Yhteistyömalli kuntien hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen ja alueen kuntien välinen yhteistyömalli, jonka avulla tunnistetaan kuntien hyte-palvelut ja kannustetaan PTV:n käyttöön. Tavoitteena on, että kuntien palvelut tulevat näkyväksi hyte-palvelutarjottimella.

Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Näiden toteutumista voidaan edistää yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Hyvinvointialueen HyKe-hankkeessa kehittämä digitaalinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin (Miunhyvinvointi.fi) on alusta, joka kokoaa eri toimijoiden hyte-palvelut yhteen paikkaan. Miunhyvinvointi.fi:hin ei kuitenkaan nouse kuntien palveluja, elleivät kunnat kuvaa niitä Suomi.fi-palvelutietovarantoon. Tämän vuoksi alueellinen yhteistyö ja yhtenäiset toimintatavat palvelujen tunnistamisessa ja kuvaamisessa ovat tärkeitä.

Digi- ja väestötietovirasto vastaa kokonaisuudessaan Palvelutietovarannosta, eli muun muassa sen teknisistä toiminnallisuuksista, luokituksien kehittämisestä, tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksista, käytön kouluttamisesta ja ohjemateriaalien ylläpidosta. Hankekauden aikana hyvinvointialue tukee kuntia PTV:n käytössä DVV:n materiaalien ja ohjeiden mukaisesti.

Kansallinen RRP-hanketyön kehittäminen raamittaa sitä, mitä hyte-palveluja priorisoidaan hankekauden aikana (minimikriteerit) ja mihin suuntaan digitaalista hyte-palvelutarjotinta kehitetään hyvinvointialueilla (tekniset kriteerit, muut rajaukset).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat kuntien ammattilaiset, jotka toimivat johtotehtävissä, viestinnässä ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen parissa. Esimerkiksi kunnan toimialojen johto, hyvinvointikoordinaattori, toimialojen muu edustus ja viestinnän ammattilaiset kuuluvat toimintamallin kohderyhmään. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on osa monialaisen hyte-palvelukonseptin kehittämistyötä ja sen tavoitteena on saada kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut näkyviin hyte-palvelutarjottimella. Pohjois-Karjalassa hyte-palvelutarjotin on nimeltään Miunhyvinvointi.fi.

Tämän toimintamallin avulla

  • Kuntien johtohenkilöstön tietämys kehittämistyöstä ja sen yhteydestä kuntien toimintaan lisääntyy
  • Kuntien hyte-palvelut tunnistetaan ja listataan
  • Kunta kuvaa tunnistetut hyte-palvelunsa DVV:n Palvelutietovarantoon
  • Palvelutietovarannon käyttö jalkautetaan osaksi kunnan toimintaa

Tavoitteena on, että kuntien hyte-palvelut ovat kuntalaisten, yhteistyökumppaneiden sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten löydettävissä hyte-palvelutarjottimelta vuoden 2024 loppuun mennessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen voivat vaatia mm. seuraavia toimenpiteitä:

Kunnat

  • Vastuuhenkilön, joka toimii yhteyshenkilönä kunnan toimialojen ja hyvinvointialueen välillä (esim. hyvinvointikoordinaattori)
  • Hyte-palvelutarjottimen esittelyn kunnan johdolle
  • Yhteisen tahtotilan tunnistaa ja kuvata kunnan hyte-palvelut Palvelutietovarantoon
  • Aikaresurssia palvelujen tunnistamiseen ja kuvaamiseen
  • Organisoitumista ja sitoutumista PTV:n ylläpitoon myös hankekauden jälkeen (esim. PTV:n käytön juurruttaminen kuntien rakenteisiin, suunnitelmiin tai tehtävänkuviin)

Hyvinvointialue

  • Vastuuhenkilön, joka edistää hyte-palvelutarjottimen sisältöjä yhteistyössä kuntien kanssa
  • Aikaresurssia tukea kuntia ja osallistua kansalliseen yhteistyöhön
Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteistyömallin käyttöönotto vaatii yhteyshenkilön ja aikaresurssia niin hyvinvointialueelta kuin kunnastakin. Toimintamallin edellytyksenä on verkostoituminen oman alueen kuntien kanssa.

Hyvinvointialueen yhteyshenkilö hyötyy siitä, että hän tuntee kuntien toimintaa ja ymmärtää sen, kuinka hyte-palvelukonsepti tukee kuntien hyte-työtä. Lisäksi alueellisella yhteyshenkilöllä on hyvä olla yhteydet kansallisiin toimijoihin, kuten Digi- ja väestötietovirastoon ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen.

Kunnan yhteyshenkilölle on etua laaja-alaisesta yhteistyöverkostosta kunnan sisällä ja hyte-työn parista. Hyte-palvelujen tunnistaminen ja PTV:n käyttöön kannustaminen läpileikkaavat paitsi kunnan toimialoja, myös työntekijätasoja aina kuntajohdosta asiakasrajapintaan. Pohjois-Karjalassa yhteyshenkilöinä ovat toimineet pääsääntöisesti kuntien hyvinvointikoordinaattorit.

Kuntayhteistyö hyte-palvelujen tunnistamisen ja ylläpidon parissa vaatii molemmilta yhteyshenkilöiltä hyvää organisaatioiden hyte-työn tuntemusta ja osaamista kannustaa verkostojansa hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen.

Muistilista

  • Nimetyt yhteyshenkilöt hyvinvointialueelta ja kunnista
  • Johdon sitouttaminen hyte-palvelujen tunnistamiseen ja PTV:n käyttöön
  • Kunnan hyte-palvelujen tunnistaminen keskustellen toimialojen kanssa
  • Tunnistettujen palvelujen kuvaaminen Palvelutietovarantoon
  • PTV:n käytön juurruttaminen kunnan toimintaan, jotta tieto hyte-palvelutarjottimella pysyy ajantasaisena
  • Mikäli palvelu ei näy ollenkaan tai näkyy väärin hyte-palvelutarjottimella, selvitetään syy yhdessä kunnan ja alueellisen yhteyshenkilön kanssa
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tämän toimintamallin avulla kehittämistyötä on saatu jalkautettua kuntiin, hyte-palveluja on tunnistettu ja PTV:n käyttöä on edistetty.

Digitaalinen hyte-palvelutarjotin (Miunhyvinvointi.fi) on tarkoitus julkaista vuoden 2024 loppuun mennessä ja jatkokehittäminen tapahtuu vuoden 2025 aikana. Tavoitteena on, että valmiilla tarjottimella on laaja valikoima alueen kuntien hyte-palveluja, joihin kuntalaiset pääsevät tutustumaan. Lisäksi sote-ammattilaiset ja muut alueen ammattilaiset löytävät kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja voivat suositella niitä asiakkailleen osana asiakas- ja palveluohjausta.