2023: Kotihoidon lähihoitajien sähköisen perehdytyssuunnitelman runko

Lähihoitajien perehdytyssuunnitelman runko  Intro-perehdytysohjelmistoon. Yhdenvertainen perehdytys vaatii onnistuakseen rungon, joka tukee henkilöstön sitoutumista, työhyvinvointia, työ- ja asiakasturvallisuutta sekä palvelun laatua ja tuottavuutta.

Toimintaympäristö **

Työntekijän perehdytys on lakisääteistä ja sen kehittäminen on myös osa Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiaa (Työturvallisuuslaki luku 2 § 14, Pirkanmaan hyvinvointialueen strategia 2023, Työsopimuslaki 55/2001, Yhteistoimintalaki 1333/2021 sekä alakohtaiset työsopimukset). Osaavan henkilöstön saatavuus ja pysyvyys on valtakunnallinen haaste sote-palveluissa. Onnistuneella perehdytyksellä varmistetaan suunnitelmallinen ja tasavertainen perehdytys kaikille uusille, tehtäviä vaihtaville,  aloittaville tai pitkiltä poissaoloilta palanneille työntekijöille. Perehdytys tukee työntekijöiden osaamista ja kykyä toimia tehtävässään.  Palvelujen yhdenvertaisuuden, tasalaatuisuuden ja vaikuttavuuden  saavuttamiseksi tarvitaan suunnitelmallista ja ammattiosaamista tukevaa perehdytystä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintaa ohjaavat neljä strategista kärkiteemaa (Pirkanmaan hyvinvointialueen strategia vuosille 2023-2025), jotka ovat; Tärkeintä on ihminen, Yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut, Hyvinvoivat työntekijät sekä Yhdessä yhteentoimiva hyvinvointialue. Kotihoidon lähihoitajien perehdytyssuunnitelman runko on osa strategian kärkiteemaa Hyvinvoivat työntekijät, jonka yhtenä tavoitteena on luoda Pirkanmaan hyvinvointialueelle  perehdytystä tukevat yhtenäiset prosessit ja toimintamallit. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Yhdenvertaisten, saavutettavien ja vaikuttavien kotiin vietävien palvelujen toteuttamiseksi tarvitaan riittävästi osaavaa henkilöstöä. Osaavan henkilöstön tueksi ja sitouttamiseksi on huolehdittava riittävästä perehdyttämisestä.  Perehdytys ei ole vain uuden työntekijän vastuulla, vaan siihen sitoutuu koko työyhteisö. Onnistunut perehdytys vaatii huolellista suunnittelua ja sille varattua aikaa sekä perehdyttämiseen sitoutumista niin esihenkilöltä, perehdytystiimiltä ja perehtyjältä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kotihoidon sähköistä perehdytyssuunnitelmaa on työstetty moniammatillisessa työryhmässä, jossa mukana on ollut lähihoitajia, sairaanhoitajia, esihenkilöitä ja palvelupäälliköitä. Lisäksi mukana on ollut henkilöstöpalvelujen edustus (Intro sähköisen perehdytystyökalun asiantuntijat) ja Tampereen ammattikorkeakoulun perehdytysasiantuntija. Työryhmä työskentely on tapahtunut suurimmaksi osaksi sähköisen  Padlet alustan ja keskustelujen kautta. 

Tavoiteltu muutos

Yhteinen perehdytyssuunnitelman runko Pirkanmaan hyvinvointialueen kotiin vietävien palveluiden lähihoitajille. Perehdytyksen sisältö rakentuu runkoon vuoden 2024 aikana. 

Muutoksen mittaaminen

Tavoitteiden saavuttamisen seuranta tapahtuu Pirkanmaan hyvinvointialueen strstegian toimeenpanon seurannan kautta vuosina 2023-2025. Tavoitteenamme on ottaa Intro sähköinen perehdytystyökalu käyttöön vaiheittain vuoden 2024 aikana. Sisällöntuotanto laajaan  ja vaiheistettuun perehdytyspolun runkoon käynnistyy vuoden 2024 alussa. 

Toteutussuunnitelma

Perehdytyssuunnitelman runko on valmis ja  perehdytyssuunnitelman sisältö siirtyy palvelutuotannon vastuulle. Käyttöönoton aikatauluun vaikuttaa eri julkaisujärjestelmien  aikataulu (perehdytysaineisto linkittyy mm. Intraan ja Moodleen). Perehdytyspolun runko tuo esiin myös tarpeita henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja hyvinvointialue-tasoisiin ohjeisiin. Tavoitteena on ottaa perehdytys käyttöön hallitusti, vaiheittain. Perehdytysprosessia tullaan jatkossakin muokkaamaan uusiin tarpeisiin vastaavaksi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Perehdytysprosessi nivoutuu kotiin vietävien palveluiden asiakaspolun ympärille. PirKOTI -hankkeessa on kerätty syksyllä 2022 verkkoaivoriihen avulla Pirkanmaalaisilta näkemyksiä tulevaisuuden kotiin vietävistä palveluista ja siitä, millaisia teknologisia apuvälineitä he olisivat halukkaita kotona pärjäämisen tukesi jatkossa käyttämään. Aineiston vastaukset on huomioitu osaamisen vahvistamisen suunnitelmissa. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Perehdytyssuunnitelman sisällöissä tullaan hyödyntämään mm. yhteistyökumppaneiden hankkeissa laadittuja oppaita: 

Ideointi

Jatkossa sähköinen perehdytysmateriaaliin lisätään videoita ja sieltä on esimerkiksi linkkejä koulutus- tai testausmateriaaleihin. Myös pelillinen perehdytys on varmasti osa tulevaisuutta. 

Ratkaisun perusidea **

Sähköinen Intro perehdytyspolku muodostuu aikajanasta, joka on jaettu viiteen vaiheeseen; ennen aloitusta, aloituspäivänä, ensimmäinen viikko, ensimmäinen kuukausi ja ennen perehdytyksen päätymistä. Kukin vaihe sisältää tavoitteet, tehtävät, resurssit ja tuen, joita uusi työntekijä tarvitsee onnistuakseen tehtävässään.  

Sähköinen Intro perehdytyspolku on rakennettu kotiin vietävien palvelujen asiakaspolun ympärille, johon nivoutuvat palveluiden ja toimintamallien prosessit, Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiset tavoitteet, toimintaympäristön kuvaus, organisaation arvot ja eettiset periaatteet sekä toimintakulttuurin periaatteet. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Sähköisen perehdytyspolun rungon luomisen jälkeen alkaa varsinainen perehdytysmateriaalin sisällöntuotanto, joka vaatii resursointia.