Vantaa on maailma - Visit Vantaa 2021
Se, mitä löytyy maailmalta, löytyy myös Vantaalta. Vantaa on maailma -kampanjan tavoitteena oli korostaa lähimatkailun merkitystä varsinkin näin poikkeusaikana sekä nostaa Vantaata matkailukohteena. Kampanja toteuttiin yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa.
Lentokenttä-kaupunki vai kaupunki, jossa sijaitsee lentoasema? v. 2020 n. 5,1 miljoonaa lentomatkustajaa, maantieliikenteen ja raideliikenteen solmukohta, 475 598 majoitusvuorokautta. Haasteena poikkeusajan tuomat haitat matkailulle.
Vantaalla ei ehkä ole niin voimakasta identiteettiä matkailun suhteen kuin useimmilla kaupungeilla. Vantaalla on kuitenkin kaikki edellytykset monipuoliseen matkailuun - liikenneyhteydet toimii ympäri Suomea ja tarjontaa löytyy taatusti jokaiseen makuun: lapsellisille, metsään menijöille, histofriikeille, kulttuurin ahmijoille ja hurvittelijoille.
TOTEUTUS
Lähtökohtana oli luoda pitkäjänteisesti tunnettuutta Visit Vantaalle ja Vantaan matkailukohteille
valtakunnallisesti (kampanjan kesto: 12kk).
Kampanjaa rakennettaessa oli ensisijaisena tavoitteena jakelu ja näkyvyys. Loppuvuodesta painotimme kattavuuden lisäksi sitoutumiseen ja liikenteen lisäämisen Visit Vantaan kotisivuille ja tapahtumakalenteriin sekä Visit Vantaan uutiskirjeiden tilaajamäärien kasvattamiseen.
Kampanja aloitettiin vuoden alussa ja kohderyhmät mukailivat Visit Vantaan strategiassa määriteltyjä kohderyhmiä.
Kampanjaa seurattiin ja medioita/mainosjoukkoja/mainoksia optimoitiin tarpeen mukaan koko vuoden muun muassa tarkentamalla tai vaihtamalla kohderyhmiä sekä mainostekstejä. Mainosten teksteissä pyrimme lisäämään sitoutuneisuutta sekä vuorovaikutusta.
Syksyllä rakensimme kaksi suurempaa kampanjalähtöä painottaen strategisesti tärkeitä sesonkeja => Syysloma & pikkujoulu/joulushoppailu. Näiden kampanjoiden tavoite oli lisätä kiinnostusta Vantaata kohtaan tapahtumien, kohteiden sekä majoituksen osalta ja kasvattaa uutiskirjeiden tilaajien määrää. Arvoimme kaikkien uutiskirjeiden tilaajien kesken maailmanympärysmatkoja vantaalaisittain. Palkinnot tarjosi paikalliset yrittäjät.
Vantaan kaupungilla on eri teemoihin uutiskirjeitä ja halusimme lähteä luomaan pohjaa Visit Vantaan uutiskirjeelle. Tämä vaati tilaajakannan rakentamista ja otimmekin sen yhdeksi teemaksi syksyn aktiviteeteissa. Koimme uutiskirjeen tärkeäksi mediaksi, jossa tilaaja on jo kiinnostunut tarjoamastamme sisällöstä. Uutiskirje mahdollistaa myös mm. paikallisten yrittäjien viestien jakamisen kootusti (esim. tarjoukset ja tärkeät infot).
Vuoden aikana käytimme erilaisia mittareita riippuen mikä kunkin aktiviteetin tavoite/media oli (Kattavuus, liikenne, sitoutuminen & linkin klikkaus).
MARKKINOINTIKANAVAT:
- Sosiaalinen media: Facebook, Twitter, Instagram, Jodel
- Vaikuttajamarkkinointi
- Digimarkkinointi: Display, natiivimarkkinointi
- Printtimainonta
- Ulkomainonta
- Bussimainonta
- SEM & Google Ads
- Omat kanavat (mm. verkkosivusto, tapahtumakalenteri, uutiskirjeet, Vantaa-infot jne)
Haastavasta maailmantilanteesta johtuen kampanjan tavoite oli nostaa lähimatkailun merkitystä sekä nostaa Vantaata matkailukohteena kilpailijoista erottuvalla markkinoinnilla. Samasta syystä pidimme tärkeänä tukea paikallisia matkailualan yrittäjiä tuoden heidät osaksi kampanjaa.
Kampanjaa suunniteltiin ja toteutettiin Vantaan kaupungin Kaupunkistrategia ja johdon -yksikön markkinoinnissa, matkailusuunnittelijan sekä markkinoinnin tuottajan toimesta. Kampanjan mainostoimistokumppanina toimi Valve Branding Oy.
Tavoiteltuja muutoksia mm.
- Mielikuvan muutos/vahvistaminen Vantaasta matkailukohteena (harkinta/osto)
- Paikallisten matkailuyrittäjien tukeminen haastavassa tilanteessa
- Tietoisuuden lisääminen (mm. kohteet, tapahtumat jne)
- Visit Vantaan verkkosivukäyntien lisääminen
- Sosiaalisen median tilien seuraajamäärien kasvaminen
- Uutiskirjeiden tilaajamäärien kasvaminen
Matkailun lisäämisen lisäksi kampanjalla oli tavoitteena lisätä mm. luoda positiivista mielikuvaa Vantaasta matkailukohteena, luoda Vantaa on maailma -ilmiö vahvistamalla kuntalaisten kotiseutuylpeyttä sekä Visit Vantaan uutiskirjeiden tilaajamääriä. Tärkeänä tavoitteena oli myös antaa tuki paikallisille matkailualan yrityksille.
Mitattavia tavoitteita oli mm. yleisön sitoutuneisuus ja reaktiivisuus kampanjaamme, uutiskirjeiden tilausmäärä sekä sosiaalisen median kanavien kasvu.
TULOKSIA (vrt. 2020)
- Kotisivut:
Vierailujen kasvu: 26.406 => 98.127
Käyttäjien (uniikit) kasvu: 22.156=> 63.169
Kotisivulla vietetty aika: 1:35min => 4min
Bouncerate: 68,97% => 49,82% - Sometilit - Facebook & Instagram:
Seuraajien kasvu 70% (vrt. 2020)
Sitoutuminen sisältöön kasvoi 629,4% - Uutiskirjeet: vuoden alussa rekisterissä oli sähköpostiosoitteita 151kpl:tta. Vuoden päätteeksi rekisterissä oli 401 kpl:tta (+ vahvistamattomia tilauksia n. 60kpl:tta)
Visit Vantaan sometileillä oli aiemmin suhteellisen vähän kommentteja tai reaktioita ja tämän kampanjan myötä saimme erittäin hyvin näkyvyyttä sekä reagointia. Kampanjamme sai myös muissa medioissa hyvin huomioita.
Perusidea ja kärkiviestit:
Maailman kainalossa sijaitseva Vantaa on lähimatkailun uusi musta. Se, mitä löytyy maailmalta, löytyy myös Vantaalta – tee vaikka maailmanympärysmatka vantaalaisittain. Vaihdetaan Vantaalle, täällä on kaikki! #vantaaonmaailma #visitvantaa #kuinkaksimarjaa
Sisällöissä kohdensimme kohderyhmän mukaisesti aiheita tekemisen, elämysten, luonnon tai historian pariin.
Kohderyhmä
- Lapsiperheet – Tekemistä koko perheelle
- Nautiskelijat – Elämyksiä ja ostoksia jokaiseen makuun
- Luonnonystävät – Luontoon 300m
- Histofriikit – Kivikaudesta lähiöihin
Näille kohderyhmille loimme kävijäprofiilin hyödyntäen eri mainosalustojen omaa dataa mm. kiinnostuksen, iän, käyttäytyminen jne osalta. Profiilien mukaisesti kohdensimme mainontaa ja sisältöjä eri medioissa. Geologinen kohdennus ulottui noin 250 kilometrin säteelle Vantaalta. Painottaen Etelä-Suomea.