Vammaisten lasten ja nuorten mielenterveyden arviointi ja kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon prosessin kehittäminen (RRP, P4, I1A)

Alle 18-vuotiaiden erityisen vaativien palvelujen ja kehitysvammapsykiatrian palveluketjun jatkokehittäminen. 

Alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön kehittäminen, Vammaispalvelujen Lastentalon konseptointi.

Toimintaympäristö **

Erityisen vaativien palvelujen toiminnan ja kehitysvammapsykiatrian palvelujen jatkokehittäminen ja toimeenpano vuosina 2023–2025. Sote- uudistuksen mukaisesti erityishuoltopiirit purkautuivat, jonka seurauksena aikaisemmin ostopalveluna toteutettu erityisen vaativan tuen sekä kehitysvammapsykiatrian lakisääteinen palvelu siirtyi omaksi toiminnaksi. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on velvoite järjestää tämä palvelu yhteistyössä HUS:n kanssa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Kehittäminen vastaa kaupunkistrategian tavoitteisiin integroiduista ja saumattomista asiakkaiden palvelukokonaisuuksista ja palveluketjuista sekä tavoitteeseen parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, lisätä päihde- ja mielenterveyspalveluja
  • Vammaisten lasten ja nuorten mielenterveyden arviointi- ja kriisityön palvelupolun muodostaminen ja vakauttaminen osana HUS järjestämissopimusta.
  • Vaativan moniammatillisen tuen palvelun käynnistäminen ja tuotteistaminen Helsingissä
Liitteet
Kuva
Kehittämiseen liittyviä tekijöitä
Kehittämisen taustalle on koottu runsaasti aineistoa ja ymmärrystä
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas

  • Heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- tai potilasryhmien hoito-, kuntoutus- tai palveluvelan purku ja hoitoon ja palvelujen piiriin pääsyn parantaminen
  • Turvataan erityisen vaativaa hoitoa ja tukea tarvitsevien vammaisten henkilöiden psykiatrisen hoidon arviointi- ja kriisimalli
  • Kohderyhmän hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden paraneminen

Ammattilainen

  • Vahvistetaan ammattilaisten osaamista ja osaamisprofiileja
  • Vahvistetaan Vammaispalvelun johtamisrakennetta

Organisaatio

  • Paljon palveluja tarvitseville monialaisia, integratiivisia toimintamalleja ja hoito- ja palvelupolkuja.
  • vammaispalveluista ja niiden toissijaisuudesta ei ole tarpeeksi tietoa muussa organisaatiossa

Yhteiskunta

Vahvistetaan haavoittavassa ja syrjäytymisvaarassa olevien perheiden palveluja parantamalla vaativan moniammatillisen tuen prosessia asiakas- ja kustannuslähtöisesti.

Tavoiteltu muutos
  • Erityisen vaativien vammaisten nuorten mielenterveyspalveluiden arviointi- ja kriisityö mallinnetaan ja otetaan käyttöön.
  • Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysiin perustuen sekä uuden 1.1.20125 voimaan astuvan vammaispalvelulakia ennakoiden vahvistetaan Helsingin vammaispalvelun omia vaativan miniammatillisen tuen palveluja ja prosesseja.
Muutoksen mittaaminen

Asiakas- ja potilastietojärjestelmästä seurataan:

  • Täyttö- ja käyttöasteita
  • Lähetteiden määrää kiireellisen lyhytaikaisen huolenpitoon
  • Asiakasmääriä ja palvelupolun sujuvuutta osana HUS-järjestämissopimusta

Asiakas- ja läheispalautetta kerätään säännöllisesti vuosittain ja saatua tietoa hyödynnetään osana arviointia

Mallinnettu ja kuvattu palvelupolku on käytössä ja sitä arvioidaan sovitusti

Helsingillä on 2025 oma lasten vaativan moniammatillisen tuen yksikkö

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **
  1. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon nykytilan kuvaaminen Vammaispalvelujen sisällä
  • Läheisten haastattelu
  • Asiakkaiden havainnointi
  • Ammattilaisten haastattelut
  • Valitusten analyysi
  • Hukan ja häiriökysynnän tunnistaminen
  • Tiedolla johtamisen ja -ohjaamisen nykytilan haasteiden kuvaaminen
  • Palveluaukkojen tunnistaminen
  • Rajapintojen haasteiden tunnistaminen

2. Kiireellisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelujen kehittäminen

  • Asiakkuuksien segmentointi ja palvelujen profilointi
  • Asiakasymmärrykseen perustuvien henkilöstön ja päälliköiden työpajat

3. Asiakaskokemuskyselyt

  • Syksy 2024 läheiskysely Helsingin omiin sekä ostettuihin palveluihin
  • Kevät 2025 alaikäisten asiakkaiden kysely
  • Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleinen asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten peilaus

4. Vammaispalvelujen tuotantotapa-analyysin (2023) tuottaman asiakasymmärryksen hyödyntäminen osana kehittämistyötä. Huomioi myös järjestämisvastuun, monituottajamallin ja kustannusten peilaamisen

Liitteet
Kuva
Tilannekuva palvelua järjestävän silmin: asiakastarpeet, osaaminen ja tilat ja turvallisuus
Tilannekuva palvelua järjestävän silmin: asiakastarpeet, osaaminen ja tilat ja turvallisuus. Kiireellistä lyhytaikaista huolenpitoa on järjestetty lyhytaikaisen huolenpidon yksiköissä. Se on osoittautunut haastavaksi palvelutarpeiden yhteensovittamisen ratkaisuksi ilman joustavia tiloja, henkilöstön resurssoinnilla (LAH-yksikkö) ja esimerkiksi lastensuojelulain perusteella sijoitettujen lasten rajoittamistoimenpiteisiin.
Kuva
Miltä kiireellinen tilanne näyttäytyy lapsen silmin havaintoihin perustuen
Lapsen kokemusta on arvioitu havaintoihin ja henkilöstön kokemukseen perustuen ja koottu käynnistäviä tekijöitä, lasta tukevia ja haittaavia tekijöitä yhteen
Kuva
Tilanne läheisen silmin
Läheisen kokemus on koottu haastatteluilla ja ammattilaisten havaintoihin perustuen. Kokemus on koottu yleistäen yhteen, kuten lastenkin kokemus
Idean valinta

Kiireellisen lyhytaikaisen asiakasohjausprosessin vakiointi

 

 

 

Liitteet
Kuva
Idea alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen polusta
Idea alaikäisten vaativan moniammatillisen tuen polusta. Yksiköisen lisäksi vaativan moniammatillisen tuen sosiaalityö ja liikkuvat palvelut voisivat olla mielenterveyden arvioinnin ja tilannearvioin sekä konsultaation tukena. Polku on bencmarkattu Helsingin aikuisten vaativan moniammatillisen tuen yksikön polusta.
Idean konkretisointi ja visualisointi

Lasten vaativan moniammatillisen tuen palvelupolun rakentaminen osaksi vammaispalveluja

 

Lastentalon konseptointi, kiireellinen lyhytaikainen huolenpidon yksikkö Spårat

Liitteet
Kuva
Lastentalon konsepti
Helsingin vammaispalveluissa päästään 2025 keskittämään lasten lyhytaikainen huolenpito ja kiireellinen lyhytaikainen huolenpito remontoituihin esteettömiin tiloihin. Tilat mahdollistavat nykyistä joustavamman palvelurakenteen ja henkilöstön resurssointi on aiempaa ketterämpää.
Kuva
Kiireellinen lyhytaikainen huolenpito asiakasohjausprosessi
Kesällä 2024 otettiin kokeiluun sekä alle 18-vuotiaiden että täysi-ikäisten vammaisten henkilöiden kiireelliseen lyhytaikaiseen huolenpitoon liittyvä keskitetty asiakasohjausprosessi. Sen tavoitteena on selkeyttää asiakkaiden ohjaamista tarkoituksenmukaiseen palveluun, vähentää hukkaa ja häiriökysyntää, kehittää tiedolla johtamisen työkaluja sekä tarjota asiakkaille laadukasta palvelua.

Moniammatillinen työskentely tapahtuu arviointivaiheessa, ja kenenkään ei tarvitse jäädä yksin ratkaisemaan haastavia tilanteita. Tilanteeseen pyritään löytämään yhdessä ratkaisuja.
Ratkaisun perusidea **

Kuvataan vuonna 2025

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kuvataan vuonna 2025

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kuvataan vuonna 2025

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kuvataan vuonna 2025