Aikaa säästävä SaaS-pohjainen ohjelmisto avohuollon ohjaustyön tarpeisiin

Työkalu heille, jotka tekevät töitä avohuollossa itsenäistymisen kynnyksellä olevien nuorten ja nuorten aikuisten elämänlaadun eteen. Moderni palvelinpohjainen järjestelmä nopeuttaa arkirutiineita ja tekee ohjaajan työstä sujuvampaa sekä tehokkaampaa

Toimintaympäristö

Sosiaalipuolta vaivaa resurssipula. Samaan aikaan haetaan säästöjä, toiminnan kehittämistä ja vaikuttavuuden mittaamista. Yhtenä vaihtoehtona on joidenkin osa-alueiden digitalisoituminen. Eeri Digiohjaajan toiminnot on suunniteltu juuri tätä silmälläpitäen.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Eeri Digiohjaaja mahdollistaa nopeamman ja helpomman yhteydenpidon ohjaajan ja asiakkaan välillä. Sen sijaan, että ohjaaja yrittäisi saada jokaista asiakasta erikseen kiinni, hän näkee yhdellä silmäyksellä kaikkien asiakkaidensa tilanteen ja voi sen perusteella arvioida kenellä olisi suurin avun ja tuen tarve. Lisäksi Eeri tuottaa dataa, jota voidaan hyödyntää päätöksenteossa ja raporteissa. Eerin viestintäsovellus on kotimainen ja se sisältää automaattisen käännöstoiminnon, minkä avulla ohjaaja ja asiakas voivat viestiä omalla äidinkielellään. Ei enää WhatsAppia tai tulkkipalveluita. Eeri säästää ohjaajan työaikaa viikkotasolla noin 5-7 tuntia.

Liitteet
Verkkosivun osoite
Lue lisää kaikista ominaisuuksista Eerin kotisivuilta
https://eeri.fi/
Katso kuinka Eerin fiilistoiminto toimii
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas:  Yhteydenpidon helppous myös niinä päivinä kun ei ole halua keskustella, turvallinen chat, automaattinen käännöstoiminto, sisäänrakennettu yhteystietoluetttelo hätätilanteita varten, muistuttava tehtävälista arjen pyörittämisen avuksi, mielialakyselyt.
Ammattilainen: Alati kasvavan asiakasmäärän hallintoinnin helppous, ajan säästäminen, automaattinen käännöstoiminto, datan muodostuminen päätöksentekoa ja raportointia varten, nopea ja helppo tehtävälistojen sekä kyselyiden tekeminen.
Organisaatio: edulliset käyttökustannukset, yksittäisen ammattilaisen merkittävä ajan säästäminen viikkotasolla, ohjaustyön tehostuminen, datan muodostuminen vaikuttavuuden mittaamista varten, ammattilaiskohtainen kuormittavuuden seuraaminen
Yhteiskunta: Vaikuttavuuden mittaaminen, kustannusten aleneminen, digitalisaation edistyminen sote-alalla, ammattilaisten kuormittuvuuden väheneminen, yhä useampi asiakas pääsee avun piiriin

Näihin kaikkiin asioihin Eeri Digiohjaaja tarjoaa ratkaisun

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ohjelmistoa kehitetään kolmijäsenisen Eeri-tiimin kautta. Kaikki tiimiläiset ovat alansa monipuolisia ammattilaisia jotka ovat tehneet työtään vuosikymmenien ajan. Tiimiin kuuluu koodaaja, sote-alan ammattilainen sekä hallinnosta, markkinoinnista ja myynnistä vastaava. 
Toimijajoukkoa kontaktoidaan paraikaa ja tarjotaan mahdollisuutta osallistua noin tunnin kestävään etäpohjaiseen Eeri-esittelyyn, jonka jälkeen heillä on mahdollisuus päättää, olisiko Eeristä apua heidän työssään. 
Vastaanotto on ollut innostunutta ja ollaan todettu, että tällaiselle työkalulle on todellista tarvetta.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on työn tehostuminen ja toimien mitattavuus niin, että siitä on kaikille hyötyä. Organisaatioille kustannusten ja vaikuttavuuden mittaamisen osalta, ammattilaiselle ajansäästön ja kuormittuvuuden vähenemisen osalta ja asiakkaalle paremman palvelun osalta

Muutoksen mittaaminen

Eerin sisäänrakennettu raportointijärjestelmä auttaa toimien mitattavuudessa. Lähtökohtaisesti Eerissä on jo valmiit kysymyspatteristot ja tehtävälistat, joita voidaan käyttää sellaisenaan tai muokata helposti enemmän omia tarpeita vastaavaksi.

Toteutussuunnitelma

Eeri Digiohjaaja on valmis työkalu. Tällä hetkellä sitä markkinoidaan ja se yritetään saada mahdollisimman monen ammattilaisen tietoisuuteen ja kokeiluun. Eeriä tuodaan tunnetuksi myös eri tapahtumissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on avohuollon ohjaustyön parissa työskentelevät ja heidän asiakkaansa. Eeriä on kehitetty nyt kahden vuoden ajan ja se on valmis tuotantokäyttöön. Beta-testaajia on ollut mukana alusta alkaen, joiden mielipiteiden ja ideoiden perusteella Eeri Digiohjaajasta on muodostunut monipuolinen työkalupakki. 
Nyt teemme esittelyitä, joissa Eerin ominaisuuksia ja hyötyjä käydään läpi eri organisaatioiden ammattilaisten ja päättäjien kanssa. Näiden esittelyjen myötä toivomme Eerin käyttäjäkunnan kasvavan niin, että siitä tulee käytetyin sotepuolen ohjelmisto, joka toimii primäärijärjestelmien tukena. 

Ratkaisun perusidea

Eeri on palvelinpohjainen, erittäin helppokäyttöinen ohjelmisto, joka mahdollistaa sujuvan yhteydenpidon ohjaajan ja asiakkaan välillä. Eeri on suunniteltu asiakkaan kannalta yksinkertaiseksi ja helpoksi käyttää. Asiakkaat voivat ottaa yhteyttä ohjaajiinsa Eerin kautta älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Ohjaajat voivat seurata asiakkaiden edistymistä reaaliajassa ja tarjota heille yksilöllistä tukea juuri silloin kuin sitä eniten tarvitaan.
Eerin kaikissa ominaisuuksissa on huomioitu erityisesti sosiaalisen ohjaustyön tarpeet. Asiakkaan ja ohjaajan toimintaan liittyvät ominaisuudet on suunniteltu alan ammattilaisten kanssa niin, että järjestelmä on käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen.
Eeri tekee hyvinvointitiedon keräämisestä ja hyödyntämisestä sujuvaa. Räätälöidyt kyselyt ja visuaaliset raportit antavat ajantasaista tietoa päätöksenteon tueksi. Se seuraa vaikutuksia, arvioi kehitystä ja varmistaa, että toimenpiteet tuottavat tulosta.
Eerin avulla monikansalliset viestintäsovellukset voidaan unohtaa. Lisäksi sen automaattinen käännöstoiminto säästää selvää rahaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ohjelmisto on valmis ja motivoitunut tiimi, joka Eeriä on kehittänyt, on ollut mukana alusta asti. Nyt tärkein tehtävä on tuoda Eeri kaikkien ammattilaisten tietoisuuteen ja antaa heille mahdollisuus testata sitä omassa työssään. Tästä syystä olemme yhteydessä eri organisaatioihin ja kysymme halukkuutta osallistua etänä Eerin esittelytilaisuuksiin. Eeriä tuodaan esiin myös eri tapahtumissa ja tilaisuuksissa.
Resurssit mitä tällä hetkellä tarvitaan on lähinnä aika. Sitä kuluu kontaktointiin ja etäesittelyjen pitämiseen. Vain tällä tavalla saamme tietoa Eerin olemassaolosta levitettyä ja siten saada ohjelmisto mahdollisimman monen ammattilaisen käyttöön. Tavoitteena on, että Eeri Digiohjaajasta tulee yleisesti hyväksi todettu ja tunnustettu työkalu ammattilaisten aikaa ja työtä helpottamaan. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Betatestaajat ovat säästäneet merkittävästi aikaa (viikkotasolla 5-7 tuntia). Organisaatioille tämä näkyy kustannusten pienentymisenä ja työtyytyväisyyden parantumisena. Vaikuttavuuden mittaaminen on parantunut merkittävästi. 
Ohjelmisto on otettavissa käyttöön matalalla kynnyksellä. Koska ohjelmisto on Saas-pohjainen, se ei vaadi asentamista tai päivittämistä, joten se säästää myös organisaatioiden IT-väen aikaa. Ohjelmisto ei vaadi koko organisaation sitoutumista ohjelmistoon, vaan se voidaan ottaa joustavasti käyttöön niiden ammattilaisten keskuudessa, jotka haluavat testata ohjelman toimivuutta omassa työssään. Koska jokaiseen lisenssiin kuuluu 30 päivän ilmainen kokeilujakso, testaaminen on myös riskitöntä. 
Vai kokeilemalla voi tietää, miten Eeri voi auttaa. Siksi toivomme, että mahdollisimman moni ammattilainen antaa Eerille mahdollisuuden näyttää sen kyvyn arjen työmäärän helpottajana ja tehostajana. 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tavoitteena on saada aikaan kustannussäästöjä, toiminnan tehostamista ja ammattilaisten kuormittavuuden vähenemistä. Tehdä sotealan työstä entistä mitattavampaa, jonka avulla päätöksenteosta tulee tarkempaa ja asiakkaan tarpeita paremmin huomioonottavaa. 
Nämä ovat tavoitteita mitä me Eeri-tiimissä uskomme saavuttavamme. Se selviää vain, jos Eeri otetaan käyttöön laajasti ammattilaisten toimesta