Yhteistyöaulojen ideana on toimia alueen asukkaille kaikkien yhteisenä olohuoneena ja helposti ja mielekkäästi saavutettavana fyysisenä paikkana erilaisten toiminta- tai palvelumahdollisuuksien äärelle löytämiseksi.
Palvelua on tärkeää olla saatavana myös sähköisen alustan kautta.
Yhteistyöaulan yhteydessä on hyvä olla esim. 3. sektorin toimesta organisoitua kahvilatoimintaa tms. sekä digilaitteistoja ja opastusta niiden käyttöön.
Vakituiset työntekijät ovat ihmisten kohtaamisen ammattilaisia, joilla on vahvat verkostot, erityistä osaamista monialaiseen yhteistyöhön sekä hyvät tiedonhankintataidot.
Tavoitteena on ennaltaehkäistä ongelmien kasaantumista - että palveluja tarvitsevat asiakkaat ja tahot löytäisivät tarvitsemansa palvelut tm. mahdollisimman sujuvasti ja oikea-aikaisesti.
Yhteistyöauloissa mahdollistuu monenlainen työskentely myös esim. järjestöjen taholta.
Julkisen tahon (kunta, hyvinvointialue) järjestämänä toimintana taataan palveluiden tasavertainen saavutettavuus kaikille.
Yhteistyöaula sopii hyvin esimerkiksi osaksi hyvinvointikeskuksia ja voi toimia myös yhdyspintana kunnan ja hyvinvointialueen yhteistyölle. Malli antaa oivan alustan myös monialaisen yhteistyön vahvistumiselle (eri palvelut, järjestöt, yritykset).