Yhtenäiset asiakasmaksut
Etelä-Pohjanmaa valtionavustushankkeiden strateginen ohjausryhmä päätti (21.1.2021) edistää asiakasmaksujen ja niiden kriteerien yhtenäistämistä alueella. Valmistelutyössä on nojattu asiakasmaksuja ohjaaviin lakeihin.
Asiakasmaksulain muutos tuli voimaan 1.7.2021 koskien sosiaali- ja terveydenhuoltolakien perusteella myönnettäviä palveluja. Etelä-Pohjanmaa valtionavustushankkeiden strateginen ohjausryhmä päätti (21.1.2021) edistää asiakasmaksujen ja niiden kriteerien yhtenäistämistä alueella. Valmisteleva työskentely etenee vaiheittain. Tuotoksena on yhteinen asiakasmaksuohjekirja. Valmistelutyö nojaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ohjaaviin lakeihin, hallituksen esityksiin sekä Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) kansallisiin määritelmiin ja palvelutehtäväluokituksiin.
Vuonna 2021 keväällä valmistui Asiakasmaksuohjekirja (ks. liite). Ohjekirja on uudistuvan asiakasmaksulain mukainen sekä käytännön työtä tukeva yhteinen asiakirja, joka vie eteenpäin asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua asuinkunnasta riippumatta. Asiakasmaksuohjekirjan tarkoitus oli toimia tukena Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen asiakasmaksujen kriteerien yhtenäistämiselle.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen valmistelun tueksi koottiin Maksut ja taksat -alatyöryhmä Talousjaostolle. Työ käynnistyi lokakuussa 2021. Päämääränä, että vuoden 2023 alussa on yhteneväiset koko hyvinvointialuetta koskevat sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksut ja niiden kriteerit.
Asiakasmaksuohjekirjaan koottiin kevään 2021 tilanne terveydenhuollon palvelumaksuista. Nykytilan kartoitus tehtiin hoitotyön johtajien ja johtavien lääkäreiden koostuvan verkoston kautta. Seuraavassa vaiheessa tavoitteena on tarkastella vammaislakien ja lastensuojelulain mukaisia asiakasmaksujen kriteerien yhtenäistämistä
Päämääränä vuoden 2023 alussa mahdollisimman yhtenevät koko hyvinvointialuetta koskevat asiakasmaksut ja niiden kriteerit.
Maksut ja taksat -jäsenet kirjasivat aika- ja paikkariippumattoman yhteisdokumentin avulla sosiaali-ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden asiakasmaksut ja taksat, joiden yhtenäistämistä tulee alajaostossa edistää. Yhteisesti tarkennettiin mitä maksuja ja taksoja tulee huomioida valmistelussa nyt ja mitä myöhemmin. Huomioiden kansallisten ohjeistusten ja säädösten eteneminen.
Hyödynnetään aiemmin tehtyä valmistelutyötä. Jatketaan käynnistyneiden neljän teemaryhmän kautta eri asiakasryhmien asiakasmaksujen yhtenäistämistä. Jokaisella teemaryhmällä vastuuhenkilöpari. Teemaryhmät olivat:
- lastensuojelu
- vammaispalvelut (asiakasmaksut koskevat palveluasumista ja kotiin tuotavia palveluja),
- ikäihmiset (ikäpalvelujohtajat),
- työikäiset (painotus erityisesti käyttövaran yhdenmukaistamisessa),
- terveydenhuollon asiakasmaksut (hoitotyön johtajien ja johtavien lääkäreiden koostuvaverkosto)
- pelastustoimi (erillinen oma asiakirjansa)
Maksut ja taksat -alajaosto yhteensovittaa isommat linjat, seuraa kansallista etenemistä ja päivittää sovitulla tavalla asiakasmaksuohjekirjaa. Jokaisessa teemaryhmässä on alajaostonjäsen (tiedonkulun varmistaminen). Teemaryhmät syventää jo tehtyä, tarkentaa, tekee nostoja, ehdottaa alajaostolle, joka edelleen tekee kokoavaa ehdotusta Talousjaostolle.
Huolehditaan, että kuullaan ammattilaisia, jotta asiakasmaksuihin liittyvät käytännöt kohtaavat ohjeistukset.Lisäksi on huomioitava tiedonkulku sekä asiakasmaksujenja taksojenyhteys Talousjaostoon, Palvelujaostoonsekä niiden alajaostoihin.