Yhdistysten palkkatukityöllistämisen tukipalvelu
Yhdistyksiä neuvotaan työnantajana toimimisessa sekä hoidetaan sovittuja työnantajavelvoitteita yhdistysten puolesta niiden työllistäessä pitkään työttöminä olleita henkilöitä. Yhdistyksiin työllistyneille tarjotaan työhönvalmennusta sekä koulutusta. Toimitussiirto 6/2020
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:n hallinnoima KAJO-keskus on työllisyyspoliittinen hanke ja yksi Pohjois-Karjalan maakunnan välityömarkkinatoimijoista. Jelli-järjestötietopalvelun mukaan Pohjois-Karjalan maakunnassa toimii vuonna 2011 yhteensä 16 kansallisella rahoituksella toimivaa työllisyyspoliittista hanketta. Tämän lisäksi Pohjois-Karjalassa on seitsemän ESR -hanketta, joissa palkkatukityöllistäminen on mukana. (Jelli-järjestötietopalvelu 2011.) (kts. kehittämisen polku- välilehti Opinnäytetyö: yhdistys vaikeasti työllistettävien työnantajana: Yhdistysten yhteisen perehdyttämismallin kehittäminen, Helena Juvonen, Karealia AMK, 2011)
Kehittämistyön taustalla oli järjestöjen työnantajana toimimisen vahvistaminen. Painopisteenä on pitkään työttömänä olleiden työntekijöiden perehdyttämiseen liittyvän osaamisen kehittäminen.
Toimintamalli on hioutunut nykyiseen muotoonsa kehittävän ja yhteistyöhakuisen työotteen periaatteella. Malli on kehittynyt useiden muutosten puristuksessa siten, että kulloinkin esiintyneeseen haasteeseen on tartuttu yhdessä yhteistyöverkoston kanssa. Keskeisimpään yhteistyöverkostoon kuuluvat asiakasyhdistykset, alueen työllisyyshankkeet, kunnat, TE-toimisto ja ELY-keskus. Keskusteluissa syntyneisiin ideoihin on tartuttu ja niitä on lähdetty pilottiluonteisesti kokeilemaan. Yhdessä hyviksi arvioidut pilotoidut toiminnot on otettu osaksi toimintamallia.
Toimintamallissa päätavoitteena on se, että yhdistykseen palkkatuella työllistynyt, jo pitkään työttömänä ollut henkilö löytää yhdistystyön aikana tai sen jälkeen työpaikan joko suoraan tai kouluttautumisen kautta avoimilta työmarkkinoilta.
Vaikeasti työllistettävien työnantajana toimiva yhdistys
Toimintamallin kehittämiseksi on pyydetty palautetta säännöllisesti yhdistysasiakkailta sekä kartoitettu työhönvalmennuksen asiakkaiden kokemuksia palvelusta. Saadun palautteen perusteella toimintaa on arvioitu ja toimintamallia kehitetty. Toimintamallin kehittämistyö jatkuu edelleen. (Tilanne v. 2013)