PirKoti -hankkeessa on kehitetty kotihoidon esihenkilön RAI -vuosikello esihenkilötyön ja RAI -tiedolla johtamisen tueksi. Vuosikellon tarkoituksena on rytmittää esihenkilön RAI -tehtäviä ja -vastuita tasaisesti vuoden ajalle.

Toimintaympäristö

Lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012) mukaan hyvinvointialueilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä.

Kotihoidon esihenkilön työtä haastaa kiire, pula hoitohenkilökunnasta ja monimuotoiset osaamisvaatimukset. RAI -vuosikello on tarkoitettu käytettäväksi kotihoidon esihenkilön työtä helpottavana työkaluna, joka rytmittää tiedolla johtamiseen liittyviä tehtäviä tasaisesti vuoden ajalle. 

Vuosikelloa on kehitetty yhteistyössä kotihoidon lähiesihenkilöiden kanssa ja se on sovellettavissa asumispalveluihin sekä vammaispalveluihin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pirkanmaan hyvinvointialue on iso ja alueella on monenlaisia toimintamalleja ja tapoja. Esihenkilön RAI -vuosikellon tavoitteena on yhdenmukaistaa ja systematisoida RAI -tiedolla johtamista. Vuosikellon tavoitteena on tehostaa RAI:n tietojen hyödyntämistä ikäihmisten palvelujen johtamisen, toiminnan ja yksittäisen asiakkaan palvelujen suunnittelussa, painopisteenä lähiesihenkilöiden osaamisen vahvistaminen.

Lisätietoa RAI -arviointijärjestelmästä: Tietoa RAI-järjestelmästä - THL

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteena oli luoda toimintamalli, jonka avulla palvelun hyvä laatu on ikäihmisten palvelujen keskiössä. Organisaation näkökulmasta tarpeena oli saada luotettavaa tietoa johtamisen tueksi. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

RAI-vuosikelloa on kehitetty PirKoti-hankkeen "Tehostetaan iRAI-HC käyttöä  - Tiedolla johtaminen ja toiminta" -työryhmässä vuoden 2023 aikana. Työryhmä on tavannut seitsemän kertaa. Työryhmä on koostunut hankehenkilöstöstä, sekä Pirkanmaan hyvinvointialueella työskentelevistä kotihoidon palvelupäälliköistä, kotihoidon esihenkilöistä, sairaan- ja terveydenhoitajista sekä lähihoitajista. Palvelulinjan johto on ollut mukana kommentoimassa säännöllisesti työn etenemistä ja tehnyt päätöksen vuosikellon käyttöönotosta. Pohjatyö esihenkilön RAI-vuosikellolle on koostettu osin PirKoti-hankkeessa jo vuoden 2022 aikana.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

RAI -esihenkilön vuosikellon kohderyhmänä on kotihoidon esihenkilöt.

Ratkaisun perusidea

Kotihoidon esihenkilön RAI-vuosikellon perusideana on kuvata yhdessä näkymässä esihenkilön RAI:n hyödyntämiseen liittyvät tehtävät vuoden aikana ja rytmittää niitä tasaisesti. Vuosikello tukee systemaattista tiedon keräämistä ja hyödyntämistä, sekä vahvistaa tiedolla johtamista.  

Vuosikellossa on sekä kuukausittain, että harvemmin toistuvia tehtäviä. Kuukausittain toistuvana tehtävänä esihenkilöllä on asiakasrakenteen ja laatutavoitteiden seuraaminen työpöytänäkymältä. Myös puolivuosittaisten RAI-arviointien edistymisen seuranta on joka kuukausi toistuva tehtävä. RAI-arviointien luotettavuuden arviointi ristiriitaraporttien avulla toistuu vuoden aikana neljä kertaa. Yksikön käyttöoikeuksien tarkastelu ja turhien käyttöoikeuksien poistaminen on suunniteltu vuosikelloon tapahtuvaksi kaksi kertaa vuoden aikana, samoin NHG-riskimittarin seuraaminen, THL:n tulosten läpikäyminen yksikössä sekä uusien asiakkuuksien tilastojen seuranta. Kahdesti vuoden aikana on suunniteltu tehtäväksi myös RAI-peittävyyslaskenta. Teknologiaraporttien seuraaminen laatumoduulista on suunniteltu vuosikelloon kaksi kertaa vuoden aikana. Myös yksikön koulutustarpeiden kartoittaminen tulisi tehdä kahdesti vuodessa. 

Esihenkilön RAI-vuosikelloon on viety myös yhteistyöhön, vertaistukeen ja verkostoitumiseen liittyviä asioita, kuten yksikön esihenkilön ja RAI-vastuuhenkilöiden säännölliset tapaamiset sekä esihenkilöiden RAI-verkoston tapaamiset. Vuosikellon keskiöön on kuvattuna jatkuvasti tapahtuva toiminta: työajan osoittaminen RAI-työhön, henkilöstön osaamisen varmistaminen, yksikön RAI-oikeuksien avaaminen, jatkuva tsemppaus sekä RAIn näkyvyyden ja merkityksen esiin tuominen ja ylläpito työyhteisössä.

Esihenkilön RAI-vuosikello on kuvattuna liitetiedostoon.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Esihenkilön RAI-vuosikellon valmistelussa ja käyttöönotossa oli palvelulinjan johdon tuki. Päätös vuosikellon käyttöotosta tehtiin heti sen valmistuttua. 

PirKoti -hanke järjesti neljä samansisältöistä työpajaa kotihoidon esihenkilöille, joissa vuosikello esiteltiin ja käytiin kohta kohdalta läpi. Lisäksi työpajoissa ohjattiin esihenkilöitä tarvittavien RAI-laatumoduulianalyysien ja raporttien tekemiseen sekä oman työpöytänäkymän muodostamiseen. Työpajojen materiaali on ollut esihenkilöiden käytössä työpajojen jälkeen. Työpajoihin osallistui 70 kotihoidon esihenkilöä. 

Kotihoidon esihenkilön RAI-vuosikelloa ja työpajojen materiaalia käytetään jatkossa myös uusien esihenkilöiden perehdytysmateriaalina.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kotihoidon esihenkilön RAI -vuosikellon luomisen jälkeen nousi tarve tuottaa vastaavanlainen vuosikello RAI-vastuuhenkilölle (oma toimintamalli). Vuosikellosta on jalostettu myös oma versio asumispalveluiden esihenkilöiden RAI-työn tueksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Esihenkilön RAI-vuosikello on ollut käytössä 8/2023 lähtien ja saatu palaute on ollut myönteistä. Laajempaa käytön hyödyn arviointia on vaikea tehdä näin lyhyen käyttökokemuksen perusteella.