Etelä-Pohjanmaa valtionavustushankkeiden strateginen ohjausryhmä päätti (21.1.2021) edistää asiakasmaksujen ja niiden kriteerien yhtenäistämistä alueella. Valmistelutyössä on nojattu asiakasmaksuja ohjaaviin lakeihin.

Toimintaympäristö

Asiakasmaksulain muutos tuli voimaan 1.7.2021 koskien sosiaali- ja terveydenhuoltolakien perusteella myönnettäviä palveluja. Etelä-Pohjanmaa valtionavustushankkeiden strateginen ohjausryhmä päätti (21.1.2021) edistää asiakasmaksujen ja niiden kriteerien yhtenäistämistä alueella. Valmisteleva työskentely etenee vaiheittain. Tuotoksena on yhteinen asiakasmaksuohjekirja. Valmistelutyö nojaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ohjaaviin lakeihin, hallituksen esityksiin sekä Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) kansallisiin määritelmiin ja palvelutehtäväluokituksiin. 

Vuonna 2021 keväällä valmistui Asiakasmaksuohjekirja (ks. liite). Ohjekirja on uudistuvan asiakasmaksulain mukainen sekä käytännön työtä tukeva yhteinen asiakirja, joka vie eteenpäin asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua asuinkunnasta riippumatta. Asiakasmaksuohjekirjan tarkoitus oli toimia tukena Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen asiakasmaksujen kriteerien yhtenäistämiselle.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen valmistelun tueksi koottiin Maksut ja taksat -alatyöryhmä Talousjaostolle. Työ käynnistyi lokakuussa 2021. Päämääränä, että vuoden 2023 alussa on yhteneväiset koko hyvinvointialuetta koskevat sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksut ja niiden kriteerit.

 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Maksut ja taksat alajaosto yhteensovittaa isommat linjat, seuraa kansallista etenemistä ja päivittää sovitulla tavalla asiakasmaksuohjekirjaa. Jokaisessa teemaryhmässä on alajaostonjäsen (tiedonkulun varmistaminen). Teemaryhmä syventää jo tehtyä, tarkentaa, tekee nostoja, ehdottaa alajaostolle, joka edelleen tekee kokoavaa ehdotusta Talousjaostolle.Huolehditaan, että kuullaan ammattilaisia, jotta asiakasmaksuihin liittyvät käytännöt kohtaavat ohjeistukset.Lisäksi on huomioitava tiedonkulku sekä asiakasmaksujenja taksojenyhteys Talousjaostoon, Palvelujaostoonsekä niiden alajaostoihin.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Asiakasmaksuohjekirjaan koottiin kevään 2021 tilanne terveydenhuollon palvelumaksuista. Nykytilan kartoitus tehtiin hoitotyön johtajien ja johtavien lääkäreiden koostuvan verkoston kautta. Seuraavassa vaiheessa tavoitteena on tarkastella vammaislakien ja lastensuojelulain mukaisia asiakasmaksujen kriteerien yhtenäistämistä

Tavoiteltu muutos

Päämääränä vuoden 2023 alussa mahdollisimman yhtenevät koko hyvinvointialuetta koskevat asiakasmaksut ja niiden kriteerit.

Toteutussuunnitelma

Maksut ja taksat -jäsenet kirjasivat aika- ja paikkariippumattoman yhteisdokumentin avulla sosiaali-ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden asiakasmaksut ja taksat, joiden yhtenäistämistä tulee alajaostossa edistää. Yhteisesti tarkennettiin mitä maksuja ja taksoja tulee huomioida valmistelussa nyt ja mitä myöhemmin. Huomioiden kansallisten ohjeistusten ja säädösten eteneminen.

Hyödynnetään aiemmin tehtyä valmistelutyötä. Jatketaan käynnistyneiden neljän teemaryhmän kautta eri asiakasryhmien asiakasmaksujen yhtenäistämistä. Jokaisella teemaryhmällä vastuuhenkilöpari. Teemaryhmät olivat: 

  • lastensuojelu
  • vammaispalvelut (asiakasmaksut koskevat palveluasumista ja kotiin tuotavia palveluja), 
  • ikäihmiset (ikäpalvelujohtajat), 
  • työikäiset (painotus erityisesti käyttövaran yhdenmukaistamisessa), 
  • terveydenhuollon asiakasmaksut (hoitotyön johtajien ja johtavien lääkäreiden koostuvaverkosto)
  • pelastustoimi (erillinen oma asiakirjansa)

Maksut ja taksat -alajaosto yhteensovittaa isommat linjat, seuraa kansallista etenemistä ja päivittää sovitulla tavalla asiakasmaksuohjekirjaa. Jokaisessa teemaryhmässä on alajaostonjäsen (tiedonkulun varmistaminen). Teemaryhmät syventää jo tehtyä, tarkentaa, tekee nostoja, ehdottaa alajaostolle, joka edelleen tekee kokoavaa ehdotusta Talousjaostolle. 

Huolehditaan, että kuullaan ammattilaisia, jotta asiakasmaksuihin liittyvät käytännöt kohtaavat ohjeistukset.Lisäksi on huomioitava tiedonkulku sekä asiakasmaksujenja taksojenyhteys Talousjaostoon, Palvelujaostoonsekä niiden alajaostoihin.

Ratkaisun perusidea

Asiakasmaksuohjekirja käytettävissä – valmistelutyö kohti yhtenäisiä asiakasmaksuja jatkuu

Asiakasmaksuohjekirja on lähetetty hyödynnettäväksi 29.4.2021

  • Kunnat ja kuntayhtymät saavat hyödyntää ohjekirjan rakennetta sekä viittauksia.
  • Ohjekirjaan on lisätty kohdat kunta/kuntayhtymäkohtaisille maksutaulukkoliitteille.
  • Ohjekirja sisältää koonnin tämänhetkisistä terveydenhuollon palvelumaksuista

 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakasmaksuohjekirja jaettiin keväällä 2021 kunnille ja kuntayhtymille

Lokakuussa 2021 väliaikainen valmistelutoimielin perusti Talousjaostolle alajaoston – ”Maksut & taksat”.  Käynnistynyt valmistelutyö yhtenäisempien asiakasmaksujen osalta sekä alajaoston työ on yhdistetty ja siinä huomioidaan myös pelastusalan taksat.

Alajaostossa on monialainen edustus. Alajaosto muodostaa ydinryhmän ja sen lisäksi on 5 erillistä asiantuntijateemaryhmää:

  • lastensuojelu
  • vammaispalvelu
  • työikäiset
  • ikääntyvien palvelut
  • terveydenhuollon (sis, perusterveydenhuollon & erikoissairaanhoidon) asiakasmaksut.

Jokaisessa teemaryhmässä on alajaoston jäsen/jäseniä tiedonkulun varmistamiseksi. Valmistelutyö on käynnissä asiakasmaksujen nykytilan kuvauksella kunkin teeman osalta.

Asiakasmaksuasiakirja esiteltiin hyvinvointialueen aluehallituksessa. Aluevaltuusto hyväksyi asiakirjan marraskuussa 2022. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Aika- ja paikkariippumaton työote, systemaattinen, ennakoiva ja koordinoitu monialainen työryhmätyö. 

Päätöksentekoprosessin vaikutukset valmiiden tuotosten jalkauttamiselle. 

Asiakasmaksujen ja niiden kriteerit läpinäkyvästi esiin hyvinvointialueen verkkosivuille 2023