AMK-etäopiskelu ja -työskentelypisteet Hubi ja Pointti
Luoda toimintamalli, jossa opiskelijat ja yritykset voivat hyödyntää etäopiskelu ja -työskentelytiloja. Etäopiskelu ja -työskentelymahdollisuudet lisäävät alueen pito- ja vetovoimaisuutta niin yritysten kuin kuntalaistenkin näkökulmasta.
Toimintamallin nimi
Luoda toimintamalli, jossa opiskelijat ja yritykset voivat hyödyntää etäopiskelu ja -työskentelytiloja. Etäopiskelu ja -työskentelymahdollisuudet lisäävät alueen pito- ja vetovoimaisuutta niin yritysten kuin kuntalaistenkin näkökulmasta.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:
Toimintamallissa on tarkoitus tarjota modernit ja viihtyisät etäopiskelu ja -työskentelytilat Loimaalla ja Uudessakaupungissa.
Tiloja voivat hyödyntää:
- Novidan ja lukion opiskelijat, jotka opiskelevat ammattikorkeakouluun valmistavia opintoja esim. Avoimen AMK:n kautta.
- Korkeakouluopiskelijat, jotka asuvat Vakka-Suomen alueella, jotka opiskelevat esim. verkko- tai monimuotokoulutuksessa.
- Turun AMK:n henkilökunta tehdessään etätyötä.
- Alueen yritykset ja muut toimijat.
Etäopiskelutiloissa on:
- ergonomiset työskentelypisteet,
- neuvotteluhuone/ryhmätyöhuone 15 henkilölle,
- työpöydillä henkilökohtaista kannettavaa varten telakka/näytöt,
- 65” taulutelevisiot,
- langaton verkko ja
- vapaa tilankäyttö kulkuavaimella.
Kevään 2020 koronavirusepidemian aikana tapahtunut pakotettu digiloikka on lisännyt etäopiskelutarjontaa ja toisaalta totuttanut yritysten henkilöstöä etätyöhön ja -neuvotteluihin.
Opiskelu ja työ eivät ole enää niin paikkaan sidottuja kuin aikaisemmin.
Tuloksellinen etäopiskelu on haastavaa, koska osaamistavoitteiden saavuttaminen vaatii pitkälle
vietyä itseohjautuvuutta ja ryhmän kollektiivinen tuki puuttuu. Tämän vuoksi hankkeen yhtenä
tavoitteena on pilotoida tapoja, joilla etäopiskeluun voidaan luoda yhteisöllisyyttä ja vertaistukea.
Hanke toteutetaan kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Etäopiskelun ja -työskentelyn kautta vähennetään matkustamisesta aiheutuvia päästöjä ja energian kulutusta.
Etäopiskelu- ja etätyöskentelymahdollisuuksien parantaminen kotiseudulla on myös taloudellisesti kannattavaa.
- Opiskelijat, jotka jo opiskelevat amk:ssa voivat palata takaisin kotipaikkakunnalleen ja jatkaa opintojaan etäopiskelujärjestelyjen kautta sekä tehdä opintoihin liittyviä harjoitteluita ja opinnäytetöitä paikallisissa yrityksissä.
- Työssäkäyvät ja alueelle työn perässä muuttaneet yritysten työntekijät, jotka haluavat suorittaa amk-opintoja työn ohella tutkintotavoitteisesti. Etäopintoina voi suorittaa myös yamk-opintoja.
- Amk-polkuopintojen suorittaminen etäopintoina: ensimmäisen vuoden amk-opinnot suoritettuaan voi hakeutua tutkinto-opiskelijaksi (avoin amk).
- Toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijat, joille amk tarjoaa ns. jatkoväyläopintoja, eli ammatillisten opintojen ja ammattikorkeakoulun välistä siirtymävaihetta tukevia opintoja ja ohjausta.
- Lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille tarjotaan johdantokursseja esim. amk-matematiikkaan, amk-englantiin ja -ruotsiin tai tekniikan amk-opintoihin. Hyväksytysti suoritetut opinnot voidaan tunnustaa osaksi tutkintoa, mikäli jatkaa amk-opintoihin lukion tai ammatillisen koulutuksen jälkeen.
- Etäopiskelumahdollisuus antaa myös yrityksille joustavammat mahdollisuudet kouluttaa henkilöstöä heidän oman työnsä ohessa. Edelleen amk-yhteistyö edesauttaa ja tasoittaa tietä ja siirtymistä toiselta asteella ammattikorkeakouluopintoihin.
- Yhdistyksillä mahdollisuus hyödyntää tiloja kokouksissa ja webinaareissa.
------
Etäopiskelutiloja ja ammattikorkeakoulumahdollisuuksia on esitelty Novidan opiskelijoille. Etäopiskelutilojen käyttömahdollisuuksia on markkinoitu alueiden korkeakouluopiskelijoille, yrityksille ja yhdistyksille. Opintotarjonnasta ja mahdollisuuksia on keskusteltu korkeakoulujen kanssa. Turun ammattikorkeakoulun ja SAMK:in kanssa on solmittu yhteistyösopimus.
Mallin käyttöönotto vaatii:
toimivat tilat
- varustelu etätyöskentelyyn ja -opiskeluun,
- työergonomian huomioiminen,
- hyvät tietoliikenneyhteydet,
- kulunvalvonta
henkilöresursseja
- opastus ja ohjaus,
- yhteistyö koulutuksenjärjestäjien ja muiden toimijoiden kanssa,
- markkinointi ja tiedottaminen,
- toiminnan kehittäminen (koulutustarjonnan ja yhteisöllisyyden lisääminen)
yhteistyöverkoston luominen
- kaupunkien edustajat
- paikallinen yrittäjäyhdistykset
- paikalliset yritykset
- kauppamarit
- koulutusorganisaatiot (ammatilliset koulut, lukiot, korkeakoulut ja muut koulutusta järjestävät organisaatiot)
Kiinnostus etäopiskelutiloja ja -opiskelua kohtaan on lisääntynyt. Koulutus- ja työskentelykulttuurin muutos lisäävät tulevaisuudessa tällaisten tilojen tarvetta. Useat kokevat, että opiskelu ja työskentely on tehokkaampaa etätiloissa. Tilat tarjoavat modernit, rauhalliset ja tarvittaessa yhteisölliset puitteet niin opiskeluun kuin työntekoonkin.
Yhteistyö koulutuksen järjestäjien kanssa on lisännyt myös opintotarjontaa Uuteenkaupunkiin ja Loimaalle. Koulutuksen järjestäjät ovat kiinnostuneita tarjoamaan koulutusta seutukaupunkeihin ja tämä muutos on seurausta vallitsevat koronatilanteesta.
Myös seutukaupungeissa halutaan lisätä koulutuksen saavutettavuutta.