AMK-etäopiskelu ja -työskentelypisteet Hubi ja Pointti

Luoda toimintamalli, jossa opiskelijat ja yritykset voivat hyödyntää etäopiskelu ja -työskentelytiloja. Etäopiskelu ja -työskentelymahdollisuudet lisäävät alueen pito- ja vetovoimaisuutta niin yritysten kuin kuntalaistenkin näkökulmasta.

Toimintaympäristö

Kevään 2020 koronavirusepidemian aikana tapahtunut pakotettu digiloikka on lisännyt etäopiskelutarjontaa ja toisaalta totuttanut yritysten henkilöstöä etätyöhön ja -neuvotteluihin.

Opiskelu ja työ eivät ole enää niin paikkaan sidottuja kuin aikaisemmin.

Tuloksellinen etäopiskelu on haastavaa, koska osaamistavoitteiden saavuttaminen vaatii pitkälle
vietyä itseohjautuvuutta ja ryhmän kollektiivinen tuki puuttuu. Tämän vuoksi hankkeen yhtenä
tavoitteena on pilotoida tapoja, joilla etäopiskeluun voidaan luoda yhteisöllisyyttä ja vertaistukea.

Hanke toteutetaan kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Etäopiskelun ja -työskentelyn kautta vähennetään matkustamisesta aiheutuvia päästöjä ja energian kulutusta.

Etäopiskelu- ja etätyöskentelymahdollisuuksien parantaminen kotiseudulla on myös taloudellisesti kannattavaa.

Liitteet
Etäopiskelu ja -työskentelytilat lisäävät seutukaupunkien pito- ja vetovoimaa.
Etäopiskelu ja -työskentelytila Hubi Loimaa
Etäopiskelu ja -työskentelytila Pointti
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • Opiskelijat, jotka jo opiskelevat amk:ssa voivat palata takaisin kotipaikkakunnalleen ja jatkaa opintojaan etäopiskelujärjestelyjen kautta sekä tehdä opintoihin liittyviä harjoitteluita ja opinnäytetöitä paikallisissa yrityksissä.
  • Työssäkäyvät ja alueelle työn perässä muuttaneet yritysten työntekijät, jotka haluavat suorittaa amk-opintoja työn ohella tutkintotavoitteisesti. Etäopintoina voi suorittaa myös yamk-opintoja.
  • Amk-polkuopintojen suorittaminen etäopintoina: ensimmäisen vuoden amk-opinnot suoritettuaan voi hakeutua tutkinto-opiskelijaksi (avoin amk).
  • Toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijat, joille amk tarjoaa ns. jatkoväyläopintoja, eli ammatillisten opintojen ja ammattikorkeakoulun välistä siirtymävaihetta tukevia opintoja ja ohjausta.
  • Lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille tarjotaan johdantokursseja esim. amk-matematiikkaan, amk-englantiin ja -ruotsiin tai tekniikan amk-opintoihin. Hyväksytysti suoritetut opinnot voidaan tunnustaa osaksi tutkintoa, mikäli jatkaa amk-opintoihin lukion tai ammatillisen koulutuksen jälkeen.
  • Etäopiskelumahdollisuus antaa myös yrityksille joustavammat mahdollisuudet kouluttaa henkilöstöä heidän oman työnsä ohessa. Edelleen amk-yhteistyö edesauttaa ja tasoittaa tietä ja siirtymistä toiselta asteella ammattikorkeakouluopintoihin. 
  • Yhdistyksillä mahdollisuus hyödyntää tiloja kokouksissa ja webinaareissa.

------

Etäopiskelutiloja ja ammattikorkeakoulumahdollisuuksia on esitelty Novidan opiskelijoille. Etäopiskelutilojen käyttömahdollisuuksia on markkinoitu alueiden korkeakouluopiskelijoille, yrityksille ja yhdistyksille. Opintotarjonnasta ja mahdollisuuksia on keskusteltu korkeakoulujen kanssa. Turun ammattikorkeakoulun ja SAMK:in kanssa on solmittu yhteistyösopimus.

 

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:

Toimintamallissa on tarkoitus tarjota modernit ja viihtyisät etäopiskelu ja -työskentelytilat Loimaalla ja Uudessakaupungissa.

Tiloja voivat hyödyntää:

  • Novidan ja lukion opiskelijat, jotka opiskelevat ammattikorkeakouluun valmistavia opintoja esim. Avoimen AMK:n kautta.
  • Korkeakouluopiskelijat, jotka asuvat Vakka-Suomen alueella, jotka opiskelevat esim. verkko- tai monimuotokoulutuksessa.
  • Turun AMK:n henkilökunta tehdessään etätyötä.
  • Alueen yritykset ja muut toimijat.

Etäopiskelutiloissa on:

  • ergonomiset työskentelypisteet,
  • neuvotteluhuone/ryhmätyöhuone 15 henkilölle,
  • työpöydillä henkilökohtaista kannettavaa varten telakka/näytöt,
  • 65” taulutelevisiot,
  • langaton verkko ja
  • vapaa tilankäyttö kulkuavaimella.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mallin käyttöönotto vaatii:

toimivat tilat

  • varustelu etätyöskentelyyn ja -opiskeluun,
  • työergonomian huomioiminen,
  • hyvät tietoliikenneyhteydet,
  • kulunvalvonta

henkilöresursseja

  • opastus ja ohjaus,
  • yhteistyö koulutuksenjärjestäjien ja muiden toimijoiden kanssa,
  • markkinointi ja tiedottaminen,
  • toiminnan kehittäminen (koulutustarjonnan ja yhteisöllisyyden lisääminen)

yhteistyöverkoston luominen

  • kaupunkien edustajat
  • paikallinen yrittäjäyhdistykset
  • paikalliset yritykset
  • kauppamarit
  • koulutusorganisaatiot (ammatilliset koulut, lukiot, korkeakoulut ja muut koulutusta järjestävät organisaatiot) 

 

 

Liitteet
Kuva
Elinvoimaa 2/2020, Jarkko Kantola vetää Hubi Loimaata
Elinvoimaa 2/2020 julkaisu, Jarkko Kantola vetää Hubi Loimaata. Opastuksen ja ohjauksen arkea.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Viestintä

Jotta kohderyhmä saadaan tietoiseksi tilasta ja sen käyttömahdollisuuksista tarvitaan viestintää. Olemme tiedottaneet tiloista Novidan omissa viestimissä (verkkosivut, Facebook ja tapahtumat) ja Loimaan sekä Uudenkaupungin kaupunki ja TurunAMK ovat viestineet tiloista omissa medioissaan. Olemme tämän lisäksi järjestäneet lehdistötilaisuuksia ja lähettäneet juttuideoita lähialueen lehdille.

Hankkeen yksi merkittävin riski liittyy tiedottamiseen. Yksi mahdollisuus olisi toteuttaa tiloille oma somekanava.

toimivat tilat

Tilojen on oltava toimivat ja niiden pitää sisältää ajantasaiset tekniikat. Tilojen laitteita pitää kehittää kohderyhmän toiveiden mukaisesti esimerkiksi tiloihin on hankittu tulostin ja jääkaappi. Tiloihin pääsy kulkuavaimella joustavasti on tärkeässä roolissa. Tiloihin liittyviä riskejä ovat ongelmat langattoman verkon sekä sähköisen kulkuavaimen käytössä. Tilojen käytön osalta pitää huomioida väärinkäytön riski (videovalvonta).

henkilöstöresurssit

Tiloista tiedottaminen sekä yhteydenottoihin vastaaminen ja tilojen kunnossapitäminen vaatii henkilöresursseja esim. yksi päivä viikossa. Tärkeätä on myös yhteisöllisyyden muodostaminen, joka aluksi edellyttää ohjaajan tai vastaan henkilön läsnäoloa.

yhteistyöverkosto

Yhteydenpito yhteistyöverkoston kanssa on tärkeätä. Yhteistyöverkosto osallistuu tiedottamiseen ja heiltä saa ideoita tarpeellisen/kiinnostavan koulutuksen järjestämiseen tiloissa. Tavoitteena on jatkossa hyödyntää tiloja Monikampus Finland -mallin mukaisesti tarjoamalla korkea-asteen koulutusta seutukaupungeissa.

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kiinnostus etäopiskelutiloja ja -opiskelua kohtaan on lisääntynyt. Koulutus- ja työskentelykulttuurin muutos lisäävät tulevaisuudessa tällaisten tilojen tarvetta. Useat kokevat, että opiskelu ja työskentely on tehokkaampaa etätiloissa. Tilat tarjoavat modernit, rauhalliset ja tarvittaessa yhteisölliset puitteet niin opiskeluun kuin työntekoonkin.

Yhteistyö koulutuksen järjestäjien kanssa on lisännyt myös opintotarjontaa Uuteenkaupunkiin ja Loimaalle. Koulutuksen järjestäjät ovat kiinnostuneita tarjoamaan koulutusta seutukaupunkeihin ja tämä muutos on seurausta vallitsevat koronatilanteesta.

Myös seutukaupungeissa halutaan lisätä koulutuksen saavutettavuutta.