Alaselkäkipupotilaan digihoitopolku (RRP, P4, I4)
Alaselkäkipupotilaalla on käytössään mobiilisovellus, jossa on tietoa alaselkäkivusta, sen taustoista, omahoito-ohjeita sekä mahdollisuus lähettää viestejä fysioterapeutille. Potilas voi täyttää kyselyitä, ja ammattilainen seuraa toipumista.
Kahdeksan kymmenestä aikuisesta kokee selkäkipuja jossain vaiheessa elämässään. Kaikista selkäkiputapauksista 90 % luokitellaan hyvälaatuiseksi, jolloin kipuun ei liity varsinaista selkäsairautta. Keskimäärin joka neljännellä työntekijällä arvioidaan olevan jokin tuki- ja liikuntaelimistön sairaus tai kiputila. Noin joka kolmas työikäisistä on kokenut selkäkipua edeltävän kuukauden aikana. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja -kiputilat aiheuttavat merkittävän määrän sairauspoissaoloja.
(Lähde: Selkäkanava ja Työterveyslaitos)
Digihoitopolkuja on käytetty Keski-Suomen hyvinvointialueella erikoissairaanhoidossa muun muassa erilaisiin toimenpiteisiin liittyen, mutta perusterveydenhuollossa digihoitopolut eivät ole vielä laajassa käytössä. Alaselkäkipupotilaita asioi avosairaanhoidossa ja fysioterapiassa päivittäin.
Toimintamalli liittyy Keski-Suomen hyvinvointialueen seuraaviin strategisiin menestystekijöihin:
- Ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen
- Aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut
Työryhmässä on asiantuntijoita hyvinvointialueen perusterveydenhuollon fysioterapian yksiköistä, Sairaala Novan fysiatrialta, tietohallinnosta sekä digihoitopolun järjestelmätoimittajalta.
Työryhmän fysioterapeutit suunnittelivat digihoitopolun sisällöt yhdessä järjestelmätoimittajan kanssa. Työryhmä valmisteli yhdessä digihoitopolun pilotointisuunnitelman.
Alaselkäkipupotilaan digihoitopolun käytön tavoitteena on
- Tukea ja vahvistaa alaselkäkivun omahoitoon sitoutumista
- Sujuvoittaa potilaan hoitopolkua kaikissa sen vaiheissa:
- Nykyaikainen tapa välittää tietoa ja omahoito-ohjeita
- Asiakas saa fysioterapian ajanvarausten tiedot ja ohjeet sovellukseen
- Viestintämahdollisuus asiakkaan ja ammattilaisen välillä
- Asiakkaan toipumisen seuranta sähköisillä kyselyillä
- Yhtenäistää alaselkäkipupotilaan hoidonohjauksen toimintamalleja Keski-Suomen hyvinvointialueen fysioterapiapalveluissa
- Vapauttaa ammattilaisten resursseja niitä enemmän tarvitseville
Alaselkäkipupotilaan digihoitopolun sisällön valmistelu sekä pilotointisuunnitelma toteutettiin Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman aikana seuraavasti:
- Tarpeen määrittely
- Digihoitopolun sisällön suunnittelu ja toteutus(ohjeet, kyselyt, videot, aikajanatapahtumat)
- Työryhmän säännölliset tapaamiset järjestelmätoimittajan kanssa
- Ammattilaisohjeiden työstäminen
- Pilottiaikataulun suunnittelu
- Perehdytys- ja koulutussuunnitelma
- Käyttäjäkoulutukset
- Työryhmän tapaamiset (fysioterapeutit)
- Käyttäjäkyselyn toteuttaminen
- Aikajanatapahtuminen muokkaus tarpeen mukaan
- Pilotin arvioinnin suunnitelma
Kohderyhmänä fysioterapiassa asioivat asiakkaat, joilla alaselkäkipua sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.