Ammattilaislähtöiset Omaolon hyvinvointivalmennukset mielenterveys- ja päihdepalveluissa, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoitajat ottavat käyttöön Omaolon hyvinvointivalmennukset ammattilaislähtöisenä palveluna tukemaan mielenterveys- ja päihdeasiakastyötä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Mielenterveys ja päihdepalveluissa asioi erityisen haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita, joille esimerkiksi kotoa poistuminen voi tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia samoin kuin puhelinasiointi. Sähköinen asiointi ja viestinvälitys turvallista asiointikanavaa käyttäen tarjoaa vaihtoehdon näille asiakkaille.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Omaolossa 10 kpl hyvinvointivalmennuksia.

Liitteet
Ideointi

Digimentori kontaktoinut toimintaa ja tässä keskustelussa noussut esiin pohdintaa siitä, miten Omaolon hyvinvointivalmennuksia voidaan hyödyntää miepä-asiakastyössä.

Tämän jälkeen Omaolosta vastaava asiantuntija sopinut tapaamisen toiminnan kanssa ideoinnin jatkojalostuksesta. Kaksi vaihtoehtoista ratkaisua: 1) ammattilainen ohjaa asiakkaan sähköiseen hyvinvointivalmennukseen, jonka asiakas suorittaa itsenäisesti tai 2) hyvinvointivalmennus otetaan käyttöön ammattilaislähtöisesti, jolloin ammattilainen avaa asiakkaalle sähköisen asioinnin ja kutsuu asiakkaan polulle.

Idean valinta

Edistetään vaihtoehtoa 2, jossa hyvinvointivalmennus on käytössä ammattilaislähtöisesti. Ammattilaisen ja asiakkaan välillä mahdollisuus turvalliseen kiireettömään sähköiseen viestintään ja ammattilainen pystyy seuraamaan asiakkaan etenemään valmennuspolulla ja tukemaan asiakasta valmennuksen eri vaiheissa.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Omaolon hyvinvointitarkastukset otetaan käyttöön ammattilaislähtöisesti. Ammattilainen sopii asiakkaansa kanssa valmennuksen aloittamisesta, avaa asiakkaalle sähköisen palvelukanavan ja kutsuu asiakkaan valmennukseen. Asiakas kirjautuu valmennukseen ja etenee valmennuksessa ammattilaisen kanssa sovitun mukaisesti. Asiakas voi halutessaan laittaa ammattilaiselle kiireettömiä viestejä palvelun kautta ja saada niihin ammattilaiselta vastauksen samassa asiointikanavassa. Ammattilainen näkee asiakkaan etenemisen hyvinvointivalmennuspolulla ja voi tukea asiakkaan valmennusta asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Hyvinvointivalmennusten sisällöt avataan ammattilaisille, jotta pystyvät niitä hyödyntämään asiakastyön tukena.

Idean testaus asiakkaalla

Pilotointi käynnistyi Q2/23. Palautteen keruuvaihe käynnissä.

Ratkaisun testaaminen

Pilotti oman tuotannon miepä-palveluissa käynnistyi 5/23. Pilotissa mukana kolme hoitajaa. Statuspalaveri 8/23 ja 1/24.

 

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on tukea miepä-ammattilaisten työtä tarjoamalla mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden terveyden edistämiseen ja hyvinvoinnin tukeen sähköisiä Omaolon hyvinvointivalmennuksia.

Kokeilussa opittua

Ammattilaisella tulee olla riittävä koulutus ja osaaminen palvelun käyttöön ja valmius opastaa myös omia asiakkaitaan palvelun käytössä.

Ammattilaisella tulee olla näkyvyys hyvinvointivalmennusten sisältöihin, jotta hän osaa kertoa niistä asiakkaille ja motivoida asiakasta sähköiseen asiointiin. 

Kiireetön turvallinen viestinvälitys voi vähentää tarvetta puhelinasiointiin ja mahdollistaa asioinnin myös heille, joille soittaminen tai kivijalassa asiointi on haasteellista.

Riittävä tuki uuden toimintamallin jalkauttamisessa on tärkeää.

Ratkaisun perusidea

Ammattilainen sopii asiakkaansa kanssa valmennuksen aloittamisesta, avaa asiakkaalle sähköisen palvelukanavan ja kutsuu asiakkaan valmennukseen. Asiakas kirjautuu valmennukseen ja etenee valmennuksessa ammattilaisen kanssa sovitun mukaisesti. Asiakas voi halutessaan laittaa ammattilaiselle kiireettömiä viestejä palvelun kautta ja saada niihin ammattilaiselta vastauksen samassa asiointikanavassa. Ammattilainen näkee asiakkaan etenemisen hyvinvointivalmennuspolulla ja voi tukea asiakkaan valmennusta asiakkaan kanssa sovitulla tavalla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto ei vaadi ammattilaislisäresrusseja. Sähköiset hyvinvointivalmennukset nivotaan osaksi olemassa olevaa toimintatapaa ja palveluvalikoimaa. Ammattilaiset koulutettu palvelun käyttöön ja osaaminen varmistettu tentillä. 

Ammattilaiset asiakastilanteen tai -tapaamisten yhteydessä kartoittavat asiakkaan tarvetta/halukkuutta sähköiseen valmennukseen ja avaavat asiakkaalle asioinnin ohjaten asiakkaan asioinnin piiriin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ammattilaislähtöiset hyvinvointivalmennukset ovat sovellettavissa kaikkien terveydenedistämistyötä tekevien ammattilaisten työkaluina hyvinvointivalmennusten laajahkon valikoiman vuoksi. Hyvinvointivalmennukset ovat kaikkien kansalaisten käytettävissä asiakaslähtöisesti, joten palveluja tulee markkinoida ammattilaisille, jotta osaavat ohjata asiakkaita valmennusten piiriin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Olemme mahdollistaneet miepä-ammattilaisten ja heidän asiakkaiden käyttöön sähköisen asiointikanavan turvalliseen kiireettömään viestinvälitykseen, asiakkaan terveyttä tukevien tai edistävien sähköisten valmennusten käyttöönoton asiakastyön tukena.