Yli 65-vuotiaiden omaishoitajien hyvinvointitapaaminen-pilotti

Pohteella pilotoitiin yli 65-vuotiaiden omaishoitajien hyvinvointitapaamista osana Ikäneuvolan toimintaa. 

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset perustuvat ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annettuun lakiin (980/2012). Työikäisten omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset perustuvat terveydenhuoltolakiin (1326/2010). Tukemalla omaishoitajia tuetaan myös omaishoidettavan kotona olemista.

Omaishoidon tuesta säädetään omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005). Omaishoidon tuen myöntämisen yhtenä edellytyksenä on, että hoitajan terveys ja toimintakyky vastaavat omaishoidon asettamia vaatimuksia. 

Hyvinvointi- ja terveystarkastukset ovat maksuttomia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) 5 §:n 1) kohdan perusteella. Omaishoitajalla on oikeus maksuttomaan hyvinvointi- ja terveystarkastukseen kahden vuoden välein.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella ei ole ollut käytössä yhteneväistä toimintamallia yli 65-vuotiaiden omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastuksiin. Tarkastuksia on aiemmin kunnissa järjestetty eri tavoin. Hyvinvointialueen aloittamisen myötä on myös tilanteita, ettei tarkastuksia ole pystytty toteuttamana joillakin alueilla lainkaan. Kehittämistyön osana ikääntyneiden omaishoitajien hyvinvointitarkastuksia pilotoidaan hankkeen aikana Utajärvellä, Vaalassa ja Muhoksella. Kehittämistyössä on kiinnitetty erityistä huomiota yhteistyön tärkeyteen, erityisesti Omaishoidon keskuksen palveluohjaajan ja tarkastusta tekevän hoitajan välillä. 

Liitteet
Kuva
Omaishoitajat, tukimuodot palvelupolulla
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toiminnan kohderyhmänä ovat yli 65-vuotiaat omaishoitajat. Kun kyseessä ovat ikäihmiset on kehittämisessä pyritty huomioimaan, jotta tarkastukseen ohjautuminen olisi mahdollisimman helppoa ja palvelun sisältö asiakasryhmää tukeva. Kehittämisessä on huomioitu aiemmin käytössä olleet toimintatavat, palvelun sisällöt ja niihin liittyneet haasteet. Omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastuksia tekeville, aiemmin niitä tehneille tai asiasta muutoin kiinnostuneille järjestettiin työpaja, jossa palvelun kehittämiseen osallistujat saivat osallistua palvelun sisällön tuottamiseen ja palvelupolun kehittämiseen. Myös omaishoitajayhdistyksille on esitelty hyvinvointitapaamisen sisältö ja palvelupolkukuvaus. 

Asiakaspalautetta kerätään pilotin aikana tarkastuksessa käyneiltä. Palvelua muokataan tarpeen mukaan asiakas- ja työntekijäpalautteiden perusteella.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa pyritään tukemaan omaishoitajaa hyvinvointitarkastusten avulla. Tarkastuksessa pyritään huomioimaan omaishoitaja kokovaltaisesti, kiinnittäen erityistä huomiota omaishoitajan mielialaan, omaishoitajan kuormittumisen riskitekijöihin ja omaishoitajan jaksamiseen.

Laboratoriokokeisiin omaishoitaja ohjataan tarvittaessa, eikä olemassa olevat hoitosuhteet ole este tarkastukselle. Tarkastuksessa huomioidaan omaishoitajan yksilöllisyys, jonka vuoksi mittauksia ja arviointia tehdään asiakaskohtaisesti.

Toimintamallissa on kiinnitetty erityistä huomiota yhteistyöhön omaishoidon keskuksen palveluohjaajan ja tarkastusta tekevän ammattilaisen välillä. Oheisessa liitetiedostossa kuvattuna omaishoitajan hyvinvointitarkastuksen palvelupolku.

Liitteet
Kuva
Hyvinvointitapaamisen palvelupolku
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaishoitajien hyvinvointitapaamisen toimintamallin kehittämistä koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle jatketaan. Omaishoitajien tarkastuksien pilotoitua toimintamallia jatkokehitetään, muokataan ja laajennetaan käyttöön koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotin aikana hyvinvointitapaamisessa käyneet omaishoitaja-asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Asiakkailta kerättiin käynnistä asiakaspalautetta. Asiakaspalautteista käy ilmi, että jokainen vastaaja suosittelisi palvelua toiselle omaishoitajalle.  

Omaolon kautta sähköisesti esitietolomakkeita ei täyttänyt yksikään pilotin aikana hyvinvointitapaamisessa käyneistä, vaan ne lähetettiin asiakkaille paperisena. Myös jatkossa asiakkaille on tarjottava mahdollisuus täyttää esitiedot paperille, sillä sähköisten palveluiden käyttö ei kaikilla onnistu tai heillä ei ole mahdollisuutta esimerkiksi omaisen apuun palvelun käytössä. 

Asiakkaiden mielestä tarkastukset nähtiin tärkeänä muotona kiinnittää huomiota omaishoitajien jaksamiseen ja hyvinvointiin. Omaishoitajat olivat kokeneet kohtaamisen ammattilaisen kanssa tärkeänä. Tarkastusten säännöllisyys on hyvä keino tukea omaishoitajia ja ennaltaehkäistä omaishoitajien uupumista.