68-vuotiaiden hyvinvointitapaaminen ikäneuvolassa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella
68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen kutsutaan tarkastusvuonna 68 vuotta täyttävät Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka eivät ole säännöllisen palvelun piirissä.
Toimintamallin nimi
68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen kutsutaan tarkastusvuonna 68 vuotta täyttävät Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka eivät ole säännöllisen palvelun piirissä.
68-vuotiaiden hyvinvointitapaaminen toteutetaan ikäihmisille ennaltaehkäiseviä matalankynnyksen palveluja tarjoavassa ikäneuvolassa. 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen kutsutaan tarkastusvuonna 68 vuotta täyttävät Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka eivät ole säännöllisen kotihoidon tai ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaita.
68-vuotiaiden hyvinvointitapaamisen tavoitteena on
- tukea pohjoispohjalaisen ikäihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä
- innostaa ikäihmistä hoitamaan omaehtoisesti ja voimavaralähtöisesti omaa hyvinvointiaan
- tukea ikäihmistä tunnistamaan ennaltaehkäisyn näkökulmasta ikääntymiseen liittyviä muutoksia
- tunnistaa varhaisen tuen tarpeita sekä riskitekijöitä
- ohjata asiakas tarvittaessa matalalla kynnyksellä oikean palvelun piiriin oikea-aikaisesti, hyödyntäen laaja-alaisesti kunnan, järjestöjen ja seurakuntien toimintoja
Asiakkaan ohjautuminen vastaanotolle
- 68 vuotta tarkastusvuonna täyttävät hyvinvointialueen asukkaat, jotka eivät ole säännöllisen palvelun asiakkaana saavat kotiin kutsukirjeen osallistua 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen
- 68-vuotias ilmoittaa halukkuutensa osallistua hyvinvointitapaamiseen
- Soittamalla ikäneuvolaan kutsukirjeessä kerrotulla soittoajalla
- Sähköinen reitti mahdollisesti tulevaisuudessa.
- Omaolon hyvinvointitarkastuksen aktivointi tai paperisten lomakkeiden lähetys
- Asiakkaan soittaessa ikäneuvolan hoitaja ohjeistaa Omaolon hyvinvointitarkastuksen täyttämisen ja aktivoi kyselyn tai lähettää tarvittaessa hyvinvointitarkastuksen lomakkeet kirjallisena kotiosoitteeseen tai pyytää asiakasta hakemaan ne ikäneuvolasta.
- Sähköinen reitti mahdollisesti tulevaisuudessa.
- Hyvinvointitarkastuksen täyttö ja tarkastus
- Asiakas täyttää Omaolossa sähköisen hyvinvointitarkastuksen ja lähettää sen ikäneuvolan hoitajalle tarkistettavaksi. Ikäneuvolan hoitaja soittaa asiakkaalle ja tarjoaa tarvittaessa etävastaanoton tai ikäneuvolan vastaanoton mahdollisuutta TAI
- Asiakas täyttää Omaolon sähköiseen hyvinvointitarkastukseen liittyvät lomakkeet kirjallisena ja palauttaa ne edeltävästi ikäneuvolaan (lukollinen postilaatikko, vahtimestarille jättäminen yms.) Ikäneuvolan hoitaja täyttää asiakkaan vastaukset Omaolon testiasiakkaaseen, jotta asiakkaalle saadaan oma yksilöllinen raportti. Ikäneuvolan hoitaja soittaa tämän jälkeen asiakkaalle ja tarjoaa tarvittaessa etävastaanoton tai ikäneuvolan vastaanoton mahdollisuutta.
- Etävastaanotto/puhelinvastaanotto
- Ikäneuvolan hoitaja on asiakkaaseen yhteydessä (tällä hetkellä puhelinyhteys) yhteisesti sovitulla etävastaanottoajalla. Asiakkaalle varataan tarvittaessa vielä aika ikäneuvolaan. Tarpeen mukainen yksilöllinen matalankynnyksen jatko-ohjaus ja/tai konsultaatio sekä lähete laboratoriokokeisiin
- Ikäneuvolan vastaanotto
- 68-vuotiaiden hyvinvointitapaaminen ikäneuvolassa yhtenäisen toimintamallin mukaisesti. Vastaanotolle varattu aika 1,5h. Tarpeen mukainen yksilöllinen matalankynnyksen jatko-ohjaus ja/tai konsultaatio sekä lähete laboratoriokokeisiin (laboratoriolähetteen voi tehdä myös jo aiemmin kohdassa 3.).
- Asiantuntijakonsultaatio tai -vastaanotto:
- Ikäneuvolan nimetyn lääkärin tai muun ammattilaisen konsultaatio ja tarvittaessa ohjaus asiantuntijavastaanotolle (psykiatrinen sairaanhoitaja, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ravitsemusterapeutti, sosiaalityöntekijä, palveluohjaaja, suuhygienisti)
- Kehitteillä on myös ikäneuvolan ryhmäneuvola-toimintamalli, jonka tarkoituksena on tarjota ikäihmisille matalankynnyksen kohdennettua ryhmäneuvontaa ja mahdollistaa samalla vertaistuen saaminen.
68-vuotiaiden hyvinvointitapaamisen pääteemoja ovat
- Perussairaudet
- Kuulo, näkö
- Ravitsemustila
- Liikkuminen
- Mieliala, muisti
- Uni
- Suunterveys
- Riippuvuudet
- Seksuaalisuus
- Sosiaalinen verkosto
- Oman hyvinvoinnin omaehtoinen seuranta
Omaolon hyvinvointitarkastus
68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiseen on integroituna Omaolon hyvinvointitarkastus. Hyvinvointitarkastuksen vastaukset näkyvät sekä asiakkaalla että ammattilaisella. Ikäneuvolan asiakas voi täyttää hyvinvointitarkastuksen tarvittaessa myös paperisena.
Omaolon hyvinvointitarkastuksen sisältö
- Terveystarkastus STAR: terveet elämäntavat, tunnistetut terveysriskit
- Elämänlaatumittari WHO QOL-BREF: Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky sekä elinympäristö
- Suun terveydenhoito OHIP-14: Suun terveyden huolet, oireet, vammat
Ikäneuvola toimintaa on ollut Pohjois-Pohjanmaan alueella jo 20 vuoden ajan. Hyvinvointialueuudistuksen myötä toimintaa on lähdetty yhtenäistämään ja jalkauttamaan koko Pohteen alueelle. Ikäneuvoloiden palvelut vaihtelevat vielä tällä hetkellä kunnittain ja asiakkaiden ohjautumisessa palveluun on eroja. Yhtenäistä toimintaa on ollut 1.1.2023 lähtien 68-vuotiaiden hyvinvointitapaamiset. Ajankohtaisin alueellinen tieto löytyy Pohteen nettisivuilta: Ikäneuvola - Pohde
Ikäneuvolan toiminta on kohdennettu yli 65-vuotiaille itsenäisesti kotona asuville Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) asukkaille, jotka eivät ole säännöllisen kotihoidon tai ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaana.
Ikäneuvola toimii ennaltaehkäisevänä matalankynnyksen palveluna osana ikäkeskusta, joka sijoittuu ikäihmisten palveluiden toimialueella alueellisesti organisoituviin lähi- ja aluepalveluihin. Ikäneuvolan tarkoituksena on tarjota ikääntyneille matalankynnyksen ennaltaehkäiseviä kokonaisvaltaisia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistäviä palveluja.
Ikäneuvolan tavoitteena on pohjoispohjalaisen ikäihmisen
- hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja terveellisten elintapojen edistäminen
- omaehtoiseen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen ja seurantaan tukeminen
- riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja ohjaaminen oikean palvelun piiriin oikea aikaisesti
- sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäiseminen
- hyvinvoivan ja turvallisen ikääntymisen omassa kodissaan turvaaminen