Yhteistyömalli kuntien hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen ja alueen kuntien välinen yhteistyömalli, jonka avulla tunnistetaan kuntien hyte-palvelut ja kannustetaan PTV:n käyttöön. Tavoitteena on, että kuntien palvelut tulevat näkyväksi hyte-palvelutarjottimella.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Näiden toteutumista voidaan edistää yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Hyvinvointialueen HyKe-hankkeessa kehittämä digitaalinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin (Miunhyvinvointi.fi) on alusta, joka kokoaa eri toimijoiden hyte-palvelut yhteen paikkaan. Miunhyvinvointi.fi:hin ei kuitenkaan nouse kuntien palveluja, elleivät kunnat kuvaa niitä Suomi.fi-palvelutietovarantoon. Tämän vuoksi alueellinen yhteistyö ja yhtenäiset toimintatavat palvelujen tunnistamisessa ja kuvaamisessa ovat tärkeitä.
Digi- ja väestötietovirasto vastaa kokonaisuudessaan Palvelutietovarannosta, eli muun muassa sen teknisistä toiminnallisuuksista, luokituksien kehittämisestä, tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksista, käytön kouluttamisesta ja ohjemateriaalien ylläpidosta. Hankekauden aikana hyvinvointialue tukee kuntia PTV:n käytössä DVV:n materiaalien ja ohjeiden mukaisesti.
Kansallinen RRP-hanketyön kehittäminen raamittaa sitä, mitä hyte-palveluja priorisoidaan hankekauden aikana (minimikriteerit) ja mihin suuntaan digitaalista hyte-palvelutarjotinta kehitetään hyvinvointialueilla (tekniset kriteerit, muut rajaukset).
Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat kuntien ammattilaiset, jotka toimivat johtotehtävissä, viestinnässä ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen parissa. Esimerkiksi kunnan toimialojen johto, hyvinvointikoordinaattori, toimialojen muu edustus ja viestinnän ammattilaiset kuuluvat toimintamallin kohderyhmään.