2023: Verkkoaivoriihi asukkaiden ja henkilöstön osallistamisen menetelmänä
Pilotoitiin vuorovaikutteista verkkoaivoriiheä kuntalaisten ja henkilöstön yhteiskehittämisen ja osallistamisen tapana.
Asukkaiden osallisuus on vahvasti lausuttu lainsäädännössä (hyvinvointialuelaki, sosiaalihuoltolaki terveydenhuoltolaki, tuleva laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta) sekä potilas- ja asiakasturvallisuusstrategiassa ja toimeenpanosuunnitelmassa. Asiakkailla on oikeus osallistua ja vaikuttaa ja heidät on nähtävä tasavertaisina palveluiden kehittäjinä. Aito kehittäminen osallistaa ja sitouttaa myös henkilökuntaa. Asukkaita ja henkilöstöä osallistamalla saadaan esille mahdollisimman paljon erilaisia näkemyksiä ja kehitysideoita.
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian kärkiteemaan 'tärkeintä on ihminen', jossa yksi painopiste on, että asukkaat ja henkilöstö osallistuvat palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen.
Jatkossa pohditaan, soveltuuko verkkoaivoriihi yhdeksi Pirkanmaan hyvinvointialueen osallistamismenetelmäksi.
Verkkoaivoriihen suunnittelupaja pidettiin yhteistyökumppani Fountain Parkin kanssa (www.fountainpark.fi).
Verkkoaivoriihen osallistamistyöpajassa haluttiin selvittää:
Millainen on tulevaisuuden kotihoito 24/7? Millaisia kotihoidon ympäri-vuorokautisia palveluita olisit halukas käyttämään sähköisesti tulevaisuudessa?
Dialogisuus:
Osallistujat pääsivät ideoimaan vapaasti omin sanoin tulevaisuuden kotihoitoa. Heillä oli myös osallistumisen edetessä mahdollisuus tutustua muiden osallistujien ajatuksiin sekä arvioida ja jatkojalostaa niitä (arvotettiin sähköiselle tikkataululle). Yhteistyökumppani Fountain Park toimi verkkotyöpajan taustalla koko ajan moderoijana, eli valvoi sisällöntuotantoa.
Hiljaiset singaalit:
Esiin nousi myös hiljaisia singaaleja, joita esiintyi harvemmin, mutta jotka usein ovat ensimerkkejä muutoksesta ja tulevaisuudessa mahdollisesti merkittäviä.
Keskeiset tulokset:
Pirkanmaan tulevaisuuden kotihoidolta odotetaan turvallisuutta, luotettavuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Palveluvalikoimaan kuuluvilta sähköisiltä palveluilta toivotaan helppokäyttöisyyttä ja toimintavarmuutta. Sekä vanhus- että vammaispalveluasiakkaiden on saatava henkilökohtaista opastusta digivälineiden ja teknologian käyttöön, jotta niiden käyttö tulee luonnolliseksi osaksi kotihoitoa.
Mitä jatkossa?
Esiin nousi, että oikeanlaista digitietoutta ja osaamista on lisättävä. Ikäihmisten ja vammaispalveluiden palvelulinja voivat hyödyntää verkkoaivoriihen tuloksia palvelutuotannon kehittämisessä. Nähtäväksi jää, soveltuuko verkkoaivoriihi yhdeksi osallistamisen tavaksi Pirkanmaan hyvinvointialueella. Pilotin pohjalta se osottautui varsin ketteräksi tavaksi kerätä laaja joukko osallistujia saman pöydän ääreen.
Verkkoaivoriihi tarjosi mahdollisuuden lisätä kuntalaisten asiakasymmärrystä selvittämällä heidän tulevaisuuden odotuksia ympärivuorokautisesta kotihoidosta. Kotihoidon kehittämistyöpaja oli kaikille avoin, tavoitteena oli kerätä ideoita siitä, millaista on paras mahdollinen kotihoito tulevaisuudessa.