Ammattilaisten digiosaamisen vahvistaminen, Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP, P4,I4)

Ammattilaisten osaaminen on tunnistettu keskeiseksi tekijäksi digitalisaation edistämisessä. Kehitettäessä toimintamallia tunnistettiin ammattilaisten osamistarpeet sekä luotiin koulutusmalli vahvistamaan ammattilaisten digiosaamista. 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio ja digitaalisten palveluiden kehittäminen on  ajankohtaista kansallisesti jokaisella hyvinvointialueella.  Digitaalisten palvelujen avulla voidaan tukea, täydentää tai jopa kokonaan korvata perinteisiä palveluja ja toimintatapoja sekä muodostaa täysin uusia tapoja tarjota palveluja. Henkilöstön osaamisen kehittäminen on tärkeimpiä osa-alueita digitalisaatiota sekä digitaalisten palveluiden käyttöä. Osaamista on pyrittävä kehittämään kattavasti sekä yksilö- että työyksikötasolla. Digitaalisten palveluiden lisääminen on keskeisimpiä uudistamisen ja kehittämisen kohteita hyvinvointialueella. 

Pohjois-Savon hyvinvointialueella on tavoitteena lisätä merkittävästi vuoteen 2025 mennessä kansalaisten digitaalista asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tämä edellyttää laadukkaiden, tietoturvallisten ja vuorovaikutusta tukevien digitaalisten työvälineiden käyttöönottoa sekä yhtenäisten etäasioinnin toimintamallien luomista. Digitalisaatio muuttaa työelämän osaamisen vaatimuksia ja tämän vuoksi henkilöstön osaamista on vahvistettava. Henkilöstön osaamisen vahvistaminen on tunnistettu keskeiseksi onnistumisen edellytykseksi digitalisaatiossa ja siksi se on nostettu Pohjois- Savon hyvinvointialueella yhdeksi toimenpiteeksi digitaalisten palveluiden kehittämisen strategisessa ohjelmassa. 

Ammattilaisten osaamisen kautta, kansalaisten etäpalveluita kehittämällä, edistetään yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta alueella sekä turvataan kansalaiselle monipuoliset yhteydenottokanavat terveys- ja sosiaalipalveluihin. Toimivat etäasioinnin palvelut mahdollistavat sujuvat, oikea-aikaiset ja laadukkaat palvelut kansalaisille ja tukevat nopeampaa hoitoon ja palveluihin pääsyä.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois- Savon hyvinvointialueella digitaalisten palveluiden kehittäminen ja käyttöönotto ovat keskeisesti esillä sekä hyvinvointialueen strategioissa että palvelujärjestelmän uudistuksessa. Digitaalisen palveluiden kehittämistä ohjataan Digitaalisten palveluiden kehittäminen- strategisella ohjelmalla. Ohjelmassa ammattilaisten osaaminen on nostettu strategiassa esille ja asetettu toimenpiteeksi ammattilaisten osaamisen kehittäminen. Ammattilaisten digiosaamista vahvistamalla lisätään digitaalisten palvelujen käyttöä sekä vahvistetaan digitalisaatiota Pohjois-Savon digitaalisten palveluiden kehittämisen strategisen ohjelman mukaisesti. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ammattilaisten digitaalisten työvälineiden käytön laajentaminen hyvinvointialueella tukee henkilöstöresurssien oikeanlaista kohdentamista, tasalaatuisten ja tasavertaisten palvelujen tuottamista sekä edistää sijaisjärjestelyjen hallintaa. Uudenlaiset työn tekemisen muodot ja monipuolistuvat työnkuvat tukevat ammattilaisten työhyvinvointia ja jaksamista. Lisäksi toimivat työvälineet ja toimintamallit vapauttavat työaikaa erityistä tukea tarvitsevien palveluihin. Kehittämistyössä huomioidaan monialainen verkostotyö yhtenäisten toimintamallien suunnittelussa ja kehittämisessä. Digitaalisten työvälineiden avulla sujuvoitetaan ja nopeutetaan asiakkaan ohjautumista sosiaali- ja terveyspalveluihin, ja näin ollen lisätään sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuutta ja edistetään perustason hoitotakuun toteutumista.  

Digitalisaatio vaatii ammattilaisilta uudenlaista osaamista ja tulevaisuudessa henkilöstön osaamisessa korostuu vahvan ammattitaidon lisäksi mm.

  • Digitaalisten palveluiden tunteminen ja digitaalisten palvelukanavien hyödyntäminen omissa työtehtävissä. 
  • Asiakkaan digisoveltuvuuden tunnistaminen.
  • Asiakkaan ohjaus digitaalisiin palveluihin.
  • Vuorovaikutus digitaalisissa palveluissa.
  • Tietoturva- ja tietosuoja osaaminen.
  • Asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen digitaalisissa palveluissa.
     
Tavoiteltu muutos

Ammattilaisten digiosaamisen ja -tietoisuuden lisääntyminen sekä heidän kiinnostuksensa lisääntyminen digitaalisiin palveluihin liittyen. Ammattilaisille parempia valmiuksia muuttuvan työympäristön kohtaamiseen sekä osaamisen lisääminen digitaalisiin työvälineisiin liittyen. 

Muutoksen mittaaminen

Henkilöstön digiosaamisen uudelleen kartoitus. Koulutusten suorittaneiden määrä.  Koulutuspalaute.

Toteutussuunnitelma

Viestintää koulutuksista sekä tietoa muuttuvasta työympäristöstä sekä digitalisaation mahdollisuuksista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Pohjois-Savon hyvinvointialueen ammattilaiset. Toimintamallin kehittämisen alkuvaiheessa ammattilaisille toteutettiin digiosaamisen kartoitus- kysely. Kyselyn tulosten sekä Ikäkeskuksen kanssa pidettyjen työpajojen avulla muodostettiin suunnitelma koulutuksista sekä luotiin portaittainen digiosaamisen- koulutusmalli. Kohderyhmää on osallistettiin kurssien kehittämisvaiheessa myös kurssin testaajina sekä kommentoijina. 

Liitteet
Kuva
Digiosaamisen vahvistaminen- koulutusmalli
Portaittainen Digiosaamisen vahvistaminen- koulutusmalli
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Toimintamallin kehittämisen aikana tutustuttiin toisten hyvinvointialueiden henkilöstön koulutussuunnitelmiin digiosaamiseen liittyen sekä arvioitiin näitä vertailuanalyysin avulla. 

Idean valinta

Laadimme Digitalisaatio verkkokoulutus kokonaisuuden Moodle-alustalle. Lisäksi liitämme muuta tarvittavaa koulutusta koulutuskokonaisuuteen  esim. tekniset koulutukset, ohjevideot, vierikoulutukset sekä webinaarit. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Tavoitteena vahvistaa Pohjois-Savon hyvinvointialueen henkilöstön digiosaamista ja digipalveluihin liittyvää osaamista kolme portaisella koulutuskokonaisuudella.  Koulutuskokonaisuus rakennetaan Moodle-verkko-oppimisympäristöön digitalisaation kokonaisuudeksi.  Koulutuskokonaisuus koostuu hyvinvointialueen yleisperehtymiseen liitetyistä digitaalisuuteen liittyvistä muutamasta diasta. (Taso1) Koko henkilöstön digiosaamista lisäävään yleiseen osuuteen (Taso2) sekä syventäviin kohdennettuihin, digitaalisiin palveluihin tarvittaviin sekä muihin liittyviin koulutusosioihin. (Taso 3)

Liitteet
Kuva
Koulutussuunnitelma
Henkilöstön digitaalisen osaamisen kolme tasoinen koulutusmalli (suunnitelma)
Ratkaisun testaaminen

Moodle-kurssien rakentaminen aloitettiin 3/24 ja tätä ennen materiaalia oli jo etsitty. Aluksi laadittiin muutama dia digitalisaatiosta hyvinovintialueen yleisperehtymisen kurssille. Tämän jälkeen alettiin hahmottelemaan Digiosaamisen perusteet verkkokurssin rakennetta, jota muokattiin Moodlen työstämisen aikana. Kurssin tavoitteena on lisätä henkilöstön perusosaamista digitalisaatiosta. Digiosaamisen perusteet kurssin julkaisemisen jälkeen laadittiin Moodle- verkkokurssi OmaSavo digitaalisista palveluista koko henkilöstölle. Kurssin tavoitteena on lisätä ammattilaisten osaamista digitaalisista palveluista sekä OmaSavo digiasioinnin kokonaisuudesta. Tavoitteena on myös lisätä henkilöstön osaamista ja tietämystä hyvinvointialueen digitaalisista palveluista. 

Moodle kurssien suunnittelun pohjana käytettiin eOppivan koulutusrakenne pohjanmallia. Moodle-verkkokurssit testattiin aluksi hyvinvointialueen digitiimin sisäisessä testauksessa . Tästä saatujen kommenttien perusteella kursseja vielä muokattiin ja tehtiin ne valmiiksi ulkoista testausta varten. Moodle- kurssien ulkoinen testaus toteutettiin  hyvinvointialueen henkilöstöllä.  Henkilöstön kommenttien jälkeen kursseja vielä muokattiin tarvittavilta osilta. Tämän jälkeen ne julkaistiin koko henkilöstölle käytäviksi. 

Liitteet
Kuva
eoppiva
eOppivan koulutuksen rakenne pohja
Kuva
moodle
Moodle-koulutuksen rakenteen suunnitelma, jota muokattiin kurssia laadittaessa.
Ratkaisun perusidea

Pohjois-Savon hyvinvointialueen henkilöstön digiosaamisen vahvistaminen.  Osaamisen sekä tietoisuuden lisääntymisellä digipalvelujen käyttö lisääntyy ja digitalisaatio mahdollistuu.  Osaavat ammattilaiset ovat myös​ asiakas- ja potilasturvallisuuden kulmakivi​.