Ammattilaislähtöiset Omaolon hyvinvointivalmennukset mielenterveys- ja päihdepalveluissa, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoitajat ottavat käyttöön Omaolon hyvinvointivalmennukset ammattilaislähtöisenä palveluna tukemaan mielenterveys- ja päihdeasiakastyötä.

Toimintamallin nimi
Ammattilaislähtöiset Omaolon hyvinvointivalmennukset mielenterveys- ja päihdepalveluissa, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoitajat ottavat käyttöön Omaolon hyvinvointivalmennukset ammattilaislähtöisenä palveluna tukemaan mielenterveys- ja päihdeasiakastyötä.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Minna Tuuri

Luotu

16.05.2023

Viimeksi muokattu

05.07.2024
Ratkaisun perusidea

Ammattilainen sopii asiakkaansa kanssa valmennuksen aloittamisesta, avaa asiakkaalle sähköisen palvelukanavan ja kutsuu asiakkaan valmennukseen. Asiakas kirjautuu valmennukseen ja etenee valmennuksessa ammattilaisen kanssa sovitun mukaisesti. Asiakas voi halutessaan laittaa ammattilaiselle kiireettömiä viestejä palvelun kautta ja saada niihin ammattilaiselta vastauksen samassa asiointikanavassa. Ammattilainen näkee asiakkaan etenemisen hyvinvointivalmennuspolulla ja voi tukea asiakkaan valmennusta asiakkaan kanssa sovitulla tavalla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto ei vaadi ammattilaislisäresrusseja. Sähköiset hyvinvointivalmennukset nivotaan osaksi olemassa olevaa toimintatapaa ja palveluvalikoimaa. Ammattilaiset koulutettu palvelun käyttöön ja osaaminen varmistettu tentillä. 

Ammattilaiset asiakastilanteen tai -tapaamisten yhteydessä kartoittavat asiakkaan tarvetta/halukkuutta sähköiseen valmennukseen ja avaavat asiakkaalle asioinnin ohjaten asiakkaan asioinnin piiriin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Olemme mahdollistaneet miepä-ammattilaisten ja heidän asiakkaiden käyttöön sähköisen asiointikanavan turvalliseen kiireettömään viestinvälitykseen, asiakkaan terveyttä tukevien tai edistävien sähköisten valmennusten käyttöönoton asiakastyön tukena.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ammattilaislähtöiset hyvinvointivalmennukset ovat sovellettavissa kaikkien terveydenedistämistyötä tekevien ammattilaisten työkaluina hyvinvointivalmennusten laajahkon valikoiman vuoksi. Hyvinvointivalmennukset ovat kaikkien kansalaisten käytettävissä asiakaslähtöisesti, joten palveluja tulee markkinoida ammattilaisille, jotta osaavat ohjata asiakkaita valmennusten piiriin.