Alaselkäkipupotilaan digihoitopolku (RRP, P4, I4)

Alaselkäkipupotilaalla on käytössään mobiilisovellus, jossa on tietoa alaselkäkivusta, sen taustoista, omahoito-ohjeita sekä mahdollisuus lähettää viestejä fysioterapeutille. Potilas voi täyttää kyselyitä, ja ammattilainen seuraa toipumista.

Toimintamallin nimi
Alaselkäkipupotilaan digihoitopolku (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Alaselkäkipupotilaalla on käytössään mobiilisovellus, jossa on tietoa alaselkäkivusta, sen taustoista, omahoito-ohjeita sekä mahdollisuus lähettää viestejä fysioterapeutille. Potilas voi täyttää kyselyitä, ja ammattilainen seuraa toipumista.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialueen terveysasemat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

15.01.2024

Viimeksi muokattu

19.12.2024
Ratkaisun perusidea

Fysioterapiassa asioiville alaselkäkipupotilaille tarjotaan käyttöön sovellusta,  jossa on kattavasti perustietoa alaselkäkivusta, erilaisia omahoito-ohjeita, videoita, ammattilaisen yksilöllisesti aikatauluttamat seurantakäyntien ajankohdat sekä erilaisia kyselyitä. Asiakas voi lähettää ammattilaiselle sairauteensa liittyviä kysymyksiä sovelluksen kautta, ja ammattilainen voi seurata asiakkaan etenemistä digipolulla.  

Digihoitopolku on rakennettu nykyisten hoitosuositusten pohjalle ja se tarjoaa nykyaikaisen omahoidon tuen potilaalle ja myös uuden työkalun alaselkäkipupotilaiden hoitoon ammattilaiselle. 

Toimintaympäristö

Kahdeksan kymmenestä aikuisesta kokee selkäkipuja jossain vaiheessa elämässään.  Kaikista selkäkiputapauksista 90 % luokitellaan hyvälaatuiseksi,  jolloin kipuun ei liity varsinaista selkäsairautta. Keskimäärin joka neljännellä työntekijällä arvioidaan olevan jokin tuki- ja liikuntaelimistön sairaus tai kiputila. Noin joka kolmas työikäisistä on kokenut selkäkipua edeltävän kuukauden aikana.  Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja -kiputilat aiheuttavat merkittävän määrän sairauspoissaoloja. 

(Lähde: Selkäkanava ja Työterveyslaitos)

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä fysioterapiassa asioivat asiakkaat, joilla alaselkäkipua sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunnitteluvaiheessa asiakkaan hoito- ja palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö tulee kuvata mahdollisimman tarkasti:

  • mitä kautta asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
  • sovelluksen tekniset vaatimukset
  • sovelluksen tietosuoja-asiat
  • ketkä kaikki ammattilaiset ovat käyttämässä palvelua
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
  • miten asiakkaan hoitotiedot siirtyvät potilastietojärjestelmään 
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään

Toimintamallin käyttöönotto vaatii johdon, esihenkilöiden ja digihoitopolkua hallinnoivien ammattilaisten vanhaa sitoutumista, säännöllistä muiden ammattilaisten tiedottamista ja palvelun markkinoimista asiakkaille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vuonna 2023 digihoitopolkua avattiin 84 asiakkaalle, joista 55 otti polun käyttöön. Vuonna 2024 polkua avattiin 21 asiakkaalle, joista 15 otti polun käyttöön.  Käyttömäärän vähentymiseen vuonna 2024 vaikutti digipolun kohdentaminen enemmän asiakkaille, joilla oli pitkittynyt selkävaiva. Asiakkaat lähettivät viestejä digipolun kautta 2023-2024 välisenä aikana yhteensä 20kpl.

Palautekyselyihin vastasi 2023-2024 välisenä aikana 19 asiakasta: 

  • Keskimäärin 70% vastaajista koki digihoitopolun mobiilisovelluksen helpoksi käyttää ja löysi digihoitopolusta tarvitsemana tiedon.
  • Digihoitopolku tuki hyvin omahoitoa ja hoitoon sitoutumista (keskiarvo 4/5).
  • Yleinen arvosana digihoitopolulle oli 4/5.

Alaselkäkivun digihoitopolkua käytti 12 ammattilaista ja ammattilaisille suunnattuun palautekyselyyn vastasi 6 fysioterapeuttia.

  • Digihoitopolun käytettävyys koettiin helpoksi.
  • Digihoitopolun käyttöön menevä aika jakoi ammattilaisten mielipiteitä
    • kirjaaminen, ajanvaraus ja tilastointi koettiin selkeästi hitaammaksi digihoitopolkua käyttäessä
  • 2/6 arvioi digihoitopolun vähentävän käyntimääriä kivijalkapalveluissa ja 3/6  ei ollut samaa eikä eri mieltä.
  • 4/6 arvioi digihoitopolun tukevan asiakkaan sitoutumista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
  • 3/6 suosittelisi digipolkua jatkossakin asiakkaille (NPS 17)
  • 4/6 eivät suosittele tai jätä suosittelematta digihoitopolkua ammattilaiselle (NPS 0)
  • Vapaan palautteen perusteella:
    • ammattilaiset toivoivat eniten integraatiota potilastietojärjestelmään käytettävyyden parantamiseksi.
    • äkillisen alaselkäkivun vuoksi fysioterapiassa asioineet ottivat selkeästi vähemmän digihoitopolkua käyttöön tai kulkivat digihoitopolun loppuun asti.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digihoitopolun sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään, jotta toimintamalli jalkautuu mahdollisimman hyvin käytäntöön.  Digihoitopolun järjestelmätoimittajan kanssa kannattaa aikatauluttaa säännölliset palaverit ja suunnitelman läpikäynnit. Digihoitopolun toimivuutta käytännön työssä tulee arvioida säännöllisesti ja toimintamallia kehittää asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen mukaisesti.