2023: ISBAR-kortti kotihoidon ja asumispalvelujen asiakasturvallisuutta tukemassa
Ikäihmisten ympärivuorokautista lääkärin puhelinpäivystystä tukemaan tuotettiin henkilöstölle ISBAR-kortti, joka toimii tarkistuslistana ja ohjaa työntekijää keskittymään hetken asiakkaan asioihin ennen yhteydenottoa. Kortista tehtiin ohjevideo.
PirKOTI -hankkeessa on kehitetty vuosina 2022-23 lääkäripalvelumalleja kotihoitoon ja asumispalveluihin. Kehittämistyössä tunnistettiin lääkäripalveluissa kolme tärkeää elementtiä, kiireetön, puolikiireellinen ja kiireellinen lääkäripalvelumalli. Kiireetön ja puolikiireellinen lääkäripalvelumalli luovat perustan hyvälle lääkäripalvelulle, jossa pääpaino on virka-aikaan tehtävässä ennakoivassa hoidossa. Päivystyksen ruuhkat vuodenvaihteessa 2022-23 kirittivät kiireellisen lääkäripalvelumallin ratkaisua hyvinvointialueella. Kotihoitoon ja asumispalveluihin haluttiin nopealla aikataululla 24/7 lääkäritakapäivystys, jotta vältyttäisiin hauraiden ikäihmisten turhalta siirtelyltä ja voitaisiin hoitaa heitä tarkoituksenmukaisesti kotona.
Lääkäripalvelujen kehittämistyössä PirKOTI -hankkeessa 2022 oli tunnistettu haasteena kotihoidon ja asumispalveluiden työntekijöiden paikoin puutteellinen osaaminen lääkäriä konsultoidessa. Lääkärin konsultointia vaikeutti useimmiten se, että asiakkaasta ei saatu tarvittavia esitietoja liittyen esimerkiksi pitkäaikaisiin sairauksiin tai mitattavissa olevaan voinnin muutokseen. ISBAR- kortti, joka on terveydenhuollossa yleisesti tuttu työkalu, valikoitui ja kehittyi takapäivystyksen konsultoinnin tarpeisiin PirKOTI -työryhmän yhteisen ymmärryksen tuotoksena. Kortti on hoitajille käytännön väline keskittyä hetken asiakkaan asioihin ja mahdollisesti jopa ratkaisemaan se itse, ennen lääkärin yhteydenottoa.
Lääkäritakapäivystys kotihoitoon ja asumispalveluihin aloitti 1.6.2023. Samaan aikaan kotihoidon ja asumispalvelujen työntekijöille jaettiin ISBAR- kortit. Työntekijöitä kehotettiin liittämään kortti kotihoidon työpuhelimen tai osaston puhelimen korttikoteloon, josta se on helposti konsultointitilanteessa saatavilla sekä tallentamaan takapäivystyksen puhelinnumero puhelimen yhteystietoihin.
ISBAR-kortti on kehitetty kotihoidon ja asumispalvelujen työntekijöille. Konsultoinnin tueksi tarkoitettu kortti on valikoitunut työkaluksi ja kehittynyt nykyiseen muotoonsa PirKOTI -hankkeen Terveyspalvelujen integraatio -työryhmässä. Työryhmässä on ollut kotihoidon ja asumispalvelujen työntekijöiden edustus.