2023: ISBAR-kortti kotihoidon ja asumispalvelujen asiakasturvallisuutta tukemassa
Ikäihmisten ympärivuorokautista lääkärin puhelinpäivystystä tukemaan tuotettiin henkilöstölle ISBAR-kortti, joka toimii tarkistuslistana ja ohjaa työntekijää keskittymään hetken asiakkaan asioihin ennen yhteydenottoa. Kortista tehtiin ohjevideo.
Toimintamallin nimi
Ikäihmisten ympärivuorokautista lääkärin puhelinpäivystystä tukemaan tuotettiin henkilöstölle ISBAR-kortti, joka toimii tarkistuslistana ja ohjaa työntekijää keskittymään hetken asiakkaan asioihin ennen yhteydenottoa. Kortista tehtiin ohjevideo.
Kotihoidon ja asumispalvelujen henkilökunnan käyttöön on tuotettu ISBAR-kortti, jonka avulla lääkärikonsultaatio helpottuu. ISBAR- kortin nimi tulee kortissa läpikäytävistä englanninkielisistä otsikoista. Kortti mahtuu puhelimen koteloon ja siinä käydään läpi seuraavat asiat:
- Tunnista (Identify) Kuka soittaa, mistä soittaa, asiakkaan nimi ja henkilötunnus
- Tilanne (Situation) Nykytilanne, yhteydenoton syy, toimintakyvyn muutos, tapaturma
- Tausta (Background) Toimintakyky, päätöksentekokyky, Perussairauden ja huomioitava lääkitys (esim antikoagulantti), Riskitiedot ja DNR-päätös, hoidonrajaukset, asuuko yksin
- Nykytilanne (Assessment) Verenpaine ja pulssi, lämpö, verensokeri, turvotukset ja paino, hengitys (rytmi, tapa, tiheys, ihon väri) Vammat ja niiden laatu, tajunnan taso ja orientaatio, eritys, kipu (asteikolla 1-10, missä, milloin alkanut, kivun laatu ja mahdollinen lääkitys)
- Toimintaehdotukset (Recommendations) Jatko-ohjeet, kuinka usein ja kauan, uusi mahdollinen yhtyedenotto. Varmista lopuksi ohje!
PirKOTI -hankkeessa on kehitetty vuosina 2022-23 lääkäripalvelumalleja kotihoitoon ja asumispalveluihin. Kehittämistyössä tunnistettiin lääkäripalveluissa kolme tärkeää elementtiä, kiireetön, puolikiireellinen ja kiireellinen lääkäripalvelumalli. Kiireetön ja puolikiireellinen lääkäripalvelumalli luovat perustan hyvälle lääkäripalvelulle, jossa pääpaino on virka-aikaan tehtävässä ennakoivassa hoidossa. Päivystyksen ruuhkat vuodenvaihteessa 2022-23 kirittivät kiireellisen lääkäripalvelumallin ratkaisua hyvinvointialueella. Kotihoitoon ja asumispalveluihin haluttiin nopealla aikataululla 24/7 lääkäritakapäivystys, jotta vältyttäisiin hauraiden ikäihmisten turhalta siirtelyltä ja voitaisiin hoitaa heitä tarkoituksenmukaisesti kotona.
Lääkäripalvelujen kehittämistyössä PirKOTI -hankkeessa 2022 oli tunnistettu haasteena kotihoidon ja asumispalveluiden työntekijöiden paikoin puutteellinen osaaminen lääkäriä konsultoidessa. Lääkärin konsultointia vaikeutti useimmiten se, että asiakkaasta ei saatu tarvittavia esitietoja liittyen esimerkiksi pitkäaikaisiin sairauksiin tai mitattavissa olevaan voinnin muutokseen. ISBAR- kortti, joka on terveydenhuollossa yleisesti tuttu työkalu, valikoitui ja kehittyi takapäivystyksen konsultoinnin tarpeisiin PirKOTI -työryhmän yhteisen ymmärryksen tuotoksena. Kortti on hoitajille käytännön väline keskittyä hetken asiakkaan asioihin ja mahdollisesti jopa ratkaisemaan se itse, ennen lääkärin yhteydenottoa.
Lääkäritakapäivystys kotihoitoon ja asumispalveluihin aloitti 1.6.2023. Samaan aikaan kotihoidon ja asumispalvelujen työntekijöille jaettiin ISBAR- kortit. Työntekijöitä kehotettiin liittämään kortti kotihoidon työpuhelimen tai osaston puhelimen korttikoteloon, josta se on helposti konsultointitilanteessa saatavilla sekä tallentamaan takapäivystyksen puhelinnumero puhelimen yhteystietoihin.
ISBAR-kortti on kehitetty kotihoidon ja asumispalvelujen työntekijöille. Konsultoinnin tueksi tarkoitettu kortti on valikoitunut työkaluksi ja kehittynyt nykyiseen muotoonsa PirKOTI -hankkeen Terveyspalvelujen integraatio -työryhmässä. Työryhmässä on ollut kotihoidon ja asumispalvelujen työntekijöiden edustus.
ISBAR-korttia työstettiin kotihoitoon ja asumispalveluihin sopivaksi PirKOTI -hankkeen Terveyspalvelujen integraatio -työryhmässä. Työryhmän tavoitteena oli saada käytännönläheinen tsekkilista työntekijöiden tueksi lääkärikonsultaatioon ja Sairaanhoitajaliitonkin käyttämä ISBAR-raportointityökalu osoittautui käyttökelpoisimmaksi konseptiksi. ISBAR- korttien sisällön tuotti PirKOTI-työryhmä, jossa oli edustusta sekä kotihoidosta että asumispalveluista. Kortin graafisesta ilmeestä vastasi Pirkanmaan hyvinvointialueen viestintä. Viestinnän tueksi tuotettiin Pirkamaan hyvinvointialueen videopalvelujen kanssa lyhyt ohjevideo. Keväällä 2023 ISBAR-kortteja toimitettiin kotihoitoon sekä oman tuotannon että ostopalvelujen asumispalveluihin noin 7000 kappaletta. Jakelu toteutettiin kotihoitoon palvelupäälliköiden kautta ja asumispalveluihin osin palvelupäälliköiden ja osin postin kautta. PirKOTI -hanke mahdollisti työryhmätyöskentelyn, jonka tuotoksena kortti saatiin luotua. Hanke vastasi myös kortin painokustannuksista ja jakelusta.
ISBAR-kortin myötä hoitajilla on mahdollisuus päätöksen teon tukeen lääkärin konsultaatiossa. Hyvinvointialueen aloituksen myötä alueiden toimintatavat ovat lähteneet muotoutumaan kohti yhteisiä toimintamalleja. Alueilla kiinnitettiin huomiota hoitotyössä tarvittavien välineiden, kuten verenpaine ja kuumemittareiden saatavuuteen.