Yli 65-vuotiaiden omaishoitajien hyvinvointitapaaminen-pilotti
Pohteella pilotoitiin yli 65-vuotiaiden omaishoitajien hyvinvointitapaamista osana Ikäneuvolan toimintaa.
Ikääntyneiden omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset perustuvat ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annettuun lakiin (980/2012). Työikäisten omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset perustuvat terveydenhuoltolakiin (1326/2010). Tukemalla omaishoitajia tuetaan myös omaishoidettavan kotona olemista.
Omaishoidon tuesta säädetään omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005). Omaishoidon tuen myöntämisen yhtenä edellytyksenä on, että hoitajan terveys ja toimintakyky vastaavat omaishoidon asettamia vaatimuksia.
Hyvinvointi- ja terveystarkastukset ovat maksuttomia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) 5 §:n 1) kohdan perusteella. Omaishoitajalla on oikeus maksuttomaan hyvinvointi- ja terveystarkastukseen kahden vuoden välein.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella ei ole ollut käytössä yhteneväistä toimintamallia yli 65-vuotiaiden omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastuksiin. Tarkastuksia on aiemmin kunnissa järjestetty eri tavoin. Hyvinvointialueen aloittamisen myötä on myös tilanteita, ettei tarkastuksia ole pystytty toteuttamana joillakin alueilla lainkaan. Kehittämistyön osana ikääntyneiden omaishoitajien hyvinvointitarkastuksia pilotoidaan hankkeen aikana Utajärvellä, Vaalassa ja Muhoksella. Kehittämistyössä on kiinnitetty erityistä huomiota yhteistyön tärkeyteen, erityisesti Omaishoidon keskuksen palveluohjaajan ja tarkastusta tekevän hoitajan välillä.
Toiminnan kohderyhmänä ovat yli 65-vuotiaat omaishoitajat. Kun kyseessä ovat ikäihmiset on kehittämisessä pyritty huomioimaan, jotta tarkastukseen ohjautuminen olisi mahdollisimman helppoa ja palvelun sisältö asiakasryhmää tukeva. Kehittämisessä on huomioitu aiemmin käytössä olleet toimintatavat, palvelun sisällöt ja niihin liittyneet haasteet. Omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastuksia tekeville, aiemmin niitä tehneille tai asiasta muutoin kiinnostuneille järjestettiin työpaja, jossa palvelun kehittämiseen osallistujat saivat osallistua palvelun sisällön tuottamiseen ja palvelupolun kehittämiseen. Myös omaishoitajayhdistyksille on esitelty hyvinvointitapaamisen sisältö ja palvelupolkukuvaus.
Asiakaspalautetta kerätään pilotin aikana tarkastuksessa käyneiltä. Palvelua muokataan tarpeen mukaan asiakas- ja työntekijäpalautteiden perusteella.