Verkkopuntari on yksi Kymenlaakson hyvinvointialueen  hyvinvointivalmentajien toteuttamista elintapaohjauksen ryhmätoiminnoista. 

 

Toimintaympäristö

Verkkopuntari on satakunnan sydänpiirin kehittämä verkkovalmennus elintapaohjaukseen. Kymenlaaksossa verkkopuntaria on pilotoitu viime vuonna osana tulevaisuuden sotekeskushanketta ja tänä vuonna kehitystä on jatkettu. 

Verkkopuntari otettiin osaksi hyvinvointivalmentajien työtä ja ryhmätoimintoja. Tullut osaksi pysyviä elintapaohjauksen palvelumuotoja. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kymenlaakson hyvinvointialueella  kehitettiin uusi toimintamalli elintapaohjaukseen , jotta alueen kuntalaisille pystytään tarjoamaan helposti saavutettavaa matalankynnyksen ennaltaehkäisevää hoitoa ja ryhmätoimintoja tukemaan elämäntapamuutoksissa. 

Kymenlaakson hyvinvointikertomuksessa nostetaan esiin terveellisten ravitsemustottumuksien ja liikuntatottumuksien edistäminen ja , painonhallinnan , diabetes 2 väheneminen ja muistisairauden ilmaantuvuuden vähentäminen ja sen vuoksi systemaattinen ja kokonaisvaltaiseen elintapamuutokseen pyrkivä elintapamuutosvalmennus oli ajankohtainen jotta pystytään tavoitteet saavuttamaan. 

 Digitalisaation lisääminen ja palvelujen tuominen kuntalaisille useasta eri kanavasta on hyvinvointialueen strategiassa ja siksi käyttöön otettiin digitaalinen työväline ja näin lisätään sähköisten palveluiden tarjontaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kymenlaaksolaiset työikäiset 18-65 vuotiaat. 

Parannetaan alueellisesti terveyttä ja hyvinvointia, ehkäistään muistisairauksien ilmaantuvuutta ja elintapasairauksien syntymistä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehitystyötä ja verkkopuntarin jalkauttamista on jatkettu hanketyönä tulevaisuuden sotekeskushankeessa projektityöntekijän kanssa vahvassa yhteistyössä hyte kehittämispäällikön ja hyvinvointivalmentajien kanssa. 

Elintapaohjaukseen on koottu verkosto, joka kokoontuu säännöllisesti ja toteuttaa verkkopuntari valmennusta yhteistyönä. 

Verkosto koostuu: hyvinvointivalmentajista, fysioterapeuteista, ravitsemusterapeuteista, liikuntaneuvojista, suun terveydenhuollon ammattilaisista, lääkäri ja psykologi ovat osa tiimiä.

 

 

Tavoiteltu muutos

Kuntalaisten työikäisten terveys ja hyvinvointi lisääntyy

Muutoksen mittaaminen

Verkkopuntari osallistujien määrä ja ryhmien toteutuminen vuosittain. tavoite 2/vuosi.

Asiakaskokemuksen mittaaminen, oma asiakaskokemuskysely Webropolissa. 

Omaolon Hyvinvointitarkastuksesta saatava tieto osallistujien terveydestä ja valmennuksen aiheuttamista muutoksiat.  

Toteutussuunnitelma

Verkkopuntaria toteutetaan osana elintapaohjauksen ryhmätoimintoja mutta voidaan käyttää myös yksilöohjauksessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kymenlaaksolaiset työikäiset 18-65 vuotiaat, joilla on tarve elämäntapamuutokseen.

Osallistuja tekee Omaolon hyvinvointitarkastuksen, jotta heille tulee käsitys omasta terveydentilasta ennen ja jälkeen valmennuksen. 

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Verkkopuntari on valmis kokonaisuus, jota lähdettiin muokkaamaan meille sopivaksi . 

Tämä on osana elintapaohjauksen toimintamallia https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/elintapaohjauksen-konsepti-kymsote

ja Omaolon toimintamallia https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/omaolo-osana-elintapaohjausta

 

 

 

Ideointi

Verkkopuntari oli jo hyväksytty, joten oli helppo jatkaa sen käyttöä ja ottaa osaksi elintapaohjauksen toimintamallia.

Haluttiin sähköisesti toteutettava työkalu terveydentilan todentamiseksi koska valmennuskin toteutetaan verkossa.

Päädyttiin ottamaan  Omaolon hyvinvointitarkastus lähtötilanteen kartoittamiseksi ja vaikuttavuuden mittaamiseksi. 

Jokainen osallistuja saa tiedon omasta terveydestä ja hyvinvoinnista valmennuksen alussa ja intervention jälkeen. 

Idean valinta

Verkkopuntaria toteutettu seuraavasti

Käytetään valmista satakunnan sydänpiirin valmennusta ja materiaaleja.

Valmennus alkaa x3 /vuosi, toteutetaan aina samalla tavalla.

Omaolon hyvinvointitarkastus tehdään kaikille osallistujille ennen valmennuksen alkua.

12 viikon ohjausjaksolla tarjotaan asiantuntija luentoja Teamsillä, jolloin tarjoutuu mahdollisuus kysyä ja saada tukea ryhmältä.

Ryhmäläiset tekevät hyvinvointitarkastuksen uudestaan jo 12 viikon kohdalla, jotta saavat tietoa onko terveydentilassa tapahtunut jo muutoksia

Hyvinvointitarkatsus tehdään myös vuoden kuluttua kun valmennus loppuu. Tässä yhteydessä asiakkaille teetetään myös asiakaskokemuskysely ( Webropol) jossa kartoitetaan elintapamuutoksen toteutumista ja verkkopuntarin käyttöä.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Mainoksesta näkyy meillä toteutettava verkkopuntarivalmennus

Liitteet
Kuva
Verkkopunatri mainos
Ratkaisun testaaminen

Prosessi oli jo valmis ja sitä lähdettiin toteuttamaan ja arvioidaan toteuttamista koko ajan ja muutokset siihen tehdään tarpeen mukaan. 

 

Ratkaisun perusidea

Kokonaisvaltaisen elintapaohjauksen tarjoaminen elintapamuutosta tarvitseville kymenlaaksolaisille. 

Verkkopuntari on osa elintapaohjauksen konseptia

kts linkistä:

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/elintapaohjauksen-konsepti-kymsote

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointivalmentajat ovat vastuussa valmennuksista ja niiden toteuttamisesta niin toiminnan kuin sisällönkin suhteen

kokoavat tarvittavan verkoston valmennuksen tueksi

Seuraavat ja raportoivat sekä dokumentoivat  toteutusta yksilö ja ryhmätasolla 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tämä vaatii todella hyvän markkinoinnin ja viestintä pitää ottaa vahvasti mukaan, jotta saadaan positiivinen ja helposti saavutettava ryhmätoiminta kuntalaisille tietoisuuteen. 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Viime vuoden hankkeessa aloitetussa ryhmässä oli 56 osallistujaa joka oli liikaa ja nyt osallistujia otetaan mukaan 30/ ryhmä. Tässä huomioitu, että joka ryhmään ilmoittautuu henkilöitä, jotka eivät syystä tai toisesta aloita valmennusta. 

Nyt molemmat ryhmät olleet 30 henkilöä ja tämä määrä tuntuisi olevan toimiva. 

Moniammatillinen tiimi tukee valmennusta ja on koettu hyväksi, etenkin psykologin ja lääkärin luennot kiinnostavat ja niitä ehdottomasti jatketaan. 

Ylläpitojakson toimintaan pitää panostaa jotenkin ja sitä nyt kehitetään parhaillaan ja mietitään mitä se voisi olla. 

Arvioidaan

Verkkopuntari osallistujien määrä

Asiakaskokemuksen mittaaminen

Lifecare mittarit

Omaolon Hyvinvointitarkastuksesta saatava tieto osallistujien terveydestä

 

Verkkopuntari on otettu osaksi palvelumuotoja joita hyvinvointivalmentajat tarjoavat.