Yhteisöllistä kuraattorityötä kehitetään Savonlinnan taidelukiossa vahvistamaan oppilashuollon palveluita. Yhteisöllistä kuraattorityötä tehdään opiskelijoilta syntyvien tarpeiden mukaisesti tukeutuen kuraattorien vuosikelloon.

Toimintaympäristö

Savonlinnan taidelukio on pohjoismaiden vanhin erikoislukio, jossa on kuvataide- ja musiikkilukio.  Savonlinnaan hakeutuu vuosittain opiskelijoita ympäri Suomen. Nuoren muuttaessa opiskelupaikkakunnalle pitkien matkojen takaa hänen perhe- ja muu verkosto jää kauas, jolloin nuoret tarvitsevat tukea mm. arjenhallintaan enemmän kuin kotona asuvat lukiolaiset. Nuoren muuttaessa paikkakunnalta toiselle, myös hänen hoitosuhteet ja muut tukitoimet mahdollisesti keskeytyvät, mikä aiheuttaa lisäkuormitusta koulunkäyntiin liittyen. 

Liitteet
Kuva
school
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämistyön tavoite on löytää yhteisöllinen kuraattorityön toimintamalleja toiselle asteelle ja dokumentoida niitä oppilashuollon palveluiden käyttöön.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toisen asteen opiskelijoiden opiskelun ja elämänhallinnan tukeminen niin, että opiskelija saa parhaan mahdollisen tuen oppilashuollosta.

Yhteisöllisen kuraattorityön tavoite on tukea nuoria asioissa, jotka koskettavat suurta osaa nuorista, ja jossa yhteisön tuki auttaa yksilötyön lisäksi. Tällaisia asioita ovat mm. nuorten ahdistuksen käsittely, yksinäisyys, stressi, arjenhallinta...

 

Liitteet
Kuva
rainbow
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Yhteisöllisen kuraattorityön kehittämiseen ovat osallistuneet  palvelupäällikkö, palveluesimies, kuraattorit, taidelukion rehtori, sekä tulevaisuuden sotekeskus -hanke

Tavoiteltu muutos

Kehittää käytäntöön yhteisöllisen kuraattorityön toimintamalleja ja menetelmiä.

Muutoksen mittaaminen

Kerätään palautetta opiskelijoilta sekä oppilashuollon yhteistyöverkostosta. 

Toteutussuunnitelma

Yhteisökuraattori tekee työtä:

- Lähellä ja läsnä ollen

-tunneilla mukana ollen

- eläinavusteisesti 

-matalankynnyksen luontomenetelmiä käyttäen; kukkapistokkaiden vaihtopiste, herneenkasvatus, 

-opiskelijoiden aktiivinen osallistaminen ajankohtaisiin asioihin, tapahtumiin sekä esille nousseisiin haasteisiin.

-Teemaviikot mm. liikenneturva-viikko, eurooppa-päivä, 

-Nuorten jalkautuvan päihdetyöntekijän kanssa tehtävä yhteistyö

-Viikoittaiset kurakahvit kaikille opiskelijoille

-Ohjattua moniammatillista toimintaa nuorten tarpeisiin 

-keskusteluseuraa ja tukea mm. koulunkäyntiin liittyen

-kesätyöhakupiste

-kevään gaala koulun 1. luokkalaisille

-vierailut 

-Tempaukset ja teemapäivät mm. munajahti pääsiäisenä, kukkien jakaminen naistenpäivänä,  stressipallojen askartelu

Liitteet
Kuva
dog
Kuva
breakfast
Kuva
beans
Kuva
coffee outside
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on taidelukion oppilaat ja yhteistyötahoina koulun muu henkilöstö. Opiskelijoilta on kerätty tarpeita, toiveita, ideoita toiminnan kehittämisestä  ja heiltä otetaan jatkuvasti palautetta työn painopisteiden suuntaamisesta. Yhteisökuraattori on tavoitettavissa oppilaita varten koko koulupäivän ajan.

Liitteet
Kuva
students playing