2023: Kotihoidon lähihoitajien sähköisen perehdytyssuunnitelman runko
Lähihoitajien perehdytyssuunnitelman runko Intro-perehdytysohjelmistoon. Yhdenvertainen perehdytys vaatii onnistuakseen rungon, joka tukee henkilöstön sitoutumista, työhyvinvointia, työ- ja asiakasturvallisuutta sekä palvelun laatua ja tuottavuutta.
Toimintamallin nimi
Lähihoitajien perehdytyssuunnitelman runko Intro-perehdytysohjelmistoon. Yhdenvertainen perehdytys vaatii onnistuakseen rungon, joka tukee henkilöstön sitoutumista, työhyvinvointia, työ- ja asiakasturvallisuutta sekä palvelun laatua ja tuottavuutta.
Sähköinen Intro perehdytyspolku muodostuu aikajanasta, joka on jaettu viiteen vaiheeseen; ennen aloitusta, aloituspäivänä, ensimmäinen viikko, ensimmäinen kuukausi ja ennen perehdytyksen päätymistä. Kukin vaihe sisältää tavoitteet, tehtävät, resurssit ja tuen, joita uusi työntekijä tarvitsee onnistuakseen tehtävässään.
Sähköinen Intro perehdytyspolku on rakennettu kotiin vietävien palvelujen asiakaspolun ympärille, johon nivoutuvat palveluiden ja toimintamallien prosessit, Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiset tavoitteet, toimintaympäristön kuvaus, organisaation arvot ja eettiset periaatteet sekä toimintakulttuurin periaatteet.
Työntekijän perehdytys on lakisääteistä ja sen kehittäminen on myös osa Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiaa (Työturvallisuuslaki luku 2 § 14, Pirkanmaan hyvinvointialueen strategia 2023, Työsopimuslaki 55/2001, Yhteistoimintalaki 1333/2021 sekä alakohtaiset työsopimukset). Osaavan henkilöstön saatavuus ja pysyvyys on valtakunnallinen haaste sote-palveluissa. Onnistuneella perehdytyksellä varmistetaan suunnitelmallinen ja tasavertainen perehdytys kaikille uusille, tehtäviä vaihtaville, aloittaville tai pitkiltä poissaoloilta palanneille työntekijöille. Perehdytys tukee työntekijöiden osaamista ja kykyä toimia tehtävässään. Palvelujen yhdenvertaisuuden, tasalaatuisuuden ja vaikuttavuuden saavuttamiseksi tarvitaan suunnitelmallista ja ammattiosaamista tukevaa perehdytystä.
Perehdytysprosessi nivoutuu kotiin vietävien palveluiden asiakaspolun ympärille. PirKOTI -hankkeessa on kerätty syksyllä 2022 verkkoaivoriihen avulla Pirkanmaalaisilta näkemyksiä tulevaisuuden kotiin vietävistä palveluista ja siitä, millaisia teknologisia apuvälineitä he olisivat halukkaita kotona pärjäämisen tukesi jatkossa käyttämään. Aineiston vastaukset on huomioitu osaamisen vahvistamisen suunnitelmissa.
Sähköisen perehdytyspolun rungon luomisen jälkeen alkaa varsinainen perehdytysmateriaalin sisällöntuotanto, joka vaatii resursointia.