Sote-ammattilaisille, asiakkaille, yhdistys- ja järjestötoimijoille sekä muille yhteisöille on suunniteltu kohtaamispaikka sairaalan ja sote-keskuksen yhteyteen. Kohtaamispaikan toimintaa suunnitellaan yhdistysten, sote-ammattilaisten ja oppilaitoisten yhteistyönä. 

Toimintaympäristö

Kolmas sektori on merkittävä voimavara ja yhteistyökumppani sosiaali- ja terveydenhuollolle. Sote-järjestöillä ja yhdistyksillä on tärkeä rooli täydentämässä sote-palveluita. Myös muiden järjestöjen ja yhdistysten sekä yhteisöjen (kuten seurakunnat) merkitys on keskeinen hyvinvoinnin lisäämisessä erityisesti ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta. Tarvitaan toimivaa yhteistyörakenteita ja esteetöntä vuoropuhelua sote-ammattilaisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa, jotta kolmannen sektorin potentiaali saadaan hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla kansalaisten hyvinvoinnin tukemiseksi. Myös oppilaitoksilla on tässä yhteistyössä tärkeä rooli paitsi yhteistyökumppanina, myös tulevien sote- ja hyvinvoinnin ammattilaisten juurruttamisessa monitahoisen yhteistyön kulttuuriin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Itä-Savon alueella on ollut vuosien ajan aktiivinen sote-yhdistystoimijoiden verkosto ja sairaanhoitopiiri on tehnyt systemaattisesti yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa. Alueelle on kuitenkin kaivattu konkreettista kohtaamispaikkaa ja uudenlaisia toimintamuotoja, joiden myötä sote-ammattilaiset ja yhdistystoimijat saataisi vielä nykyistä lähemmäs toisiaan ja asiakkaita. Taustalla on myös havaittu tarve asiakas- ja palveluohjauksen kehittämisestä siten, että sairaanhoitopiirin asiakkaat saisivat tietoa yhdistysten toiminnasta oikea-aikaisesti.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Itä-Savon alueella toimivat yhdistykset/järjestöt, sote-ammattilaiset, hyvinvointi- ja sote-alojen oppilaitokset sekä Savonlinnan sote-palveluiden asiakkaat ja muut alueen asukkaat. Asiakasymmärrystä on lisätty ja asiakkaita osallistettu pitämällä työpajoja yhteistyön kehittämistarpeiden tunnistamiseksi ja toimintamallin suunnittelemiseksi. Lisäksi on toteutettu kyselyitä alueen sote-yhdistyksille ja sote-henkilöstölle. Toimintamallin kehittämiseksi on koottu verkostoyhteistyöryhmä, jossa on jäseniä sote-yhdistyksistä, oppilaitoksista, seurakunnasta sekä alueen sote-ammattilaisista. Työryhmä on kokoontunut säännöllisesti suunnittelemaan ja arvioimaan toimintaa.

Ratkaisun perusidea

Etelä-Savon hyvinvointialueelle, Savonlinnan sairaalakampukselle on perustettu Kansalaistoriksi kutsuttu kohtaamispaikka. Paikka toimii alueen sote-ammattilaisten ja asiakkaiden, alueen asukkaiden sekä yhdistysten ja järjestöjen kohtaamispaikkana. Samassa tilassa toimii OLKA-piste sekä ikäihmisten neuvontapiste Nestori. Tilassa voidaan järjestää erilaista toimintaa, kuten yhdistystoiminnan esittelyä, musiikkiesityksiä, asiantuntijaluentoja, erilaisia teemapäiviä sekä ohjausta ja neuvontaa esim. hyvinvointiin tai sähköiseen asiointiin liittyen. Toimintaa suunnitellaan yhteistyössä eri toimijoiden kesken verkostotyöryhmässä, jossa on osallistujia sote-yhdistyksistä, oppilaitoksista sekä hyvinvointialueelta. Verokostotyöryhmä kokoontuu säännöllisesti ja sen toiminta perustuu yhdessä laadittuun toimintasuunnitelmaan. Työryhmä toimii linkkinä hyvinvointialueen sote-ammattilaisten, yhdistysten, oppilaitosten ja kansalaisten välillä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhteistyössä suunniteltavan toiminnan juurruttamiseksi tulee nimetä vastuuhenkilö, jonka tehtävänä on toimia yhteistyöverkoston koollekutsujana. Vastuuhenkilö myös koordinoi eri tahojen kanssa yhteistyössä järjestettävien tapahtumien suunnittelua ja toteutusta. Yhteistyöverkostossa on oltava edustus alueen oppilaitoksista ja yhdistyksistä sekä hyvinvointialueen ammattilaisista. Kansalaistorin toiminta on tiiviissä yhteistyössä OLKA-toiminnan kanssa ja tapahtumien ilmoittamisessa hyödynnetään yhteistä tapahtumakalenteria. Viestintää varten on tehtävä suunnitelma ja siihen on nimettävä vastuuhenkilö(t). Jatkuva viestintä sekä järjestäville toimijoille että alueen asukkaille on keskeistä, jotta toiminta pysyy yllä ja alueen asukkaat löytävät heitä kiinnostavat tapahtumat.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin pyörittämiseksi tulee olla nimetty vastuuhenkilö/koordinaattori, jolle on varattu tehtävän hoitamiseen aikaa. Lisäksi tulee olla tapahtumakalenteri, jonka ylläpitämiseen on nimetty vastuuhenkilö. Toiminnan suunnittelussa on hyvä olla käytössä vuosikello, johon on hyvissä ajoin suunniteltu tulevat tapahtumat. Säännölliset, vuosittain samaan aikaan toistuvat tapahtumat mahdollistavat oppilaitosten/opiskelijoiden osallistumisen paremmin kuin lyhyellä aikavälillä suunnitellut tapahtumat. Markkinointiin ja viestintään tulee panostaa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhdistykset ovat kokeneet toimintamallin hyvänä ja Kansalaistori tilana on saanut hyvää palautetta niin yhdistyksiltä kuin asukkailta. Yhdistykset ovat alkaneet tehdä aiempaa enemmän yhteistyötä keskenään, ja myös Savonlinnan seudun sote-ammattilaisten ja yhdistysten välinen yhteistyö on lisääntynyt toimintamallin myötä.