Apuvälineet, jotka tukevat turvallista kotona asumista - painottuen teknologisiin apuvälineisiin / Hjälpmedel som stöder ett tryggt hemmaboende - med fokus på teknologiska hjälpmedel (Pohjanmaan TulKOTI)

En hjälpmedelskatalog med fokus på teknologiskahjälpmedel som kan skaffas på egenhand för att underlättar vardagen och förlänga ett tryggt och självständigt hemmaboende för äldre. 

Toimintaympäristö **

Väestön ikääntyminen ja sen myötä tapahtuva väestön ikärakenteen muutos on nousemassa yhteiskunnalliseksi ilmiöksi jo lähivuosina, se on myös pakottanut hyvinvointialueet etsimään uusia ratkaisukeinoja resurssien oikein kohdentamiseksi ja työn tehostamiseksi. Hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevan kotihoidon näkökulmasta tämä tarkoittaa suurimman palvelunkäyttäjäryhmän lisääntymistä ja samaan aikaan työikäisen hoitohenkilökunnan saatavuuden vaikeutumista. Vakanssien tai henkilöstön lisääminen eivät voi olla ainoita vaihtoehtoja, koska samaan aikaan hoitoalalla kärsitään työvoimapulasta

Kansallinen tavoite on, että iäkäs ihminen pystyisi asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Kun henkilö tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hänelle järjestetään palvelut joko kotiin tai kodinomaiseen ympäristöön. Pitkäaikaiseen hoitoon turvaudutaan vasta kun siihen on perustellut syyt, eikä kotihoito onnistu. Koska laitoshoitopaikkoja vähennetään, on kotihoitoa kehitettävä vastaamaan vanhusten tarpeita. 

Sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen kuntaliiton Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023: Tavoitteena ikäystävällinen Suomi julkaisun tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Laatusuositus tukee ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki 980/2012) toimeenpanoa ja siihen liittyviä uudistuksia ja linjauksia. Laatusuosituksen tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut.Tarkoituksena on tarjota mahdollisuus viettää täysipainoista elämää omassa kodissa ja antaa kunkin yksilöllistä tilannetta ja tarpeita vastaavaa tukea ja hoitoa. Iäkkäiden palveluissa teknologiaa voidaan hyödyntää osana asiakkaiden omahoitoa, omaishoitajien tukea sekä henkilös-tön työtehtäviä. Pohjanmaan hyvinvointialue on ottanut digitaaliset palvelut osaksi ikääntyneiden hoitoa ja hyvinvointia.

____________________________________________________________________________________________________

Befolkningens åldrande och den därav följande förändringen av befolkningens åldersstruktur blir ett samhällsfenomen under de närmaste åren, vilket också har tvingat välfärdsområdena att söka efter nya sätt att fördela resurser och förbättra effektiviteten. För hemvården, som är välfärdsområdenas ansvarsområde, innebär detta en ökning av den största gruppen av tjänsteanvändare och samtidigt en minskning av tillgången på vårdpersonal i arbetsför ålder. Att öka antalet tjänster eller personal kan inte vara det enda alternativet, eftersom vårdsektorn samtidigt lider av brist på arbetskraft. Resursbristen är en stor utmaning som tvingar Finlands Välfärdsområden till att skapa nya sätt att arbeta för kunna fördela befintliga resurser på ett jämlikt och fördelaktigt sätt.

Det nationella målet är att äldre människor ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt. När en person behöver vård och stöd tillhandahålls tjänsterna antingen i hemmet eller i en hemliknande miljö. Långtidsvård används endast när det finns goda skäl för det och hemvård inte är ett alternativ. I takt med att institutionella vårdplatser minskar måste hemvården utvecklas för att tillgodose de äldres behov.

Social- och hälsovårdsministeriets samt Kommunförbundets kvalitetsrekommendation för att trygga ett gott åldrande och förbättra tjänsterna 2020-2023: Mot ett åldersvänligt Finland syftar till att möjliggöra ett gott åldrande och tillhandahålla högkvalitativa och effektiva tjänster för behövande äldre personer. Rekommendationen stöder genomförandet av lagen om social- och hälsovårdstjänster för äldre (lagen om tjänster för äldre 980/2012) samt reformer och politikområden i anslutning till den. Syftet med kvalitetsrekommendationen är att möjliggöra ett gott åldrande och högkvalitativa och effektiva tjänster. Målet är att göra det möjligt för människor att leva ett fullvärdigt liv i sitt eget hem och att ge stöd och vård som är lämpligt med tanke på deras individuella situation och behov. Teknologi kan användas inom äldreomsorgen som en del av klienternas egenvård, stöd till vårdgivare och personalens arbete. Österbottens välfärdsområde har integrerat digitala tjänster i vården och omsorgen om äldre personer.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pohjanmaalla kotona asuvien ikäihmisten määrä on pienempi kuin muualla Suomessa keskimäärin ja raskaiden palveluiden piirissä olevien määrä keskiarvoa korkeampi. Tavoitteena on hankkeen avulla siirtää raskaampien palvelujen tarvetta myöhemmäksi ja luoda turvalliset olosuhteet kotona asumiselle. Pohjanmaalla ikääntyneiden kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoivan nettokäyttökustannukset (euro/75 vuotta täyttäneet) ovat nousussa ja korkeammat koko maahan verrattuna. Ennaltaehkäisevien palvelujen kehittämiselle on kustannusten hillitsemisenkin kannalta tarvetta.

Kansallisessa ikäohjelmassa esitetään tavoitteena vuoteen 2030, että teknologian, tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä hoidon tukena on lisääntynyt. Laatusuosituksessa hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020-2023 painotetaan teknologisten ratkaisujen esiin ottamista palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä ja toimintaprosessien kehittämistä. Tulevaisuuden iäkkäiden kotona asumista tukevien palvelujen kehittämishankkeen avulla on tarkoitus parantaa alueen kotiin annettavien palvelujen laatua yhtenäistämällä toimintamalleja alueellisiksi, ja ottamalla hyvinvointiteknologiaa mukaan kotona asumisen turvaamiseksi.

Pohjanmaan KATI-hankkeessa luodaan teknologiaa laajasti hyödyntävä toimintamalli ikäihmisten kotona-asumisen tueksi kotihoidon asiakkaille, kun taas tämän haettavan hankkeen taustalla on mahdolistaa teknologiset ratkaisut ennaltaehkäisevästi ikääntyneille, joilla ei ole vielä kotihoidon palveluja. Näin teknologiset ratkaisut ovat joustavasti käytössä jo ennen mahdollista kotihoidon aloitusta. Rajapinta Kati-hankkeen kanssa on huomioitu. Hankkeen kohderyhmänä ovat asiakaat jotka eivät vielä täytä kotihoidon kritereitä mutta tarvitsevat jonkin asteen tukea pärjätäkseen kotona. Tällä tavoin pyritään siirtämään kotihoidon palveluiden piiriin siirtymistä. Pyritään takamaan asiakkaalle mahdollisimman turvallinen kotona pärjääminen teknologisten ratkaisujen avulla. Hyvinvointiteknologisia ratkaisuja hyödyntämällä työnkuormitus tasoittuu ja resurssit riittävät paremmin.

____________________________________________________________________________________________________

Antalet äldre som bor hemma är i genomsnitt mindre i Österbotten än i andra delar av Finland och antalet som behöver tunga tjänster i genomsnitt större. Syftet är att med hjälp av projektet skjuta fram behovet av tyngre tjänster till en senare tidpunkt och skapa trygga förhållanden för dem som bor hemma. Nettodriftskostnaderna (euro/75 år fylld) för äldres hemvård och omsorg dygnet runt ökar och är högre jämfört med hela landet. En utveckling av förebyggande tjänster är nödvändig också med tanke på strävan att minska kostnaderna.

Ett mål i det nationella åldersprogrammet fram till år 2030 är att utnyttjandet av teknologi, artificiell intelligens och robotik för främjande av äldres välbefinnande och hälsa och som stöd för vården skall ha ökat. I kvalitetsrekommendationen för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 läggs fokus på införandet av teknologiska lösningar i samband med bedömningen av servicebehov och på utvecklingen av verksamhetsprocesser. Syftet är att med hjälp av utvecklingsprojektet Framtidens tjänster som stöder boende hemma för äldre förbättra kvaliteten på den hemservice som erbjuds i regionen genom att skapa regionalt enhetliga verksamhetsmodeller och utnyttja välfärdsteknologi för att trygga möjligheterna att bo hemma. Teknologiska lösningar har redan införts och tack vare de goda resultat man fått kan de tas i användning i hela Österbotten.

I projektet KATI i Österbotten skapas en verksamhetsmodell för ett starkt utnyttjande av teknologi som stöd för äldre personers boende hemma. Modellen riktar sig till hemvårdens klienter, medan detta projekt handlar om att på ett förebyggande sätt främja teknologiska lösningar för äldre som ännu inte använder hemvårdens tjänster. De teknologiska lösningarna tillämpas således flexibelt redan innan hemvården inleds. Gränssnittet till projektet KATI har beaktats. Projektets målgrupp är kunder som ännu inte uppfyller kriterierna för hemvård men som kan ha behov av någon form av stöd för att klara sig hemma. Målet är att fördröja övergången till hemvårdstjänster. Målet är att se till att klienten är så säker som möjligt hemma genom att använda tekniska lösningar. Användningen av teknologiska lösningar för välbefinnande bidrar till att balansera arbetsbelastningen och förbättra resursernas tillräcklighet.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hankesuunnitelman mukaisesti rekrytoitiin hankepäällikkö sekä hanketyöntekijät. Tiimi aloitti kartoittamaan toiminnasta nousseita haasteita sekä tarpeita millä hyvinvointiteknologisilla ratkaisuilla voidaan vapauttaa resursseja ja kehittää toimintaa.

Tärkeää on vuorovaikutuksellinen viestintä hankkeen kohderyhmien kanssa, ikääntyneitä voidaan tavoittaa vanhusneuvoston kautta ja kotihoidon henkilöstöä esimerkiksi yhteisten virtuaalikahvien merkeissä. Viestintä on tärkeä osa hanketta, ja sen on tarkoitus seurata hankkeen mukana koko hankkeen ajan.

____________________________________________________________________________________________________

I enlighet med projektplanen rekryteras en projektledare samt projektarbetare. Teamet börjar med att kartlägga verksamhetens behov samt utmaningar till vilka teknologiska lösningar kunde frigöra resurser samt utveckla verksamheten. 

Interaktiv kommunikation med projektets målgrupper är viktig, äldre personer kan nås genom äldrerådet och hemvårdspersonal genom t.ex. gemensamma virtuella kaffestunder. Kommunikation är en viktig del av projektet och förväntas följa projektet under hela dess livscykel.

Tavoiteltu muutos

Lisätätään ikääntyneiden digiosaamista ja sen käyttöätoimintakyvyn, terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. 

Luodaan toimintamalli teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseksi kotona asuville, joille ei ole myönnetty kotihoidon palveluja.

  1. Pidemmän aikavälin vaikutuksia ovat ikääntyneiden raskaampien palvelujen tarpeen siirtyminen, sillä kotona on mahdollista asua pidempään teknologisten apuvälineiden avulla.
  2. Kotihoidon resurssien oikean kohdentumisen ansiosta työn kuormitus tasoittuuja resurssit riittävät paremmin.

    ____________________________________________________________________________________________________

Projektet strävar efter att förbättra äldre personers digitala kompetens och dess användning för att främja funktionsförmåga, hälsa och välbefinnande. 

Utformning och implementering av en verksamhetsmodell för ett klientorienterat utnyttjande av teknologiska lösningar för hemmaboende som inte beviljats hemvårdstjänster. 

  1. Effekten på längre sikt kommer att bli en förändring av behovet av tyngre tjänster för äldre människor, eftersom det blir möjligt att bo hemma längre med hjälp av tekniska hjälpmedel.
  2. Rätt fördelning av hemvårdsresurser kommer att bidra till att balansera arbetsbelastningen och förbättra resursernas tillräcklighet.
Muutoksen mittaaminen

Hyvinvointiteknologian käytänteiden toimivuutta voidaan arvioida seuraamalla kuinka paljon teknologiaa on käytössä pilotin aikana verrattuna aikaisempaan. Hyvinvointiteknologian käyttöönottoa ikääntyneiden kotona asumisen tueksi arvioidaan asiakkailta saadulla palautteella. Asiakkailta kysytään heidän subjektiivisia kokemuksia teknologian käytöstä. Toimintakykyä parantavien/ylläpitävien välineiden käytössä voidaan käyttää toimintakyvyn mittareita tarvittaessa. Kyselyt tehdään pilotin alussa ja lopussa. Seurantaan ja arviointiin otetaan mukaan vanhusneuvostot, kolmannen sektorin toimijat sekä asiakasraadit.

____________________________________________________________________________________________________

Hur bra de välfärdsteknologiska insatserna fungerar kan utvärderas genom att notera hur mycket teknologi som används under pilotprojektet jämfört med tidigare. Införandet av välfärdsteknologi för att stöda boende hemma för äldre utvärderas genom feedback från klienterna. Klienterna får berätta om sina subjektiva erfarenheter av användningen av teknologi. Vid utnyttjande av verktyg för att förbättra/upprätthålla funktionsförmågan kan man vid behov använda mätare som bedömer funktionsförmågan. Enkäterna genomförs i början och slutet av pilottestet. Äldreråden, tredje sektorns aktörer och klientråden deltar i uppföljningen och utvärderingen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä asiakkaat, jotka ovat hakeneet kotihoitoa mutta jotka eivät täytä kotihoidon kriteereitä. 

Hyvinvointialueella on tarpeen mukaisten tukipalveluiden puuttuessa ollut sopivia asiakkaita jo kotihoidon piirissä, joten hankkeessa on päätetty tehdä tiivistä yhteistyötä kotihoidon kanssa näiden asiakkaiden kartoittamiseksi ja löytämiseksi.  Myös palveluohjauksen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta kotihoidon ulkopuolelle jäävät ikäihmiset pystytään ohjaamaan oikeanlaisiin teknologisten ratkaisujen piiriin. 

____________________________________________________________________________________________________

En central målgrupp för projektets interventioner är hemmaboende äldre som ansökt om hemvårdstjänster, men som inte uppfyller kriterierna för hemvård.

Inom Välfärdsområdet har regelbundna hemvårdstjänster tidigare lättare beviljats på grund av att lämpliga stödtjänster saknats. Därmed befinner sig en del klienter som kunde höra till projektets målgrupp redan inom hemvården. Inom projektet fattades beslutet att ingå ett nära samarbete med hemvården för att bättre kunna kartlägga och hitta dessa klienter. Ett nära samarbete inleds även med servicehandledning för att direkt kunna styra personer utanför hemvården till en passande teknologisk lösning. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Pohjanmaan hyvinvointialueella ei ole aiemmin ollut kattavaa tietoa erilaisista itsenäisesti hankittavista teknisistä apuvälineistä. Muilta hyvinvointialueilta löytyy kuitenkin luetteloita, joista on otettu ideoita ja inspiraatiota. Halusimme kuitenkin luoda oman apuvälinekatalogin Pohjanmaan hyvinvointialueella vallitsevien tarpeiden ja olosuhteiden pohjalta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inom Österbottens välfärdsområde har det inte tidigare funnits någon samlad information om olika teknologiska hjälpmedel som kan skaffas på egenhand. Däremot kan kataloger med dylik information hittas hos andra välfärdsområden. Från dessa kataloger har idéer och inspiration hämtats. Vi ville ändå skapa en egen hjälpmedelskatalog utgående från de behov och förutsättningar som finns inom Österbottens välfärdsområde. 

Ideointi

Hankkeen keskeisenä kohderyhmänä ovat kotona asuvat ikääntyneet, jotka ovat hakeneet kotihoitopalveluja, mutta eivät täytä kotihoidon kriteerejä. Tavoitteena on vähentää säännöllisten kotihoitopalvelujen käyttöä ja luoda toimintamalli, jossa kotihoitoa hakeneille asiakkaille tarjotaan tarkoituksenmukaisia teknologiapalveluja. Hoitoalan ammattilaisten ja eläkeläisjärjestöjen kanssa pidetyissä työpajoissa on käynyt selväksi, että on olemassa monia apuvälineitä, jotka voivat helpottaa ja turvata jokapäiväistä elämää. Avustavan teknologian valikoima on kuitenkin laaja ja muuttuu jatkuvasti. Tämän vuoksi on vaikea tietää, mitä markkinoilla on ja miten sitä voi hankkia. Tarvitaan helposti saatavilla olevaa tietoa erilaisista apuvälineistä ja niiden hankkimisesta. Myös esimerkkejä apuvälineistä, jotka voivat viivästyttää kotihoidon tarvetta, kuten suihkun apuvälineitä, toivotaan, vaikka ne eivät olisikaan teknologisia. Tästä syntyi ajatus luoda apuvälineluettelo, johon on koottu kaikki tiedot.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En central målgrupp för projektet är hemmaboende äldre som ansökt om hemvårdstjänster, men som inte uppfyller kriterierna för hemvård. En målsättning är att minska användningen av  regelbundna hemvårdstjänster och skapa en verksamhetsmodell som innebär att klienter som har ansökt om hemvård erbjuds ändamålsenliga teknologiska tjänster. Genom workshopar med vårdpersonal och pensionärsföreningar framkommer det att det finns mycket teknologiska hjälpmedel som kan underlätta vardagen och göra den tryggare. Utbudet av teknologiska hjälpmedel är dock stort och ständigt föränderligt. Detta gör att det är svårt att veta vad som finns på marknaden och hur man får tag på det. Lättillgänglig information om olika teknologiska hjälpmedel och även hur man skaffar dem efterfrågas. Även exempel på hjälpmedel som kan fördröja behovet av hemvård önskas som t ex duschhjälpmedel även om de inte är teknologiska. Detta föder idén att skapa en hjälpmedelskatalog där all information är samlad.

Idean valinta

Erilaisia teknisiä apuvälineitä koskevien tietojen keräämiseksi ja niiden saatavuuden parantamiseksi on päätetty laatia apuvälineluettelo. Luettelossa keskitytään ensisijaisesti sellaisiin teknologisiin apuvälineisiin, jotka voidaan hankkia itse, ei apuvälineisiin, jotka voidaan lainata apuvälinekeskuksesta.

Jotta luodaan toimintamalli, jossa ikääntyneet ja heidän omaisensa voivat hankkia apuvälineitä ottamatta yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiin, apuvälineluettelo tulee olemaan kaikkien saatavilla Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymän verkkosivuilla. Apuvälineluettelon kautta ikääntyneet ja heidän omaisensa voivat löytää teknisiä ratkaisuja, jotka helpottavat heidän jokapäiväistä elämäänsä. Luettelo toimii myös hoitohenkilökunnan tukena, sillä he voivat näyttää kuvia ja antaa tietoa erilaisista apuvälineistä ja niiden hankkimisesta.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att samla information om olika teknologiska hjälpmedel och göra dem mera lättillgängliga beslutas att en hjälpmedelskatalog ska sammanställas. Katalogens fokus ska främst vara på teknologiska hjälpmedel som kan skaffas på egenhand, inte hjälpmedel som kan lånas från hjälpmedelscentralen.

För att skapa en verksamhetsmodell där de äldre och deras anhöriga kan skaffa hjälpmedel utan kontakt till vårdpersonal ska hjälpmedelskatalogen finnas tillgänglig för alla på Österbottens välfärdsområdes webbsida. Genom hjälpmedelskatalogen kan de äldre och deras anhöriga själva hitta teknologiska lösningar för att underlätta vardagen. Katalogen fungerar också som ett stöd för vårdpersonalen då de kan visa bilder och ge information om olika hjälpmedel och hur hjälpmedlen skaffas.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymän verkkosivuille on luotu luettelo kaikkien saatavilla olevista apuvälineistä. Iäkkäät itse ja heidän omaisensa voivat käydä sivustolla hakemassa vinkkejä ja tietoa tuotteista, jotka helpottavat arkea, tekevät kotona asumisesta turvallisempaa ja viivästyttävät kotihoidon tarvetta. Hakusanojen ja ostopaikkavinkkien avulla he voivat ostaa tuotteen itse ilman, että heidän tarvitsee mennä hoitokeskukseen. Apuvälinekatalogi on myös henkilökunnan käytettävissä, ja siinä on esillä tuotteita ja ehdotettuja ostopaikkoja.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En hjälpmedelskatalog som är tillgänglig för alla på Österbottens välfärdsområdes webbsida skapas. De äldre själva och deras anhöriga kan gå in på webbsidan och få tips och information om produkter som underlättar vardagen, gör boendet i det egna hemmet tryggare och fördröjer behovet av hemvårdstjänster. Med hjälp av sökord och förslag på typ av inköpsställen kan de själva skaffa produkten utan att behöva vända sig till vården. Hjälpmedelskatalogen är också tillgänglig för personalen så att de kan ta fram den och visa produkter och förslag på inköpsställen.

Idean testaus asiakkaalla

Henkilöstön ja eläkeläisjärjestöjen kanssa järjestettävissä työpajoissa tehdään ehdotuksia siitä, mitä apuvälinekatalogin tulisi sisältää. Usein toivotaan seuraavaa sisältöä: lyhyt kuvaus tuotteesta, mistä sitä voi ostaa ja hinta.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Genom workshopar med personal och pensionärsföreningar kommer förslag på vad hjälpmedelskatalogen behöver innehålla. Frekventa önskemål om innehåll är: en kort beskrivning av produkten, varifrån den kan köpas och pris.

Ratkaisun testaaminen

Apuvälineluettelon pilotointi aloitettiin palveluohjauksen kautta kahdessa toimipisteessä ja kartoitusryhmässä huhtikuussa 2023. Henkilöstön kanssa on pidetty työpajoja suuremmissa ja pienemmissä ryhmissä, jotta saatiin palautetta luettelon suunnittelusta ja sisällöstä. Syksyllä 2023 apuvälinekatalogi on kaikkien saatavilla Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilla ja otetaan käyttöön hyvinvointialueen henkilöstön keskuudessa.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Piloteringen av hjälpmedelskatalogen startade via servicehandledningen på två orter och ett kartläggningsteam i april 2023. Workshopar med personalen har hållits i större och mindre grupper för att få synpunkter på utformning och innehåll i katalogen. Under hösten 2023 blir hjälpmedelskatalogen tillgänglig för alla på Österbottens välfärdsområdes webbsida och implementeras bland välfärdsområdets personal.

Kokeilun tavoitteet

-Apuvälineluettelon tavoitteena on auttaa ikääntyneitä ja heidän omaisiaan löytämään apuvälineitä, jotka voivat helpottaa jokapäiväistä elämää ja lisätä turvallisuutta kotona. Tämä puolestaan pidentää itsenäistä ja turvallista kotona asumista ja lykkää kotihoidon tarvetta. Tavoitteena on myös helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä suosittelemalla teknisiä apuvälineitä.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Målsättningen med hjälpmedelskatalogen är att hjälpa de äldre och deras anhöriga att på egenhand hitta hjälpmedel som kan underlätta vardagen och öka tryggheten i hemmet. Detta i sin tur förlänger ett självständigt och säkert boende i det egna hemmet och behovet av hemvårdstjänster senareläggs. En annan målsättning är också att underlätta arbetet för vårdpersonal då de rekommenderar teknologiska hjälpmedel.

Kokeilussa opittua

Apuvälinetuotteiden valikoima on laaja ja muuttuu jatkuvasti. Juuri sinä aikana, kun apuvälineluetteloa on työstetty, joitakin tuotteita on kadonnut markkinoilta ja uusia tuotteita on lisätty. Myös tuotteiden hinnat ovat muuttuneet, ja useimmissa tapauksissa tuotteet ovat kallistuneet. Joitakin tuotteita on myös saatavilla useissa eri hintaluokissa, mikä vaikeuttaa entisestään tavoitehinnan antamista tuotteille.  Myös eri tekniikoiden käyttämiseen tarvittavan osaamisen tarve vaihtelee suuresti. On olemassa yksinkertaisia apuvälineitä, jotka eivät vaadi paljon teknistä osaamista, ja on kehittyneempiä teknologioita, jotka vaativat enemmän teknistä osaamista. Apuvälineluettelo sisältää pääasiassa teknologioita, jotka eivät vaadi paljon teknistä osaamista. Apuvälineluetteloon sisältyvien tuotteiden löytäminen ja valitseminen on ollut haastavaa, koska apuvälineteknologioiden valikoima on niin laaja.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utbudet av teknologiska hjälpmedel är stort och förändras ständigt. Bara under den tid arbetet med hjälpmedelskatalogen pågått har vissa produkter försvunnit från marknaden och nya produkter har tillkommit. Priserna på produkterna har också förändrats och då i de flesta fall har produkterna blivit dyrare. Vissa produkter finns också i flera olika prisklasser vilket gjort det ännu svårare att ge ett riktpris på produkterna.  Behovet av kunskap för att kunna använda olika teknologier varierar också mycket. Det finns enkla hjälpmedel som inte kräver så mycket tekniskt kunnande och så finns det mera avancerade teknologier som kräver mera tekniskt kunnande. Hjälpmedelskatalogen innehåller främst teknologier om inte kräver så mycket tekniskt kunnande. Det har varit en utmaning att hitta och välja ut de produkter som finns med i hjälpmedelskatalogen eftersom utbudet på teknologiska hjälpmedel är så stort.

Ratkaisun perusidea **

Uusia välineitä tarvitaan, jotta säännöllisen kotihoidon käyttöä voitaisiin vähentää ja jotta kotona asuminen olisi turvallisempaa ja itsenäisempää. Apuvälineluettelo on väline, jonka avulla voidaan löytää sopivaa teknologiaa ikääntyneille ihmisille, jotka ovat hakeneet kotihoitopalveluja mutta eivät täytä kotihoidon kriteerejä. Laittamalla apuvälinekatalogi saataville Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivuille tarjotaan toimintamalli, jossa ikääntyneitä ja heidän omaisiaan autetaan hankkimaan teknisiä apuvälineitä itse ilman terveydenhuoltojärjestelmän apua. Luettelossa olevia apuvälineitä voidaan käyttää myös kotihoidon palvelujen täydentäjänä. Kun apuvälineet kootaan kuvastoon, ikäihmisten, heidän omaistensa ja hoitohenkilökunnan on helpompi hahmottaa tuotevalikoimaa. Lisäksi hankinnat helpottuvat, koska kuvastossa on avainsanoja tuotteiden löytämiseksi ja ehdotuksia ostopaikkatyypiksi.

 

Luettelon tavoitteena on myös lisätä ja vähentää teknologian käyttöä ja osoittaa, että on olemassa monia apuvälineitä, joita kuka tahansa voi käyttää jokapäiväisessä elämässään.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att minska användningen av regelbundna hemvårdstjänster och förlänga ett tryggare och självständigare hemmaboende behövs nya redskap. Hjälpmedelskatalogen är ett verktyg för att hitta ändamålsenlig teknologi till de äldre som ansökt om hemvårdens tjänster men som inte uppfyller kriterierna för hemvård. Genom att göra hjälpmedelskatalogen tillgänglig på Österbottens välfärdsområdes webbsida erbjuds en verksamhetsmodell där de äldre och deras anhöriga får hjälp att på egenhand skaffa teknologiska hjälpmedel utan att involvera vården. De hjälpmedel som finns i katalogen kan också användas som ett komplement till hemvårdens tjänster. Genom att samla hjälpmedlen i en katalog blir utbudet lättare överskådligt för den äldre, deras anhöriga och vårdpersonalen. Dessutom blir anskaffningen lättare då katalogen innehåller sökord för att hitta produkter och förslag på typ av inköpsställe. 

 

Ett annat syfte med katalogen är att öka och avdramatisera användningen av teknologi och visa att det finns mycket hjälpmedel som vem som helst kan ha nytta av i vardagen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Apuvälineluettelo on kaikkien saatavilla Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilla. Siellä ne, jotka tarvitsevat apuvälineitä helpottamaan jokapäiväistä elämää, voivat kuvastossa olevien hakusanojen ja ostopaikkatyyppiehdotusten avulla löytää sopivan apuvälineen ja hankkia sen omatoimisesti ilman terveydenhuollon myötävaikutusta. Apuvälinekatalogi on myös henkilöstön saatavilla hyvinvointialan intranetissä.

Luettelon suora käyttö edellyttää internet-yhteyttä, mutta se on suunniteltu myös niin, että henkilökunta tai omaiset voivat tulostaa sivun nykyisistä apuvälineistä ja antaa ne niitä tarvitseville. Luettelo vaatii myös säännöllistä päivittämistä. On ollut haasteellista löytää joku, joka päivittää luetteloa.

Hankkeessa painetaan tiedotteita, joissa kerrotaan luettelosta ja siitä, miten se löytyy. Niitä on saatavilla terveysklinikoilla, joissa iäkkäät ihmiset käyvät. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hjälpmedelskatalogen finns tillgänglig för alla på Österbottens välfärdsområdes webbsida. Där kan de som har behov av hjälpmedel för att underlätta vardagen, med hjälp av de sökord och förslag på typ av inköpsställen som finns i katalogen, hitta ett passligt hjälpmedel och införskaffa det på egenhand utan att vården behöver involveras. Hjälpmedelskatalogen finns också tillgänglig för personal på välfärdsområdets intranet. 

Den direkta användningen av hjälpmedelskatalogen kräver tillgång till internet men den är också utformad så att personal eller anhöriga kan skriva ut en sida med aktuella hjälpmedel och ge till den som behöver. Hjälpmedelskatalogen kräver också en regelbunden uppdatering. Det har varit en utmaning att hitta någon som uppdaterar katalogen.

Projektet trycker upp informationsblad med information om hjälpmedelskatalogen och hur man hittar den. Dessa kommer att finnas på vårdmottagningar där äldre rör sig

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Apuvälineluettelon toivotaan säästävän resursseja, sillä sen avulla iäkkäät ihmiset ja heidän omaisensa voivat itse löytää apuvälineitä, jotka helpottavat heidän jokapäiväistä elämäänsä. Luettelo edellyttää internetin käyttömahdollisuutta ja -taitoja tai apua paperiversion tulostamisessa, jossa on tietoa kiinnostavasta laitteesta. Se edellyttää myös organisaation säännöllistä päivittämistä.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Förhoppningen med hjälpmedelskatalogen är att den ska spara resurser i och med att de äldre och deras anhöriga på egenhand kan hitta hjälpmedel som underlättar vardagen. Den kräver tillgång till och kunskap att använda internet eller att man får hjälp att skriva ut en pappersversion med information om det hjälpmedel man är intresserad av. Den kräver också en regelbunden uppdatering från verksamhetens sida.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Iäkkäät ihmiset, omaiset ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat ottaneet apuvälinekatalogin hyvin vastaan. Sitä ei kuitenkaan ole vielä käytetty riittävästi, jotta sillä olisi ollut todellisia vaikutuksia.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hjälpmedelskatalogen har fått ett mycket positivt mottagande både från äldre, anhöriga och vårdpersonal. Den har dock inte hunnit användas så att några egentliga effekter ännu hunnit visa sig.