AMK-opettajien työelämäjaksot teknologiaosaamisen käytänteiden päivittämiseksi
Työelämäjaksojen myötä opettajien tuntemus hyvinvointiteknologiaan ja tämänhetkisiin käytänteisiin ja toimintatapoihin lisääntyy. Hyvinvointiteknologia integroidaan osaksi opintojaksoja, jolloin opiskelijoiden tulevaisuuden osaaminen kasvaa.
Suomessa väestö ikääntyy ja vähenee tulevina vuosikymmeninä, samalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa. Tavoitteena on, että ikäihminen pystyy asumaan pitkään kotonaan mahdollisimman toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä. Sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen Kuntaliiton "Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023" asettaa yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen. Sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on vahvistaa perustason palveluja sekä siirtää painopistettä ehkäisevään työhön. Säännöllisen palvelutarpeen ja asiakkaan toimintakyvyn sekä terveyden heikentymisen ennaltaehkäisy ja ennakointi sekä itsenäisen kuntoutumisen tukeminen ovat asioita, joihin tulee tulevilla hyvinvointialueilla kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Teknologian avulla voidaan tukea ikäihmisten kotona asumista, lisätä turvallisuutta ja tuoda omaisille työkaluja auttaa ikäihmistä kotona pärjäämisessä. Teknologisten ratkaisujen hyödyntäminen parantaa ihmisten hyvinvointia sekä tehostaa palvelujärjestelmän toimintaa, vahvistaa iäkkäiden kuntalaisten palveluiden laatua ja toimivuutta kustannuksia hillitsevästi.
ETENE (2010) on ottanut kantaa hyvinvointiteknologian eettisiin näkökulmiin ja koulutukseen.
Teknologian kehittäminen, arviointi, hankinta ja hyödyntäminen edellyttävät monipuolista asiantuntemusta ja yhteistyötä. Henkilökunnan kouluttaminen on tärkeää.
Työterveyslaitoksen "Hyvinvointia työstä 2030-luvulla: skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä." -julkaisun mukaan tulevaisuuden työelämään kohdistuu haasteita, joten osaamista, tietoa ja luovuutta tulee hyödyntää entistä paremmin!
Hyvinvointiteknologian lisääntyessä myös osaamisen kehittäminen on keskiössä. Opettajien ja tulevien sote-ammattilaisten tietoa ja taitoa sekä asennetta ja motivaatiota tulee kehittää samanaikaisesti. Osaamisen kehittymisellä voidaan lisätä hyvinvointiteknologian käyttöönottoa.
Opettajien tuntemus hyvinvointiteknologiaan ja tämänhetkisiin käytänteisiin ja toimintatapoihin lisääntyy. Opettajat integroivat hyvinvointiteknologian osaksi omia opintojaksoja.
Ennen työelämään tutustumisen jaksoa toteutetaan anonyymi kysely odotuksista ja tavoitteista. Työelämäjakson jälkeen opettaja palauttaa anonyymin raportin. Molemmat toteutetaan Webropol-kyselytyökalun avulla.
Alustavat tutkimustehtävät:
- Miten työelämään tutustuminen muuttaa osallistujien ymmärrystä hyvinvointiteknologiasta ja siihen liittyvästä prosessista?
- Miten hyvinvointiteknologia integroidaan osaksi omia opintojaksoja?
Kohderyhmänä oli LAB-ammattikorkeakoulun kymmenen hyvinvointialan opettajaa (hoitotyö, fysioterapia ja sosiaaliala). Välillisenä kohderyhmänä ovat ammattikorkeakoulun sote-alan opiskelijat.
Opettajat osallistuivat työelämäjakson suunnitteluun ja toteutukseen. Opettajille järjestettiin perehdytystä ja kerättiin toiveita. Uuden osaamisen integrointi opintojaksoille on opettajan vastuulla.