Ammattilaislähtöiset Omaolon hyvinvointivalmennukset mielenterveys- ja päihdepalveluissa, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoitajat ottavat käyttöön Omaolon hyvinvointivalmennukset ammattilaislähtöisenä palveluna tukemaan mielenterveys- ja päihdeasiakastyötä.
Mielenterveys ja päihdepalveluissa asioi erityisen haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita, joille esimerkiksi kotoa poistuminen voi tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia samoin kuin puhelinasiointi. Sähköinen asiointi ja viestinvälitys turvallista asiointikanavaa käyttäen tarjoaa vaihtoehdon näille asiakkaille.
Omaolossa 10 kpl hyvinvointivalmennuksia.
Digimentori kontaktoinut toimintaa ja tässä keskustelussa noussut esiin pohdintaa siitä, miten Omaolon hyvinvointivalmennuksia voidaan hyödyntää miepä-asiakastyössä.
Tämän jälkeen Omaolosta vastaava asiantuntija sopinut tapaamisen toiminnan kanssa ideoinnin jatkojalostuksesta. Kaksi vaihtoehtoista ratkaisua: 1) ammattilainen ohjaa asiakkaan sähköiseen hyvinvointivalmennukseen, jonka asiakas suorittaa itsenäisesti tai 2) hyvinvointivalmennus otetaan käyttöön ammattilaislähtöisesti, jolloin ammattilainen avaa asiakkaalle sähköisen asioinnin ja kutsuu asiakkaan polulle.
Edistetään vaihtoehtoa 2, jossa hyvinvointivalmennus on käytössä ammattilaislähtöisesti. Ammattilaisen ja asiakkaan välillä mahdollisuus turvalliseen kiireettömään sähköiseen viestintään ja ammattilainen pystyy seuraamaan asiakkaan etenemään valmennuspolulla ja tukemaan asiakasta valmennuksen eri vaiheissa.
Omaolon hyvinvointitarkastukset otetaan käyttöön ammattilaislähtöisesti. Ammattilainen sopii asiakkaansa kanssa valmennuksen aloittamisesta, avaa asiakkaalle sähköisen palvelukanavan ja kutsuu asiakkaan valmennukseen. Asiakas kirjautuu valmennukseen ja etenee valmennuksessa ammattilaisen kanssa sovitun mukaisesti. Asiakas voi halutessaan laittaa ammattilaiselle kiireettömiä viestejä palvelun kautta ja saada niihin ammattilaiselta vastauksen samassa asiointikanavassa. Ammattilainen näkee asiakkaan etenemisen hyvinvointivalmennuspolulla ja voi tukea asiakkaan valmennusta asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Hyvinvointivalmennusten sisällöt avataan ammattilaisille, jotta pystyvät niitä hyödyntämään asiakastyön tukena.
Pilotointi käynnistyi Q2/23. Palautteen keruuvaihe käynnissä.
Pilotti oman tuotannon miepä-palveluissa käynnistyi 5/23. Pilotissa mukana kolme hoitajaa. Statuspalaveri 8/23 ja 1/24.
Tavoitteena on tukea miepä-ammattilaisten työtä tarjoamalla mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden terveyden edistämiseen ja hyvinvoinnin tukeen sähköisiä Omaolon hyvinvointivalmennuksia.
Ammattilaisella tulee olla riittävä koulutus ja osaaminen palvelun käyttöön ja valmius opastaa myös omia asiakkaitaan palvelun käytössä.
Ammattilaisella tulee olla näkyvyys hyvinvointivalmennusten sisältöihin, jotta hän osaa kertoa niistä asiakkaille ja motivoida asiakasta sähköiseen asiointiin.
Kiireetön turvallinen viestinvälitys voi vähentää tarvetta puhelinasiointiin ja mahdollistaa asioinnin myös heille, joille soittaminen tai kivijalassa asiointi on haasteellista.
Riittävä tuki uuden toimintamallin jalkauttamisessa on tärkeää.