimerkiksi kehitysvammadiagnoosia, mielenterveysdiagnoosia vai onko palveluun ohjattu sosiaalisista syistä, päihdeongelmista johtuen jne.?)
-
Vaikeavammaisuus liittyy yleensä fyysisiin rajoitteisiin, esimerkiksi vammautuminen onnettomuudessa tai pitkäaikaissairaus
-
Usein taustalla myös mielenterveys- ja päihdehaasteita
-
Mielenterveys- ja päihdeasiakkaita ensisijaisesti, lain mukaan ei voi rajata. Voi olla asiakkaita, joilla toimintakyky alentunut esim. käytöshäiriön vuoksi, vaikkei ole diagnoosia.
Mitkä ovat asiakkaiden yleisimmät lähettäjätahot?
-
Terveydenhuolto/lääkäri
-
Kehitysvammaisten henkilöiden osalta lastenneurologia
-
Mipässä mikä tahansa viranomaistaho, esim. aikuissosiaalityö, vammaispalvelu, mielenterveys- ja päihdepalvelut Setri. Asiakas hakee itse palveluun ja ko. taho auttaa häntä hakeutumisessa ja lomakkeen täyttämisessä.
Mihin asiakkaat päätyvät tästä palvelusta?
-
Riippuu asiakkaan tilanteesta, usein asiakkuudet ovat pitkäaikaisia ja asiakas on vammaispalveluiden tarpeessa lopun ikäänsä.
-
Mipässä voi siirtyä kuntouttavaan työtoimintaan tai jopa palkkatyöhön, kun asiakas kuntoutuu riittävästi.
Kuinka pitkiä palvelujaksoja asiakkailla on?
-
Pitkiä asiakkuuksia poislukien henkilöt, joilla on väliaikainen vammautuminen ja mahdollisuus kuntoutua
-
Mipässä voi kestää useita vuosia, tarkoitus tukea itsenäistä asumista ja arjessa selviytymistä
Kuvaile ja pohdi tiiviisti, kuinka palvelussa toimii yhteistyö muiden sote-palveluiden kanssa
-
Kehitteillä on yhteistyön lisääminen muiden toimijoiden kanssa esimerkiksi kotikäynnein (aikuissosiaalityö ja perhepalvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut)
-
Tavoitteena yhtenäinen palvelukokonaisuus sekä asiakaslähtöisyys
-
Mipässä asiakkailla omat hoitopolut, yhteisiä seurantapalavereja eri sote-palveluiden kanssa.
Onko palvelussa tai sen asiakkailla (tai osalla asiakkaista) tukenaan asiakasvastaava? Jos on, kuka toimii asiakasvastaavana? Jos ei, voit pohtia, olisiko asiakasvastaavamallista hyötyä tai haittaa.
-
Jokaisella asiakkaalla on omatyöntekijä, palveluohjaajat
-
Erityistä tukea tarvitsevilla henkilöillä on sosiaalityöntekijä vastaavana
-
Mipä: Mikäli asiakkaalla on työntekijä esimerkiksi aikuissosiaalityössä, tämä toimii asiakkaan vastaavana työntekijänä
Onko asiakkaille tarjolla työhönvalmennusta? Jos on, kuinka paljon?
-
Kehitysvammaisilla on tarve (erillinen palvelupolkukuvaus)
-
Vaikeavammaisille henkilöille ei ole työhönvalmennusta, ehkä tulevaisuudessa
-
Henkilökohtaiset avustajat apuna
-
Mipässä ei ole. Tarvittaessa työhönvalmennusta saa te-toimiston kautta.
Mikäli mahdollista, kuvaile ja/tai arvioi, mitä etuuksia asiakkaat saavat. Vaikuttaako etuusjärjestelmän logiikka asiakkaiden ohjautumiseen palveluun?
-
Työosuusraha vain kehitysvammaisille
-
Vammaispalvelusta asiakkaat eivät saa etuuksia, vaan heillä on omat tuet esimerkiksi Kelasta ja sosiaalipalveluista
-
Mipäläiset saavat kuntoutustukea, asumistukea, toimeentulotukea, osittaista kuntoutustukea, soviteltua työttömyyspäivärahaa. Työllistymistä tukeva toiminta ei koske vanhuuseläkkeellä olevia.
Saavatko asiakkaat korvauksia palveluun osallistumisesta?
-
Ei
-
Mipässä 9 €/pvä, paitsi Savosetissa olijat eivät saa mitään.
Pohdi, minkä asioiden pitää muuttua, jotta palvelusta päästäisiin etenemään nykyistä paremmin avoimille työmarkkinoille/TE-toimiston asiakkaaksi/työllisyyspalveluihin/ Kelan ammatilliseen kuntoutukseen tai koulutukseen.
-
Suurin osa Essoten asiakkaista, jotka ovat vaikeasti vammaisia, eivät ole työkykyisiä
-
Mikäli asiakas tarvitsee työllisyyden tukea, tulisi siihen olla resurssia vammaispalveluiden puolelta/palveluohjauksessa
-
Mipässä riiippuu asiakkaiden kuntoutumisesta, myös rerurssia täytyisi olla enemmän
Kuvaile mahdollista työnantajayhteistyötä/yhteistyötä te-toimiston kanssa. Voit myös pohtia, miten näitä voisi parantaa.
-
Ei tällä hetkellä ole yhteistyötä
-
Mipässä toiminnan loppuvaiheessa kun asiakas kuntoutunut ja valmis lähtemään avoimille työmarkkinoille.
Keskeisiä haasteita
-
Avotyötoiminta, kun työpanos vastaa palkkatyötä, mutta palkka on vain työosuusraha
-
Resurssit – toiveissa olisi vahvempaa tukea ja laajempaa selvitystä asiakkaan tilanteeseen
-
Tietoa yrityksistä/työnantajista, jotka ovat kiinnostuneita palkkaamaan osatyökykyisiä henkilöitä ja muokkaamaan työtä asiakkaan tarpeen mukaan
-
Mipässä sopivien toimintapaikkojen vähäisyys - koska ohjaus on resurssikysymys. Työnantajilla ei ole riittävästi tietoa ko. palvelusta.
Kysymyksiin vastasi Nina Lukkarinen, vastaava sosiaalityöntekijä vanhus- ja vammaispalveluista Essotelta sekä mipän palveluesimies Pirjo Liukkonen