Yhtenäiset asiakasmaksut
Etelä-Pohjanmaa valtionavustushankkeiden strateginen ohjausryhmä päätti (21.1.2021) edistää asiakasmaksujen ja niiden kriteerien yhtenäistämistä alueella. Valmistelutyössä on nojattu asiakasmaksuja ohjaaviin lakeihin.
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaa valtionavustushankkeiden strateginen ohjausryhmä päätti (21.1.2021) edistää asiakasmaksujen ja niiden kriteerien yhtenäistämistä alueella. Valmistelutyössä on nojattu asiakasmaksuja ohjaaviin lakeihin.
Asiakasmaksuohjekirja käytettävissä – valmistelutyö kohti yhtenäisiä asiakasmaksuja jatkuu
Asiakasmaksuohjekirja on lähetetty hyödynnettäväksi 29.4.2021
- Kunnat ja kuntayhtymät saavat hyödyntää ohjekirjan rakennetta sekä viittauksia.
- Ohjekirjaan on lisätty kohdat kunta/kuntayhtymäkohtaisille maksutaulukkoliitteille.
- Ohjekirja sisältää koonnin tämänhetkisistä terveydenhuollon palvelumaksuista
Asiakasmaksulain muutos tuli voimaan 1.7.2021 koskien sosiaali- ja terveydenhuoltolakien perusteella myönnettäviä palveluja. Etelä-Pohjanmaa valtionavustushankkeiden strateginen ohjausryhmä päätti (21.1.2021) edistää asiakasmaksujen ja niiden kriteerien yhtenäistämistä alueella. Valmisteleva työskentely etenee vaiheittain. Tuotoksena on yhteinen asiakasmaksuohjekirja. Valmistelutyö nojaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ohjaaviin lakeihin, hallituksen esityksiin sekä Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) kansallisiin määritelmiin ja palvelutehtäväluokituksiin.
Vuonna 2021 keväällä valmistui Asiakasmaksuohjekirja (ks. liite). Ohjekirja on uudistuvan asiakasmaksulain mukainen sekä käytännön työtä tukeva yhteinen asiakirja, joka vie eteenpäin asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua asuinkunnasta riippumatta. Asiakasmaksuohjekirjan tarkoitus oli toimia tukena Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen asiakasmaksujen kriteerien yhtenäistämiselle.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen valmistelun tueksi koottiin Maksut ja taksat -alatyöryhmä Talousjaostolle. Työ käynnistyi lokakuussa 2021. Päämääränä, että vuoden 2023 alussa on yhteneväiset koko hyvinvointialuetta koskevat sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksut ja niiden kriteerit.
Asiakasmaksuohjekirja jaettiin keväällä 2021 kunnille ja kuntayhtymille
Lokakuussa 2021 väliaikainen valmistelutoimielin perusti Talousjaostolle alajaoston – ”Maksut & taksat”. Käynnistynyt valmistelutyö yhtenäisempien asiakasmaksujen osalta sekä alajaoston työ on yhdistetty ja siinä huomioidaan myös pelastusalan taksat.
Alajaostossa on monialainen edustus. Alajaosto muodostaa ydinryhmän ja sen lisäksi on 5 erillistä asiantuntijateemaryhmää:
- lastensuojelu
- vammaispalvelu
- työikäiset
- ikääntyvien palvelut
- terveydenhuollon (sis, perusterveydenhuollon & erikoissairaanhoidon) asiakasmaksut.
Jokaisessa teemaryhmässä on alajaoston jäsen/jäseniä tiedonkulun varmistamiseksi. Valmistelutyö on käynnissä asiakasmaksujen nykytilan kuvauksella kunkin teeman osalta.
Asiakasmaksuasiakirja esiteltiin hyvinvointialueen aluehallituksessa. Aluevaltuusto hyväksyi asiakirjan marraskuussa 2022.