Yhteisöllinen kuraattorityö taidelukiossa
Yhteisöllistä kuraattorityötä kehitetään Savonlinnan taidelukiossa vahvistamaan oppilashuollon palveluita. Yhteisöllistä kuraattorityötä tehdään opiskelijoilta syntyvien tarpeiden mukaisesti tukeutuen kuraattorien vuosikelloon.
Savonlinnan taidelukio on pohjoismaiden vanhin erikoislukio, jossa on kuvataide- ja musiikkilukio. Savonlinnaan hakeutuu vuosittain opiskelijoita ympäri Suomen. Nuoren muuttaessa opiskelupaikkakunnalle pitkien matkojen takaa hänen perhe- ja muu verkosto jää kauas, jolloin nuoret tarvitsevat tukea mm. arjenhallintaan enemmän kuin kotona asuvat lukiolaiset. Nuoren muuttaessa paikkakunnalta toiselle, myös hänen hoitosuhteet ja muut tukitoimet mahdollisesti keskeytyvät, mikä aiheuttaa lisäkuormitusta koulunkäyntiin liittyen.
Kehittämistyön tavoite on löytää yhteisöllinen kuraattorityön toimintamalleja toiselle asteelle ja dokumentoida niitä oppilashuollon palveluiden käyttöön.
Yhteisöllisen kuraattorityön kehittämiseen ovat osallistuneet palvelupäällikkö, palveluesimies, kuraattorit, taidelukion rehtori, sekä tulevaisuuden sotekeskus -hanke
Kehittää käytäntöön yhteisöllisen kuraattorityön toimintamalleja ja menetelmiä.
Kerätään palautetta opiskelijoilta sekä oppilashuollon yhteistyöverkostosta.
Yhteisökuraattori tekee työtä:
- Lähellä ja läsnä ollen
-tunneilla mukana ollen
- eläinavusteisesti
-matalankynnyksen luontomenetelmiä käyttäen; kukkapistokkaiden vaihtopiste, herneenkasvatus,
-opiskelijoiden aktiivinen osallistaminen ajankohtaisiin asioihin, tapahtumiin sekä esille nousseisiin haasteisiin.
-Teemaviikot mm. liikenneturva-viikko, eurooppa-päivä,
-Nuorten jalkautuvan päihdetyöntekijän kanssa tehtävä yhteistyö
-Viikoittaiset kurakahvit kaikille opiskelijoille
-Ohjattua moniammatillista toimintaa nuorten tarpeisiin
-keskusteluseuraa ja tukea mm. koulunkäyntiin liittyen
-kesätyöhakupiste
-kevään gaala koulun 1. luokkalaisille
-vierailut
-Tempaukset ja teemapäivät mm. munajahti pääsiäisenä, kukkien jakaminen naistenpäivänä, stressipallojen askartelu
Kohderyhmänä on taidelukion oppilaat ja yhteistyötahoina koulun muu henkilöstö. Opiskelijoilta on kerätty tarpeita, toiveita, ideoita toiminnan kehittämisestä ja heiltä otetaan jatkuvasti palautetta työn painopisteiden suuntaamisesta. Yhteisökuraattori on tavoitettavissa oppilaita varten koko koulupäivän ajan.