Vuoroin vieraissa -verkostoitumistapaamiset
Vuoroin vieraissa on Jämsän yhdistysten, järjestöjen ja seurojen verkostoitumistapaaminen, jossa on yhteisiä aiheita, tutustumista, keskustelua ja kokemustenvaihtoa kahvikupposen äärellä. Iltoja isännöivät vuorotellen eri yhdistykset.
Monet toimintaympäristössä tapahtuvat suuret muutokset, kuten mm. niukkenevat taloudelliset resurssit, väestönkasvun ja -rakenteen sekä järjestötoimintaan sitoutumisen ja vapaaehtoistyön tekemisen tapojen muutokset haastavat järjestöt tekemään yhä lisääntyvässä määrin yhteistyötä eri toimijoiden kanssa ja uudistamaan toimintatapojaan. Yhteen kokoontuminen ja yhteistyön kehittäminen edellyttää kuitenkin lähes aina riittävin resurssein toimivaa, puolueetonta koordinoijaa.
Toimintamallilla vahvistetaan järjestöjen keskinäistä verkostoitumista, vuorovaikutusta kuntatoimijoiden kanssa sekä tarjotaan paikka vertaistuelliselle kohtaamiselle.
Tarve yhdistysten välisille kohtaamiselle, yhteiselle keskustelulle ja yhteistyön kehittämiselle nousi Jämsän kaupungin yhdistyksistä itsestään. Taustalla oli Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki (KYT) ry:n Jämsässä toteuttamia esiselvitys- ja kehittämishankkeita. KYTiä pyydettiin kokoamaan yhdistyksiä yhteen ja tarvetta vastaamaan kehitettiin vuonna 2014 Jämsään Vuoroin vieraissa -toimintamalli.
Jämsässä on reilu 450 rekisteröitynyttä yhdistystä (PRH). Tarve yhdistysten välisille kohtaamiselle, yhteiselle keskustelulle ja yhteistyön kehittämiselle nousi Jämsän kaupungin yhdistyksistä itsestään. Taustalla oli Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki (KYT) ry:n Jämsässä toteuttamia esiselvitys- ja kehittämishankkeita. KYTiä pyydettiin kokoamaan yhdistyksiä yhteen ja tarvetta vastaamaan kehitettiin vuonna 2014 Jämsään Vuoroin vieraissa -toimintamalli.
Vuoroin vieraissa -tapaamisia isännöivät vuorotellen eri yhdistykset. Koordinoiva taho suunnittelee tapaamiset aina yhdessä isännöivän tahon kanssa. Isännällä on mahdollisuus esitellä omaa toimintaansa ja suunnitella iltaan heidän näköistänsä ohjelmaa.
Verkoston jäseniltä kerätään säännöllisesti palautetta, esim. kerran tai kaksi vuodessa, joiden avulla toimintaa kehitetään ja suunnataan.