Varhaisen tuen verkostotyön malli Kainuun perhekeskuksessa

Varhaisen tuen verkostotyön toimintamallin lähtökohtana on varhainen puuttuminen ja dialoginen huolen puheeksi ottaminen, joiden pohjalta suunnitellaan matalankynnyksen apua ja tukea moniammatillisesti.

Toimintaympäristö

Kainuun väkiluku on noin 72 000 ja noin puolet tästä väestömäärästä asuu maakuntakeskus Kajaanissa ja loput jakautuneet kahdeksaan muuhun Kainuun kuntaan. Vuosittain lapsia syntyy Kainuussa noin 450 ja syntyvyys on pääosin ollut viime vuosina laskeva. 

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuolto on järjestetty ja tuotettu jo vuodesta 2005 maakunnallisesti. Kainuun soten muodostuessa on Kainuussa alettu rakentamaan myös perhekeskusverkostoa ja tällä hetkellä jokaisessa Kainuun kunnassa on oma perhekeskus ja useimmissa kunnissa on myös hyvinvointialueen, seurakunnan ja MLL:n yhdessä järjestämää avointa kohtaamispaikkatoimintaa.

Kainuun hyvinvointialueella johtaminen on sektoroitunutta ja kunnalliset palvelut (sivistystoimi, nuorisopalvelut) ovat selvästi erillään Kainuun hyvinvointialueen tuottamista palveluista.  Kainuun hyvinvointialueella osa palveluista tuotetaan lähipalveluina, osa keskitetysti ja osa seudullisesti tai maakunnallisesti. Kainuun hyvinvointialueella on erityisasiantuntijatason rekrytointihaasteita. 

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Kainuuseen -Helposti lähelläsi (HELLÄ) -hankkeen kehittämistyöllä pyritään vastaamaan näihin haasteisiin ja saamaan Kainuuseen monialaisia ja yhteentoimivia toimintamalleja. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kainuun alueen väestö vanhenee ja vähenee, mikä yhdessä työttömyyden ja työkyvyttömyyseläkettä saavan väestöllisen osuuden kanssa aiheuttaa epäedullisen huoltosuhteen. Alueelle ominaisia haasteita ovat myös mm. väestön sairastavuus ja se, että kuntakohtaiset erot ovat suuria monessa ulottuvuudessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon asukaskohtaiset nettokäyttökustannukset ovat maan toiseksi korkeimmat, erikoissairaanhoidon kustannukset ovat maan korkeimmat.  

Kainuun hyvinvointialueen pe­rus­teh­tä­vä­nä on tuot­taa ter­veyt­tä, tur­vaa ja hy­vin­voin­tia Kai­nuus­sa, jo­ta ku­vaa myös Kainuun hyvinvointialueen pal­ve­lu­lu­paus "Huo­len­pi­toa it­ses­tä ja muis­ta".  Strategian painopisteinä ovat: perustason palveluiden vahvistaminen, inhimillisyys ja ammattitaito, arjen turvallisuus, terveydenedistäminen ja ennaltaehkäisy, Kainuulaisten osallisuuden ja voimavarojen vahvistaminen. Strategia kiteytyy avainsanoihin: Kai­nuu­lai­set ih­mi­set, osaa­va työ­voi­ma, luot­ta­mus, avoi­muus ja elin­voi­ma, ta­lou­den ta­sa­pai­no. Kainuun hyvinvointialueella harjoitettuun vahvaan laatutyöhön ja edellä mainittuihin, alueelle ominaisiin haasteisiin pyritään vastaamaan osaltaan Kainuussa Tulevaisuuden sote-keskus –kehittämistyöllä.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Perheillä on saattanut olla useampia hoitokontakteja eri suuntiin. Palveluiden saatavuudessa ja jonotusajoissa on alueellisia eroja. Osaan Kainuun hyvinvointialueen tuottamista palveluista on useamman kuukauden jonot ja ne koetaan myös pitkiksi. Vanhemmuuteen, lasten tunne-elämän ja käyttäytymisen haasteisiin toivotaan enemmän apua. 

Ammattilaisen ja toimijoiden näkökulma: Ymmärrys toisten toimijoiden toimenkuvasta on ollut ajoittain epäselvää sekä yhteydenpito ollut haastavaa. Palvelut ovat olleet hajanaisia, eikä aina ole tietoa kenen puoleen kääntyä. Yhtenäinen toimintamalli yhteistyöstä on puuttunut. 

Organisaatio:  Kainuun hyvinvointialueella on rekrytointihaasteita erityistason ammattilaisten kohdalla. Sen vuoksi palveluiden saatavuuksissa on joillain sektoreilla haastetta. Osittain on tehty myös päällekkäistä työtä. Toimintojen kehittämisellä saadaan olemassaolevia resursseja käytettyä tehokkaammin ja vaikuttavammin, sekä vähennetään päällekkäistä työtä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämisen ympärille koottiin projektiryhmiin esihenkilötason edustajia koko Kainuun alueen perhekeskusverkostosta. Nämä henkilöt asettivat tavoitteita ja raameja kehittämistyölle ja olivat mukana kehittämisen kaikissa vaiheissa lähtötilanneselvittelystä huolelliseen juurruttamiseen saakka. 

Toimintamallia suunniteltiin Lapsen tuen malli Kainuussa-   ja Lapsen tuen polku- hankkeiden kokoamissa monialaisissa työryhmissä sekä  perhekeskustoimintaan liittyvissä työryhmissä. Kaikki kehittäjäryhmät olivat monialaisia ja edustajia on niin sote- ja sivistystoimen palveluista kuin järjestö- ja seurakuntatoimijoistakin.  Vuoropuhelu eri toimijoiden kanssa oli tiivistä koko hankkeen ajan.

Hankkeen alussa ryhmät työskentelivät sekä etäkokouksissa että -työpajoissa, joissa käytettiin osallistavia menetelmiä. Pieniryhmissä käytiin dialogisia keskusteluita. Keskusteluja alustivat aiheen ympärillä tehdyt ennakkotehtävät. Palveluprosesseja visualisoitiin palvelupolkujen avulla ja ideoinnissa käytettiin ideakarttoja. Etätyöpajoissa hyödynnettiin sähköisiä alustoja. 

Tavoiteltu muutos

Kehittämistyön tuloksena on varhaisen tuen verkostotyön toimintamalli ja sitä tukeva materiaali. Yhteisen toimintamallin ja materiaalien myötä toimijoiden välinen yhteistyö paranee ja päällekkäinen työ vähenee. Asiakas saa tarvittavan avun ja tuen varhaisemmassa vaiheessa. Tuen tarpeen tunnistaminen ja palveluiden suunnittelu toteutuu moniammatillisemmin kuin aiemmin.

Muutoksen mittaaminen
  • Toimintamalli on kuvattu

    Jatkossa:

  • Varhaisen tuen verkostomallin käyttöaste ja moniammatillisuus (toimijoiden tilastoinnit)
  • Asiakastyytyväisyys (kyselyt)
  • Henkilökunnan arviot yhteistyöstä ja moniammatillisuudesta (kyselyt)
Toteutussuunnitelma
  • Ideointi ja kehittely Kajaanin työryhmässä ja maakunnallisessa projektiryhmässä kevään 2021 aikana. Kajaanin työryhmä työskentelee palvelumuotoiluprosessia mukaillen ja hyödyntää sieltä työkaluja, kuten palvelupolkua ja ideointityökaluja.
  • Syksyllä 2021 pilotointi Kajaanissa ja sen tulosten pohjalta kehitetään mallia eteenpäin. 
  • Keväällä 2022 pilotoinnin tulosten pohjalta mallia kehitetään myös kouluikäisille sopivaksi ja pilotoidaan myös Kajaanissa, Piloltoinnin tulosten pohjalta mallia aletaan myös jalkauttamaan muihin Kainuun kuntiin. Kajaanissa toimiva malli ei välttämättä suoraan sovellu pienempien kuntien käyttöön. 
  • Hankkeessa noudatetaan yhteiskehittämisen periaatteita
  • Malli otetaan käyttöön sekä alle kouluikäisille että kouluikäisille vuoden 2023 aikana ja kirjataan osaksi OPH:n rahoittamien lapsen tuen malli Kainuussa- hankkeen ja oppilaan tuen polku-hankkeen paikkakuntakohtaisia tuen käsikirjoja koko Kainuussa. Ammattilaiset perehdytetään mallin käyttöön.
  • Mallin tueksi kehitetään yhteistä verkostotyön materiaalia
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä lähtötilanteessa on kaikki kainuulaiset perhekeskuksen asiakkaat, joilla on moniammatillisen tuen tarvetta tai tarvetta tuen tarpeen arvioinnille tai suunnittelulle moniammatillisesti. 

 

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Mallia kehiteltäessä hyödynnämme pitkälle Pohjois-Savossa kehiteltyä Monitoimijaista yhteistyömallia, joka kuvattuna myös Innokylässä. 

Ideointi

Projektiryhmällä oli ennakkotehtävänä muistella tulevaisuutta. Heidän tehtävänä oli kuvailla millaisena he näkevät toimintamallin vuoden kuluttua ja mitä painopisteitä siinä on ja mikä siinä ilahduttaa. Sen pohjalta ideoitiin ja keskusteltiin raameja ja tavoitteita kehittämistyölle. Kuvassa kooste projektiryhmän vastauksista. 

Työryhmä puolestaan käytti ideoinnin pohjalla tämänhetkisten palvelupolkujen tarkastelua. Niistä poimittiin kokemuksia ja ajatuksia siitä, mikä palvelupoluissa on tällä hetkellä toimivaa ja mihin tarvitaan muutosta. Neuvolan ja varhaiskasvatuksen yhteistyö koettiin hyväksi ja sitä nähtiin tarpeelliseksi hyödyntää myös uudessa tiimimallissa. Odotusajat tiettyihin palveluiden nähtiin liian pitkinä perheille.

Toisen työpajan ennakkotehtävässä työryhmäläiset työskentelivät Flinga -sovelluksessa laittaen ideakarttamaisesti palvelupolun eri vaiheisiin omia ideoitaan. Tässä pohjana käytettiin Pohjois-Savossa kehitetyn mallin palvelupolkua. Näiden pohjalta työryhmä keskusteli etätyöpajassa pienryhmittäin ja valitsivat sieltä yhdessä keskustellen parhaimmat ratkaisut toimintamallille. 

Liitteet
Kuva
Projektiryhmän tekemä tulevaisuuden muistelu
Projektiryhmä käytti ideoinnin apuna tulevaisuuden muistelua
Idean valinta

Ratkaisuihin vaikutti erityisesti se, mitkä asiat voisivat aiempien kokemusten pohjalta toimia ja mihin tarvittaisiin muutosta. Myös asiakasperheiden tarpeet vaikutti näihin ratkaisuihin. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Varhaisen tuen tiimi Kainuussa 

  • Antaa perheille matalan kynnyksen apua ja tukea moniammatillisesti ja perhelähtöisesti
  • Auttaa myös toisia toimijoita olemaan perheen tukena
  • Tukee perhettä myös silloin, kun tuen saaminen tai arvioon pääseminen on jostain syystä viivästynyt
  • Tiimiin nimetään eri yksiköistä (sote, varhaiskasvatus, ev.lut srk., MLL) toimijat, joita voidaan kutsua mukaan tiimin tapaamiselle. Neuvolasta ja varhaiskasvatuksesta kutsutaan omatyöntekijä. 
  • Kotipalvelun ja perhetyön sosiaaliohjaajan voi myös kutsua mukaan tapaamiselle

Varhaisen tuen tiimin prosessin vaiheet ammattilaisen näkökulmasta:

1. Huolen tunnistaminen ja puheeksiotto perheen kanssa: Ota huoli puheeksi lapsen/ huoltajan kanssa. Pohtikaa yhdessä huoltajan kanssa olisiko asian ympärille hyvä järjestää verkostotapaaminen. Muistathan, että voit ottaa esille pienetkin huolet!

2. Verkoston suunnittelu: Suunnittele yhdessä lapsen ja perheen kanssa keitä verkostoon kutsutaan mukaan ja mistä asioista verkostossa puhutaan. Suunnittelun apuna voi käyttää verkostokarttaa. 

3. Verkoston järjestäminen: Ole yhteydessä kutsuttaviin tahoihin yhteisen ajan sopimiseksi ja etsi tapaamiseen sopiva tila. Muistathan huomioida myös mahdolliset etäosallistujat. Kajaanissa yhteinen kalenterivaraus  helpottaa aikojen sopimista. 

4. Verkostotapaamisen aloitus: Koollekutsuja toimii verkoston puheenjohtajana. Toivota kaikki osallistujat tervetulleiksi ja kerro miksi verkosto on kutsuttu koolle. Pyydä osallistujia esittelemään itsensä ja asiantuntijoita kertomaan, mihin he kirjaavat verkostotapaamisen.

5. Kokonaiskuvan muodostaminen: Käykää keskustelukierros, jossa jokainen saa vuorollaan kuvailla lapsen toimintaa vahvuuskeskeisesti ja kertoa oman näkemyksensä tuen tarpeesta. Kierroksen aloittaa lapsi ja hänen huoltaja(t).

6. Tuen suunnittelu: Puheenjohtaja kokoaa käydyn keskustelun. Kokonaiskuvan perusteella sovitaan tuen muodoista, yhteistyöstä ja työnjaosta. Jokainen asiantuntija kirjaa sovitut asiat omalta osaltaan ylös. Tapaamisesta voidaan tehdä myös yhteinen muistio

7. Seuraavasta verkostosta sopiminen: Sovitaan yhdessä seuraavan verkostotapaamisen ajankohta ja kokoonpano. Sovitaan yhdyshenkilö: keneen lapsi/huoltajat voivat olla yhteydessä, jos tulee kysyttävää.

 

Liitteet
Kuva
Varhaisen tuen tiimin esite asiakkaille jaettavaksi pilotointivaiheessa
Varhaisen tuen tiimin esite asiakkaille jaettavaksi pilotointivaiheessa
Kuva
Varhaisen tuen tiimin vaiheet
Varhaisen tuen tiimin toiminnan neljä eri vaihetta pilotoinnin aikana
Ratkaisun testaaminen

Ratkaisua lähdetään pilotoimaan Kajaanissa 9/21 alkaen, jolloin toiminta voidaan käynnistää. Sitä ennen tiedotetaan ja ohjeistetaan henkilökuntaa pilotoitavasta mallista. Pilotointi integroituu osaksi normaalia toimintaa, mutta pilotointivaiheessa saatta hiukan lisätä toimijoiden työmäärää. Hankesuunnittelija koordinoi ja ohjaa pilotointia. 

Pilotoinnin ensimmäinen väliarviointi pidettiin marraskuussa 2021. Tuolloin oli ollut vasta yksi Varhaisen tuen tiimin tapaaminen. Lokakuussa tehtiin toimijoille kyselyä, miksi Varhaisen tuen tiimin aikoja ei oltu varattu. Väliarvioinnissa tuli ilmi, että toimijoilla ei ollut kunnolla tietoa toimintamallista, aiemmin käytettyjä verkostotyöskentelyn muotoja (monialainen vasu-keskustelu) hyödynnettiin edelleen, eikä ollut tarvetta varata aikaa Varhaisen tuen tiimille. Kyselyssä tuli esille myös ennakkoajatukset perheiden suhtautumisesta tapaamisiin. 

Väliarvioinnin pohjalta tehostettiin toimintamallin tiedottamista sekä tehtiin lisää ohjausmateriaalia. Tammikuun 2022 tilannekatsauksessa moniammatillinen projektiryhmä päätti, että mallia lähdetään kuitenkin jalkauttamaan muihinkin Kainuun kuntiin, jotta saadaan niistä kokemuksia.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on saada pilotoitua toimintamallia niin, että siitä saadaan toimiva ratkaisu moniammatillisen tiimityöskentelyyn kaikkiin Kainuun kuntiin. Pilotointivaiheen alussa kohderyhmänä ovat olleet alle kouluikäiset. Pilotoinnin jälkeen miettimään mahdollisuutta laajentaa toimintamallia myös peruskouluikäisten lasten perheisiin. Tavoitteena on saada jatkokehitettyä mallia niin, että se jalkautuu ja juurtuu koko Kainuun toimintamalliksi.

Kokeilussa opittua

Pilotointi lähti hitaasti käyntiin, joten opimme että uuden toimintamallin tiedottamisesta tulee tehdä selkeää ja erittäin tehokasta heti alkuvaiheessa. 

Keväällä 2022 pilotointi lähti paremmin liikkeelle ja kesään 2022 mennessä alle kouluikäisten Varhaisen tuen tiimin tapaamisia oli ollut kahdeksan kappaletta. Sekä asiakkaat että toimijat ovat olleet tyytyväisiä Varhaisen tuen tiimin toimintaan. Yhteinen aika kalenterissa on ollut toimiva ja ammattilaiset ovat kokeneet sen helpottavan yhteisen ajan löytämistä. 

Keväällä 2022 pilotoitiin myös kouluikäisten mallia Kajaanissa kahdella ei koululla ja sieltä vastaavasti palautteet olleet kannustavia. Toimintaa on päätetty jatkaa. Tässä vaiheessa myös päätettiin, että kaikenikäisten lasten ja nuorten kohdalla puhutaan yhteneväisesti Varhaisen tuen tiimistä kahden eri tiimin nimen sijaan. 

Ratkaisun perusidea

Varhaisen tuen verkostotyön toimintamallin lähtökohtana on varhainen puuttuminen ja dialoginen huolen puheeksi ottaminen, joiden pohjalta suunnitellaan matalankynnyksen apua ja tukea moniammatillisesti. Varhaisen tuen verkostotyön malli toimii lapsen tuen tarpeen tunnistamisen, arvioinnin ja suunnittelun yhteisenä toimintamallina. Verkoston kokoonpano ja tapaamisen aihe suunnitellaan aina yhdessä perheen kanssa ja yhteiselle tapaamiselle kutsutaan vain tarvittava määrä toimijoita. Verkoston toimijoiden kokoonpanoa suunnitellessa on mahdollista hyödyntää verkostokarttaa, johon kaikki lapsen/nuoren/ perheen ympärillä olevat varhaisen vaiheen toimijat on kuvattu yhdellä kertaa nähtäviksi.

Varhaisen tuen verkostotapaamisissa pyritään vahvuus- ja voimavarakeskeisyyteen. Tapaamisessa luodaan kokonaiskuva tuen tarpeesta, mahdollisista tarvittavista tuen muodoista, yhteistyöstä ja työnjaosta. Tapaamisella sovitaan myös, kuka toimii perheen yhteyshenkilönä tai vastuutyöntekijänä jatkossa. Vastuutyöntekijä koordinoi, arvioi ja seuraa suunniteltuja tukitoimia. 

Kajaanissa, Kainuun isoimpana kuntana, on käytössä yhteinen ennalta sovittu aika kalentereista varhaisen tuen verkostotyölle. Yhteiset ennalta sovitut ajat kalenterista helpottavat sopivan yhteisen ajan löytymistä. Ajan voi vapauttaa muulle toiminnalle viikkoa aikaisemmin, jos ei tule kutsua tapaamiselle. Kaikissa muissakin Kainuun kunnissa yhteistä kalenterivarausta kokeiltiin, mutta muissa, Kajaania lukuun ottamatta, niistä kokeilun jälkeen luovuttiin, koska pienemmissä kunnissa yhteisiä aikoja saatiin sovittua nopeammin ja joustavammin ilman kalenterivarauksia. 

Liitteet
Kai­nuus­sa on laa­ja per­he­kes­kus­ver­kos­to. Per­he­kes­kus­toi­min­nan yti­mes­sä ovat lap­si tai nuo­ri ja hä­nen lä­hi­ver­kos­to. Huo­li tai as­kar­rut­ta­va asia kan­nat­taa ot­taa roh­keas­ti pu­heek­si mah­dol­li­sim­man var­hain, jol­loin toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sia on vie­lä run­saas­ti. Jos­kus lap­sen tuen tar­peen ar­vioin­ti ja tuen suun­nit­te­lu on hy­vä teh­dä mo­nia­lai­ses­sa ver­kos­tos­sa, jos­sa tuen tar­pee­seen voi­daan vas­ta­ta ko­ko­kais­val­tai­ses­ti. Ver­kos­toi­hin kut­su­taan mu­kaan ai­na myös lap­sen huol­ta­jat.
Kuva
Alle kouluikäisten verkostokartta
Verkostokartta alle kouluikäisen lapsen varhaisen vaiheen tuen suunnitteluun
Kuva
Kouluikäisten verkostokartta
Verkostokartta kouluikäisen varhaisen vaiheen tuen suunnitteluun
Kuva
Varhaisen tuen verkostotyön esite
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mallia on työstetty alusta saakka tiiviissä yhteistyössä toimijoiden kanssa, mikä on omiaan vahvistamaan juurtumista. Mallia työstäessä tehtiin vahvaa yhteistyötä Lapsen tuen malli Kainuussa ja Toki-hankkeiden kanssa. Malli on kirjattu osaksi (OPH:n hankkeissa tehtyjä) alle kouluikäisten ja kouluikäisten tuen käsikirjoja kaikissa Kainuun kunnissa. Sekä sivistystoimen (koulut, päiväkodit) että hyvinvointialueen työntekijät on laajasti perehdytetty mallin käyttöön. Materiaali on helposti löydettävissä HVAn verkkosivuilta.​

Koko Kainuun alueelle työstettiin yhteiset ohjeet, esitteet ja materiaalit sekä työntekijöille että huoltajille. Mallista tehtiin myös video, joka on muiden materiaalien tavoin kaikille nähtävillä Kainuun hyvinvointialueen nettisivuilla.

Tiedottaminen eri foorumeissa, kuten perhekeskustiimeissä sekä varhaiskasvatuksen yksiköissä ja kouluissa

Pilotoinnin jälkeen toimintamallin koordinointi siirretiin maakunnallisen perhekeskustyöryhmän tehtäväksi, jossa on mukana esihenkilö- sekä työntekijätason toimijoita niin sote- kuin sivistys- ja järjestöpuolelta. Maakunnallinen perhekeskuksen johtoryhmä tukee ja ohjaa maakunnallisen perhekeskustyöryhmän toimintaa ja edistää yhteistyötä strategisella tasolla

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Miksi juuri tämä toimintamalli pitäisi palkita?

Varhaisessa vaiheessa toteutettu monialainen yhteistyö vahvistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia. Varhaisen tuen verkostotyön malli vähentää tiedonkulun haasteita ja vaikutelmaa palveluiden pirstaleisuudesta tuomalla asiakkaat ja eri organisaatioiden asiantuntijat yhteisen pöydän ääreen. Mallin keskiössä on kentältä nousseiden tarpeiden pohjalta luotu varhaisen tuen verkostokartta, joka auttaa hahmottamaan palvelukokonaisuutta niin asiakkaiden kuin ammattilaistenkin näkökulmasta.

Varhaisen tuen verkostotyön malli on suunnitteluvaiheesta käyttöönottoon toteutettu vuoropuhelussa eri toimijoiden kanssa. Yhteiskehittäminen on tukenut mallin juurtumista osaksi monialaista työtä. Malli on kirjattu osaksi lapsen tuen käsikirjoja varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa kaikissa Kainuun kunnissa. Toimintamalliin laadittu ohjeistus ja muu materiaali tukee yhteistä työtä ja on hyödynnettävissä myös muilla hyvinvointialueilla, kunnissa ja järjestöissä.

Miten toimintamallissanne näkyy TerveSos -palkinnon tämän vuoden teema ja palkintokriteerit?

Varhaisen tuen verkostotyön malli vastaa palveluiden yhteensovittamiseen luomalla kokonaiskuvan varhaisen vaiheen palveluista ja tuomalla asiakkaan sekä eri toimijat (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt) yhteisen pöydän ääreen. Tärkeässä roolissa ovat lapsen kasvuympäristöjen ja muiden eri alojen asiantuntijoiden välinen vuoropuhelu sekä vastuista ja tuen järjestämisestä sopiminen. Toimintamallin ansiosta lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointia on mahdollista tukea monialaisesti jo hyvin varhaisessa vaiheessa. 

Verkostotapaamisissa tuen järjestämisen kannalta tarvittava tieto välittyy suoraan lapsen, nuoren ja perheen kanssa toimiville tahoille. Yhteistyö vähentää päällekkäistä työtä ja vaikutelmaa palveluiden pirstaleisuudesta Verkostotapaamiset mahdollistavat palveluiden vaikuttavuuden seuraamisen sekä palvelutarpeen muutoksiin reagoimisen ja vahvistavat asiakkaan ohjautumista oikeanlaisten ja oikea-aikaisten palveluiden piiriin. 

Varhaisen vaiheen monialaisella verkostotyöllä vastataan lasten, nuorten ja perheiden moninaisiin tuen tarpeisiin vahvistamalla paitsi tuen tarpeen myös monialaisen tukiverkoston tunnistamista. Malli on kirjattu osaksi lapsen tuen käsikirjoja varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa kaikissa Kainuun kunnissa ja se on niin työntekijöiden kuin kuntalaistenkin löydettävissä Kainuun perhekeskusten verkkosivuilta. Toimintamalli ja siihen liittyvä materiaali rohkaisee monialaiseen yhteistyöhön. Asiakkaille suunnattu materiaali madaltaa kynnystä avun kysymiseen ja lisää tietoisuutta monialaisen tuen mahdollisuuksista. Varhaisessa vaiheessa toteutettu tuki edistää perheiden hyvinvointia ja vähentää ongelmien monimutkaistumisen riskiä. Yhteisövaikuttavuus on koko toimintamallin keskiössä: lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi on meidän kaikkien yhteinen asia toimialasta tai organisaatiosta riippumatta. ”Et ole yksin”.

Tärkeää huomioida mallin käyttöönotossa:

  • Vuoropuhelu toimijoiden kanssa ja yhteistyö alkumetreiltä saakka!
  • Hyvä tiedottaminen 
  • Jalkautuminen 
  • Johdon tuki
  • Koordinoinnin suunnittelu ja tuki
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palveluiden saatavuus, oikea-aikaisuus ja jatkuvuus ovat parantuneet palvelukokonaisuuden selkeän kuvauksen ja eri toimijoiden välisen vuoropuhelun myötä. Varhaisen tuen verkostotyönmalli vähentää päällekkäistä työtä ja varmistaa sen, että palvelukokonaisuus  vastaa asiakkaan tarpeisiin ja on ajan tasalla (oikea-aikaiset palvelut). Varhaisessa vaiheessa toteutuva monialainen yhteistyö vähentää korjaavien palveluiden tarvetta ja päällekkäistä työtä. ​

Palvelukokonaisuus on selkeämpi ja kynnys avun pyytämiseen matalampi. Lapsen/nuoren/perheen osallisuuden kokemus vahvistuu tässä mallissa, jossa asiakas on mukana heti tuen suunnittelun alusta saakka. Verkostotyötä tehdään yhä varhaisemmassa vaiheessa, jolloin perheet tulevat autetuksi kokonaisvaltaisesti. Tämä vähentää palveluiden päällekkäisyyttä ja vähentää korjaavien palveluiden tarvetta. Yhteisen toimintamallin myötä palvelu on myös koko Kainuun alueella yhdenmukaista.​  

Toimintamallissa eri toimijoiden välinen yhteistyö on vahvistunut ja oma rooli osana palvelukokonaisuutta selkeytynyt. Verkostoyhteistyö vähentää päällekkäistä työtä ja säästää resursseja. ​Perhekeskustyöryhmien rakenne tukee yhteistä työtä kaikilla tasoilla. ​