Suomen ensimmäinen amerikkalaistyylinen ajoneuvojen jouluvalokulkue järjestettiin Aurassa 26.11.21. Tapahtuman tarkoituksena oli tuottaa iloa joulunavaukseen osallistuneille sekä tuoda Auran kuntaa positiivisessa valossa esille eri medioissa. Tapahtuma oli ikimuistoinen.

 

Toimintaympäristö

Tapahtuma oli ennenkaikkea yhteisöllinen ja paikalliset yrittäjät toimivat tapahtuman mahdollistajina. Kuntalaiset osallistettiin tapahtumaan äänestämällä mielestään parasta ajoneuvoa. Tapahtuma rakensi kuntalaisten sosiaalista pääomaa, koska hieno tapahtuma oli kaikkien yhteinen ylpeydenaihe ja siitä kerrottiin kaikille kavereille, sukulaisille ja videoita jaettiin sosiaalisen median kanavat täyteen.

Toimintaympäristössä tulee ottaa huomioon erityisesti liikennejärjestelyt. Poliisi puuttui suunnitelmiin vasta edellisenä iltana, kun he ymmärsivät, että valoja täyteen tuunatut ajoneuvot olivat tieliikennevastaisia. Tapahtumailmoitukset ja pelastussuunnitelmat oli toimitettu viranomaisille hyvissä ajoin, mutta koska vastaavaa ei oltu järjestetty aikaisemmin Suomessa, siksi viranomaiset eivät ehkä ymmärtäneet kokonaisuutta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ongelma: Aura on muutakin kuin Auran ABC. Aura ei ole tunnettu yleisesti tai tunnettu mistään yksittäisestä asiasta.

Ratkaisu: Järjestetään ainutkertainen, koronavuosien jälkeinen hyvänmielen tapahtuma, jota ei ole aikaisemmin järjestetty Suomessa. Auran kunnan strategiassa Aura on aktiivinen ja välittävä kasvukunta ja tunnettu yrityksistään. Tapahtuman kautta noudatimme strategiaa ja mahdollistimme erityisesti mukaan lähteneille yrityksille tunnettuutta.

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukon aktiivit olivat pääosin paikallisia yrittäjiä. Auran kunta toimi idean tuojana ja kokoon kasaajana ja markkinoijana.

Liitteet
Tavoiteltu muutos

Auran kunta kartalle!

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Auran kunnan joulunavaus on ollut perinteisesti koko kunnan yhteinen hyvänmielen tilaisuus, joka on ollut kunnan ja Auran Yrittäjien järjestämä. Auran joulunavauksen asiakkaat olivat ensisijaisesti Auran kuntalaiset mutta jatkossa tällä tapahtumalla on merkitystä myös esimerkiksi aktiivisen kunnan maineen saamiseksi ja uusien asukkaisen houkuttelemiseksi.

Joulunavauksen muuhun ohjelmaan osallistettiin erityisesti paikalliset yhdistykset sekä yritykset. Mielestään parasta ajoneuvoa sai äänestää ja osallistua näin voittajan valintaan. Ajelun jälkeen ajoneuvot ajettiin parkkiin keskustaan, jolloin lapset pääsivät tervehtimään joulupukkia ja joulumuoria (jotka olivat ensimmäisen ajoneuvon kyydissä) sekä kaikki halukkaat saivat tutustua ajoneuvoihin, niiden yksityiskohtiin sekä paikallisiin yrittäjiin.

Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2022:

Ongelma: Aura on muutakin kuin Auran ABC. Aura ei ole kuntana tunnettu yleisesti tai tunnettu mistään yksittäisestä asiasta.

Ratkaisu: Järjestetään ainutkertainen, koronavuosien jälkeinen hyvänmielen tapahtuma, jota ei ole aikaisemmin nähty Suomessa. Auran kunnan strategiassa Aura on aktiivinen ja välittävä kasvukunta ja tunnettu yrityksistään. Tapahtuman kautta noudatimme strategiaa ja mahdollistimme erityisesti mukaan lähteneille yrityksille tunnettuutta.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tästä tullaan tekemään Auran oma juttu, mistä Aura tulee olemaan tunnettu!

Toteutus vaatii yhden projektinjohtajan, joka pitää kokonaisuutta hallinnassaan. Kunnan tehtävä on ottaa kokonaisvastuu ja toimia mahdollistajana. Rahalliset resurssit tulee ohjata markkinointiin ja tapahtuman hallinnointiin. Osallistuneet ajoneuvot maksoivat itse koristelunsa.

 

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Kaiken keskiössä on osallistujien innostaminen projektiin. Kulkue ei olisi ollut mitään ilman osallistujien halua ja innostusta säväyttää katsojia ajoneuvoillaan.

Tieosuudet ja ajoreitit vaativat erityistä huomioimista. Turvallisuus on yksi tärkeimmistä osa-alueista.

Liitteet
Kuva
Ihmiset jouluvaloajelun takana
Ihmiset jouluvaloajelun takana
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Olemme saaneet aivan valtavasti positiivista palautetta. Tällaista positiivisen palautteen määrää emme ole ehkä saaneet koskaan aiemmin ja henkilökohtaisia yhteydenottoja olemme saaneet ennen näkemättömän määrän.

Tapahtuma jätti niin järjestäjiin kuin osallistujiin positiivisen tunnejäljen, joka muistetaan.