68-vuotiaiden hyvinvointitapaaminen ikäneuvolassa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella

68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen kutsutaan tarkastusvuonna 68 vuotta täyttävät Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka eivät ole säännöllisen palvelun piirissä.

Toimintaympäristö

Ikäneuvola toimintaa on ollut Pohjois-Pohjanmaan alueella jo 20 vuoden ajan.  Hyvinvointialueuudistuksen myötä toimintaa on lähdetty yhtenäistämään ja jalkauttamaan koko Pohteen alueelle. Ikäneuvoloiden palvelut vaihtelevat vielä tällä hetkellä kunnittain ja asiakkaiden ohjautumisessa palveluun on eroja. Yhtenäistä toimintaa on ollut 1.1.2023 lähtien 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiset. Ajankohtaisin alueellinen tieto löytyy  Pohteen nettisivuilta: Ikäneuvola - Pohde 

Ikäneuvolan toiminta on kohdennettu yli 65-vuotiaille itsenäisesti kotona asuville Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) asukkaille, jotka eivät ole säännöllisen kotihoidon tai ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaana.

Ikäneuvola toimii ennaltaehkäisevänä matalankynnyksen palveluna osana ikäkeskusta, joka sijoittuu ikäihmisten palveluiden toimialueella alueellisesti organisoituviin lähi- ja aluepalveluihin. Ikäneuvolan tarkoituksena on tarjota ikääntyneille matalankynnyksen ennaltaehkäiseviä kokonaisvaltaisia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistäviä palveluja.

Ikäneuvolan tavoitteena on pohjoispohjalaisen ikäihmisen

  • hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja terveellisten elintapojen edistäminen
  • omaehtoiseen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen ja seurantaan tukeminen
  • riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja ohjaaminen oikean palvelun piiriin oikea aikaisesti
  • sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäiseminen
  • hyvinvoivan ja turvallisen ikääntymisen omassa kodissaan turvaaminen
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja palveluiden painopiste peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä. Uudistuksessa ja kehittämistyössä painotetaan varhaista tukea, osallisuutta ja omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin parantamista.  

Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämissuunnitelmassa 2023–2025 linjataan, että Ikäkeskuksen toiminnoissa edistetään ja turvataan ikäihmisten hyvinvointia. Vuoden 2023 aikana Ikäkeskukseen sijoittuvassa Ikäneuvolassa käynnistetään hyvinvointitapaamiset koko hyvinvointialueella ja tavoitteena on, että niihin osallistuu 60 % 68-vuotiaista (ei säännöllisen palveluiden piirissä olevista). Hyvinvointialueella otetaan käyttöön myös sähköinen omaehtoinen hyvinvointiarvio yli 68-vuotiaille ja tavoitteena on, että sen toteuttaa 60 % yli 68-vuotiaista. Ikäneuvola-toiminnan kehittäminen on linjassa Pohteen strategian painopisteiden kanssa.

Lähde: Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämissuunnitelma 2023-2025 (pohde.fi) 

Tavoiteltu muutos

68-vuotiaiden hyvinvointitapaamisen tavoitteena on 

  • tukea ikäihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä​
  • innostaa ikäihmistä hoitamaan omaehtoisesti ja voimavaralähtöisesti omaa hyvinvointiaan​
  • tukea ikäihmistä tunnistamaan ennaltaehkäisyn näkökulmasta ikääntymiseen liittyviä muutoksia​
  • tunnistaa varhaisen tuen tarpeita sekä riskitekijöitä​
  • ohjata asiakas tarvittaessa matalalla kynnyksellä oikean palvelun piiriin oikea-aikaisesti, hyödyntäen laaja-alaisesti kunnan, järjestöjen ja seurakuntien toimintoja
Muutoksen mittaaminen

68-vuotiaiden hyvinvointitaaamisen vaikuttavuuden arviointi

  • Toteutuneiden hyvinvointitapaamisten määrä (etävastaanotto sekä ikäneuvolan vastaanotto)
  • Kutsutuista poisjääneiden määrä
  • Omaolon hyvinvointitarkastuksen käyttö ja tulokset (liikennevalo-malli)
  • Poikkeavat laboratoriotulokset
  • Lääkärikäyntien ja konsultaatioiden määrä
  • Muiden sote-ammattilaisten käyntien ja konsultaatioiden määrä
  • Muut vastaanotolla havaitut riskitekijät
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhtenäisen 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamisen toimintamallin runkona on hyödynnetty vahvasti Oulun kaupungin seniorineuvolassa keväästä 2021 lähtien onnistuneesti pilotoitua hyvinvointitapaamisen mallia, jossa on integroituna Omaolon hyvinvointitarkastus.

Idean testaus asiakkaalla

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhtenäistä 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamista pilotoitiin Ikä on POP-hankkeen ikäneuvola-pilotissa Utajärvellä, Vaalassa ja Muhoksella 2-12/2023. Pilotin aikana 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen osallistuneita asiakkaita pyydettiin vastaamaan asiakaspalautekyselyyn. Ikäneuvolan vastaanotolle lähitapaamiseen osallistuneista asiakkaista 97,33% vastasi kyselyyn (n=73). Asiakaspalautelomakkeena hyödynnettiin Oulun seniorineuvola-pilotin palautelomakkeen runkoa, jossa on käytetty pohjana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) terveysasemien vastaanottojen asiakaspalautekyselyä.

Nostoja pilotin aikana kerätystä asiakaspalautteesta 2-12/2023

Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua omaisellesi tai ystävällesi? ​NPS: 96 (n=66), suosittelijat 96% ja passiiviset 4%

  • Hyvinvointitapaaminen auttaa minua hoitamaan itseäni
    • Täysin samaa mieltä 78% 
    • Melko samaa mieltä 22% vastanneista
  • Antamiani kyselylomakkeiden vastauksia hyödynnettiin käynnillä
    • Täysin samaa mieltä 93%
    • Melko samaa mieltä 7% vastanneista
  • Sain riittävästi tietoa omasta terveydestäni tapaamisessa
    • Täysin samaa mieltä 94% 
    • Melko samaa mieltä 6% vastanneista
  • Sain riittävästi ohjeita ja tukea itseni hoitoon jatkossa:
    • Täysin samaa mieltä 92% 
    • Melko samaa mieltä 8% vastanneista
  • Hoitoani koskevat päätökset tehtiin yhteistyössä kanssani
    • Täysin samaa mieltä 92% 
    • Melko samaa mieltä 5%
    • Ei koskenut minua 3% vastanneista
  • Hyvinvointitapaaminen ajoittui ikääni nähden oikeaan aikaan
    • Täysin samaa mieltä 85% 
    • Melko samaa mieltä 14%
    • Melko eri mieltä 1% vastanneista
  • Minulla jäi tunne, että minusta välitettiin kokonaisvalteisest 
    • Täysin samaa mieltä 93%
    • Melko samaa mieltä 6%,
    • Melko eri mieltä 1% vastanneista
  • Koin saamani palvelun hyödylliseksi
    • Täysin samaa mieltä 87%
    • Melko samaa mieltä 12%
    • Melko eri mieltä 1% vastanneista
  • Sain tietoa tarjolla olevista sähköisistä palveluista oman hoitoni tueksi
    • Täysin samaa mieltä 77% 
    • Melko samaa mieltä 19%
    • Melko eri mieltä 3% 
    • Ei koske minua 1%  vastanneista
  • Asiointiaika riitti asiani hoitamiseen
    • Täysin samaa mieltä 99%
    • Melko samaa mieltä 1% vastanneista
  • Yhteistyö asiaani hoitavien henkiköiden välillä on ollut sujavaa
    • Täysin samaa mieltä 97%
    • Melko samaa mieltä 3% vastanneista
Ratkaisun perusidea

68-vuotiaiden hyvinvointitapaaminen toteutetaan ikäihmisille ennaltaehkäiseviä matalankynnyksen palveluja tarjoavassa ikäneuvolassa. 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen kutsutaan tarkastusvuonna 68 vuotta täyttävät Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka eivät ole säännöllisen kotihoidon tai ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaita.

68-vuotiaiden hyvinvointitapaamisen tavoitteena on 

  • tukea pohjoispohjalaisen ikäihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä
  • innostaa ikäihmistä hoitamaan omaehtoisesti ja voimavaralähtöisesti omaa hyvinvointiaan
  • tukea ikäihmistä tunnistamaan ennaltaehkäisyn näkökulmasta ikääntymiseen liittyviä muutoksia
  • tunnistaa varhaisen tuen tarpeita sekä riskitekijöitä
  • ohjata asiakas tarvittaessa matalalla kynnyksellä oikean palvelun piiriin oikea-aikaisesti, hyödyntäen laaja-alaisesti kunnan, järjestöjen ja seurakuntien toimintoja

Asiakkaan ohjautuminen vastaanotolle

  1. 68 vuotta tarkastusvuonna täyttävät hyvinvointialueen asukkaat, jotka eivät ole säännöllisen palvelun asiakkaana saavat kotiin kutsukirjeen osallistua 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen
  2. 68-vuotias ilmoittaa halukkuutensa osallistua hyvinvointitapaamiseen 
    • Soittamalla ikäneuvolaan kutsukirjeessä kerrotulla soittoajalla
    • Sähköinen reitti mahdollisesti tulevaisuudessa.
  3. Omaolon hyvinvointitarkastuksen aktivointi tai paperisten lomakkeiden lähetys
    • Asiakkaan soittaessa ikäneuvolan hoitaja ohjeistaa Omaolon hyvinvointitarkastuksen täyttämisen ja aktivoi kyselyn tai lähettää tarvittaessa hyvinvointitarkastuksen lomakkeet kirjallisena kotiosoitteeseen tai pyytää asiakasta hakemaan ne ikäneuvolasta. 
    • Sähköinen reitti mahdollisesti tulevaisuudessa. 
  4. Hyvinvointitarkastuksen täyttö ja tarkastus
    • Asiakas täyttää Omaolossa sähköisen hyvinvointitarkastuksen ja lähettää sen ikäneuvolan hoitajalle tarkistettavaksi. Ikäneuvolan hoitaja soittaa asiakkaalle ja tarjoaa tarvittaessa etävastaanoton tai ikäneuvolan vastaanoton mahdollisuutta TAI
    • Asiakas täyttää Omaolon sähköiseen hyvinvointitarkastukseen liittyvät lomakkeet kirjallisena ja palauttaa ne edeltävästi ikäneuvolaan (lukollinen postilaatikko, vahtimestarille jättäminen yms.) Ikäneuvolan hoitaja täyttää asiakkaan vastaukset Omaolon testiasiakkaaseen, jotta asiakkaalle saadaan oma yksilöllinen raportti. Ikäneuvolan hoitaja soittaa tämän jälkeen asiakkaalle ja tarjoaa tarvittaessa etävastaanoton tai ikäneuvolan vastaanoton mahdollisuutta.
  5. Etävastaanotto/puhelinvastaanotto
    • Ikäneuvolan hoitaja on asiakkaaseen yhteydessä (tällä hetkellä puhelinyhteys) yhteisesti sovitulla etävastaanottoajalla. Asiakkaalle varataan tarvittaessa vielä aika ikäneuvolaan. Tarpeen mukainen yksilöllinen matalankynnyksen jatko-ohjaus ja/tai konsultaatio sekä lähete laboratoriokokeisiin
  6. Ikäneuvolan vastaanotto
    • 68-vuotiaiden hyvinvointitapaaminen ikäneuvolassa yhtenäisen toimintamallin mukaisesti. Vastaanotolle varattu aika 1,5h. Tarpeen mukainen yksilöllinen matalankynnyksen jatko-ohjaus ja/tai konsultaatio sekä lähete laboratoriokokeisiin (laboratoriolähetteen voi tehdä myös jo aiemmin kohdassa 3.).
  7. Asiantuntijakonsultaatio tai -vastaanotto: 
    • Ikäneuvolan nimetyn lääkärin tai muun ammattilaisen konsultaatio ja tarvittaessa ohjaus asiantuntijavastaanotolle (psykiatrinen sairaanhoitaja, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ravitsemusterapeutti, sosiaalityöntekijä, palveluohjaaja, suuhygienisti)
  8. Kehitteillä on myös ikäneuvolan ryhmäneuvola-toimintamalli, jonka tarkoituksena on tarjota ikäihmisille matalankynnyksen kohdennettua ryhmäneuvontaa ja mahdollistaa samalla vertaistuen saaminen.

68-vuotiaiden hyvinvointitapaamisen pääteemoja ovat 

  • Perussairaudet
  • Kuulo, näkö
  • Ravitsemustila
  • Liikkuminen
  • Mieliala, muisti
  • Uni 
  • Suunterveys
  • Riippuvuudet
  • Seksuaalisuus
  • Sosiaalinen verkosto
  • Oman hyvinvoinnin omaehtoinen seuranta

Omaolon hyvinvointitarkastus

68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen on integroituna Omaolon hyvinvointitarkastus. Hyvinvointitarkastuksen vastaukset näkyvät sekä asiakkaalla että ammattilaisella. Ikäneuvolan asiakas voi täyttää hyvinvointitarkastuksen tarvittaessa myös paperisena.

Omaolon hyvinvointitarkastuksen sisältö

  • Terveystarkastus STAR: terveet elämäntavat, tunnistetut terveysriskit
  • Elämänlaatumittari WHO QOL-BREF: Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky sekä elinympäristö
  • Suun terveydenhoito OHIP-14: Suun terveyden huolet, oireet, vammat
Liitteet
Kuva
66-vuotiaiden hyvinvointitapaaminen ikäneuvolassa