Hyvinvointialueen uudistuneeseen intranettiin on rakennettu ammattilaisen digityöpöytä -osio, joka kokoaa samaan paikkaan ammattilaisen arjen työn kannalta hyödyllistä tietoa. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueen ammattilaiset tekevät työtä useiden ja hyvin erilaisten digitaalisten järjestelmien ja palveluiden parissa.  Ammattilaisten digivalmiudet ovat myös hyvin erilaiset. Soiten onnistunut strategisen digiohjelman toimeenpano edellyttää ammattilaisten työn selkeyttämistä.

Digityöpöydän tavoitteena on helpottaa ammattilaisten päivittäistä työtä digitaalisten järjestelmien ja palveluiden parissa. Erilaiset tietojärjestelmät, työvälineet ja tukipalvelut ovat digityöpöydällä helposti löydettävissä ja käytettävissä.   

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi on hyvinvointialueen ammattilaisia osallistettu projektin jokaisessa vaiheessa. Digityöpöydän esiselvitys ml. ammattilaisten tarvekartoitus, toiminnallisuuksien määrittely ja suunnitelman laatiminen toteutettiin vuonna 2022 Suomen Kestävän Kasvun ohjelman tuella. Varsinainen digityöpöydän toteutus synkronoitiin hyvinvointialueen intranetuudistuksen aikataulun ja palvelutoimittajan kanssa vuonna 2023 Suomen Kestävän Kasvun ohjelman tuella. 

Tavoiteltu muutos

Parhaimmillaan digityöpöydän avulla voidaan selkeyttää ja helpottaa ammattilaisen työtä, lisätä ymmärrystä eri tietojärjestelmien hyödyntämisestä, palvelukokonaisuuksista ja niiden sisällöistä sekä lisätä ammattilaisten motivaatiota sekä sitoutumista työhönsä.

Muutoksen mittaaminen

Kokonaisuuden kehittämiseksi kevään 2024 pilotoinnin päätteeksi henkilöstöä on pyydetty antamaan palautetta digityöpöydän nykyisestä sisällöstä sekä kehitysehdotuksia sen parantamiseksi. Palautekysely on avoinna 20.6.-30.9.2024.

Toteutussuunnitelma

Ammattilaisen työpöydälle pääsee hyvinvointialueen intranetin etusivulla olevasta pikakuvakkeesta. 

Eri tietojärjestelmät on ryhmitelty toimialueittain: terveydenhuolto, sosiaalihuolto ja pelastustoimi. Lisäksi konsernipalveluissa ne on jaoteltu toiminnoittain: henkilöstöpalvelut, laatu ja turvallisuus, talous- ja hallinto, tietohallinto ja digipalvelut sekä tilat ja tekniset palvelut.

Hoito- ja palveluketjujen sekä suoritekäsikirjojen lisäksi sieltä löytyy tietoa esim. lääkelaiteturvallisuudesta, turvallisesta lääkehoidosta ja kirjaamisesta. Puheeksioton korttipakka on konkreettinen työkalu, jossa on kysymyksiä eri teemoista sekä yhteystiedot, minne voi tarvittaessa olla yhteydessä. Digityöpöydällä on näkyvissä myös ajankohtaiset häiriötiedotteet

Digityöpöydältä on linkitykset hyvinvointialueen käytössä oleviin digipalveluihin (mm. palvelun tarkoitus, kuvaukset missä palveluprosesseissa käytössä, kirjautumis- ja käyttöönotto-ohjeet, itse-opiskelumateriaalit sekä tukipalvelun yhteystiedot). Lisäksi sieltä löytyvät digimentoreiden yhteystiedot

Työpöytä on vielä osittain keskeneräinen, mutta sisältö täydentyy jatkuvasti. Palautekyselyn tulosten perusteella digityöpöydälle tehdään tarvittavia muutoksia. 

Liitteet
Kuva
pikakuvake
Ammattilaisen työpöytä löytyy intranetin etusivun pikakuvakkeista
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset ja käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi heitä on osallistettu eri tavoin (esim. haastattelut, työpajat + Miro, palautekysely) kehittämistyöhön projektin jokaisessa vaiheessa.

Digityöpöydästä on viestitty henkilöstölle kehittämistyön ja pilotoinnin aikana eri kanavissa: alueellinen digifoorumi, hyvinvointialueen esihenkilö- ja lääkäri-infot, hyvinvointialueen uutiskirjeet sekä intranetin tiedotteet.