Päätimme vauhdittaa Limingan Tupoksessa sijaitsevan Saunarannan alueen tonttimyyntiä videon, radiomainosten ja digitaalisen mainonnan avulla. Satsaus on kantanut hedelmää ja vuoden 2021 alussa varauksia on tullut vuoden takaiseen verrattuna moninkertainen määrä.

Toimintaympäristö

Saunarannan tonttien myynti oli hiipunut alkuvuodesta 2020. Korona toi kuitenkin toisenlaisen lähestymisnäkökulman Oulussa ja lähiseudulla asuville omakotiasumisesta haaveileville: etätyö mahdollistaisi asumisen vähän kauempanakin kaupungista. Todellisuudessa matkaa Saunarannasta Ouluun on moottoritietä pitkin vain reilu viisitoista minuuttia, mutta alueen likietuisuutta ei kehyskuntien tonttimarkkinoilla oltu oikein löydetty. Kaksoisraidehankkeen edetessä Oulun eteläpuolelle Saunarannan vetovoimaisuus tulee kasvamaan entisestään. Tähän markkinarakoon päätimme isoilla ja edullisilla tonteilla iskeä!

Saunarannan alueella myös kunnan strategiaa on helppo toteuttaa. Lapsiystävällinen kunta tarjoaa alueelle muuttaville perheille hyvää ja helppoa arkea muun muassa kävelymatkan päässä sijaitsevan lähikoulun, kirjaston ja neuvolapalveluiden muodossa.

Mainosten toteuttamiseen ja medianäkyvyyteen on käytetty noin 30 000 euroa markkinointibudjettia. Tulokset ovat konkreettisia: Kampanja käynnistettiin syksyllä 2020 ja se jatkuu edelleen. Kuluvan vuoden aikana tonttivarauksia on tullut jo 23, kun vuonna 2020 kokonaisluku oli vain yhdeksän. Kiinnostus on myös alueella asuvien mukaan silminnähtävää, kun tonteista ja rakentamisesta haaveilevat kiertävät sunnuntaiajelulla Saunarantaa.

Tavoitteemme on jatkaa kampanjaa, jotta kaikki Saunarannassa vapaana olevat tontit saadaan kaupaksi ja rakentaminen käynnistymään.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nuorten rakentamisesta kiinnostuneiden perheiden tavoittamiseksi suunniteltiin videomainos, jossa esiintyy nuori perhe laatikkopyörineen ja retkieväineen majanrakennuspuuhissa. Kohti kotia – suuntana Saunaranta -kampanjan kärkiviesti on tarjota luonnonläheistä, hyvää ja helppoa arkea potentiaalisille asukkaille sekä tehdä aluetta ylipäätään tunnetuksi.

Video on pyörinyt kunnan somekanavissa sekä Sanoman Ruutu-kampanjana. Videolle on ostettu näkyvyyttä myös Alma Medialta. Mainosartikkeli on julkaistu Kalevan mediakonsernin eri verkkojulkaisuissa ja myös Kaleva-lehden digitaalisessa näköislehdessä. Digitaalisille mainoksille on haettu näkyvyyttä Sanoma Markkinointi Roudan kanavien kautta sekä erilaisissa printtijulkaisuissa, kuten omakotiasumiseen liittyvissä lehdissä. Radiomainos on soinut Bauer Median eri kanavilla. Kohdentamisessa on hyödynnetty markkinointiyritysten omia kohderyhmä- ja kuulijatutkimuksia.

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021