YHTEISÖKESKUS - alusta yhdyspintatyöskentelyyn
Yhteisökeskus tarjoaa kävijöille neuvontaa, ohjausta ja toimintaa sekä kehittää julkisten sosiaalipalvelujen, yhdistystoimijoiden ja alueen asukkaiden yhteistoimijuutta ja yhteiskehittämistä.
Yhteisösosiaalityö mahdollistaa viranomaistyön tuomisen epävirallisiin kohtaamisiin sekä kumppanuuksien, yhteistoimijuuden ja yhteisvastuun kautta löytää ne ihmiset, joita virastot muodollisuudessaan eivät löydä (Sosiaalibarometri 2021) sekä vahvistaa sosiaalityön paikallisyhteisöjen osallisuuden, keskinäisen tuen ja kumppanuuden ideoita, jotka yksilökeskeisen sosiaalityön orientaatio on kadottanut.
Yhteisösosiaalityö tarvitsee tutkitusti konkreettisen paikan, jossa sitä voidaan toteuttaa ja Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus ohjelman myötä, on Tampereelle Hervantaan pystytty luomaan Pirkanmaan ensimmäinen yhteisökeskus. Yhteisökeskus ei typisty ainoastaan kohtaamispaikaksi, joissa kävijät ovat yhteiskunnallisten toimenpiteiden kohteina ja sosiaalityön ammattilaiset niiden suorittajina, vaan sosiaalityö pyrkii toteuttamaan sen ammatillisuuden tuomia velvollisuuksia sekä käyttämään lakiin perustava valtaa hakemalla sosiaalisiin ongelmiin laajempia rakenteellisia ratkaisuja yhdessä asiakkaiden, alueen asukkaiden ja 3.sektorin kanssa.
Yhteisökeskus tarjoaa kävijöille neuvontaa, ohjausta ja toimintaa sekä kehittää julkisten sosiaalipalvelujen, kunnan, yhdistystoimijoiden ja alueen asukkaiden yhteistoimijuutta ja yhteiskehittämistä. Työ on laaja-alaista, monitoimijaista, rakenteita muuttavaa ja uusia toimintoja kokeilevaa.
Hallitus on esittänyt luonnoksen yhteisösosiaalityön lisäämisestä sosiaalihuoltolakiin. Laki tulisi voimaan 1.1.2023 ja tämä kehittämistyö tarjoaa selkeän suunnan sille, miten ja mihin suuntaan yhteisösosiaalityötä kannattaa hyvinvointialueilla kehittää.
Rakenteellisessa sosiaalityössä asiakkaiden kanssa, heidän ympäröivästä todellisuudestaan käsin työskentely tarjoaa tiedon sen ajankohtaisista sosiaalisista ongelmista ja epäkohdista, ilmiöistä sekä käytettävistä olevista resursseista ja palveluista. Tämä luo työskentelyn perustan yhteisösosiaalityön tekijöille, luo mahdollisuuden vaikuttavammalle sosiaalityölle sekä antaa mandaatin rakenteellisten muutosten teolle. Hallinto vastaa julkisten resurssien käytöstä ja kohdentamisesta ja teoriaan, ja tutkittuun tietoon peilaamalla pystyy sosiaalityö jäsentämään havaintojaan, kasvattamaan osaamistaan ja ymmärrystään sekä perustelemaan työtään uskottavasti.
Tehokkuutta ja keskittämistä ajava sosiaalipolitiikka ei ole pystynyt ratkaisemaan ongelmia hyvinvointivaltion ja sen kansalaisten hyväksi, vaan negatiiviset seuraukset ovat kohdistuneet erityisesti heikossa asemassa oleviin ihmisiin. Polarisaatiokehityksen kielteiset ilmiöt, kuten katuväkivalta ja jengiytyminen ovat puhututtaneet mediassa ja poliitikkojen avauksissa. Alueellinen eriarvoistuminen on näkynyt pahimmillaan väkivaltatapauksina kaupunkien lähiöissä ja eri ryhmien välisinä yhteydenottoina.
Polarisaation ja alueellisen segregaation voimistuminen aiheuttavat haasteita erityisesti köyhimmillä ja monikulttuurisilla asuinalueilla. Segregaatiokehitys näyttäytyy Tampereella esimerkiksi siten, että korkeimman keskimääräisen vuositulon asuinalueen vuositulot ovat yli puolet suuremmat kuin matalimman keskimääräisen vuositulon asuinalueella. Myös työttömien määrä jakautuu asuinalueilla epätasaisesti.