Apuvälinekeskuksen ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalveluiden ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi.   

Toimintaympäristö

Kehittämistyön pohjana on kuntoutuksen uudistamiskomitean suositus vammaispalvelulain mukaisten asunnonmuutostöiden ja apuvälinepalveluiden yhdistämisestä asiakkaalle toimivammaksi kokonaisuudeksi. Kehittämistyöhön saatiin suunnittelupanosta Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeesta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ennen hyvinvointialueen aloitusta vammaispalvelulain mukaiset asunnonmuutostyöt ja apuvälineet on jokainen alueen kunta tai kuntayhtymä hoitanut itsenäisesti. Tähän on kuulunut tarpeen arviointi, hankinta, kilpailutus, urakointi ja huollot. Toiminta ei ole ollut kaikilta osin yhdenmukaista.

Apuvälinekeskus-liikelaitos on vastannut terveydenhuollon apuvälinepalveluista ennen hyvinvointialueen käynnistymistä.  Tietyissä vammaispalveluiden apuvälineissä Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin Apuvälinekeskus-liikelaitos oli tehnyt alueen kuntien kanssa yhteistoimintasopimuksen koskien vammaispalvelulain perusteella myönnettävien kattokiinnitteisten henkilönostimien, porras ja tasohissien ja kuulovammaisten  hälytysjärjestelmien hankintaa, asennusta, luovutusta, korjausta ja huoltoa sekä kierrätystä.​

Hyvinvointialueen käynnistymisen myötä apuvälinekeskus nimitystä käytetään Kanta-Hämeen hyvinvointialueen apuvälinepalveluista.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehitystyöryhmään osallistuivat:

Apuvälinekeskuksen apuvälineasiantuntijat

Hyvinvointialueen kuntien vammaispalveluiden edustajat

Asunnonmuutostyöarvioita tekevät fysioterapeutit ja toimintaterapeutit

Rakennustekninen asiantuntija

Tavoiteltu muutos

Kohderyhmänä olevat asiakkaat saavat usein apuvälineitä terveydenhuollosta ja vammaispalvelulain mukaisia asunnonmuutostöitä ja apuvälineitä sosiaalipalveluista. Näiden kahden erillisen prosessin yhdistäminen varmistaa että asiakas saa tarpeelliset ja yhteensopivat ratkaisut yhdenvertaisesti koko alueella.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella asiakkaat saavat usein apuvälineitä terveydenhuollosta ja vammaispalvelulain mukaisia asunnonmuutostöitä ja apuvälineitä sosiaalipalveluista. Näiden kahden erillisen prosessin yhdistäminen varmistaa, että asiakas saa välttämättömät ja yhteensopivat ratkaisut yhdenvertaisesti koko alueella.

Kehittämistyössä mukana olleet ammattilaiset toivat esiin asiakkaiden toiveen palveluiden selkeyttämisestä.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa vammaispalveluiden asunnonmuutostyö- ja apuvälineprosessi yhdistetään lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalvelun kanssa. Tällöin toimintatapa on yhdenvertainen asiakkaalle ja selkeä ammattilaisille.

Tarpeen arviointi on monialaista ja asiakkaan tarpeen mukaista. Apuvälinekeskuksen ja vammaispalveluiden ammattilaiset yhdistävät asiantuntijuutensa asiakkaiden parhaaksi.

Päätöksenteko säilyy vammaispalveluissa.

Apuvälinekeskukseen siirtyvät seuraavat tehtävät: Apuvälineiden, laitteiden ja urakoinnin kilpailutus. Apuvälineiden hankinta ja luovutus sekä laitteiden asennus. Lisäksi apuvälinekeskuksen järjestämisvastuulle siirtyvät keskitetty huolto, korjaus, varastointi ja ennallistaminen​.

Liitteet
Kuva
Asunonmutostyöprosessi
Asunnonmuutostyöprosessi
Kuva
Asunnonmuutostöiden palvelukuvaus kaaviona
Asunnonmuutostöiden palvelukuvaus kaaviona
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vaatimukset toimintamallin käynnistämiselle

Apuvälinekeskuksen resurssit 

Tällä hetkellä apuvälinekeskuksessa ei ole resursoitu henkilökuntaa toimintamallin mukaisiin uusiin tehtäviin.  Tehtyjen selvitysten perusteella apuvälinekeskukseen tarvitaan kaksi uutta asiantuntijaa vammaispalvelun asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden arviointiin, koneiden ja laitteiden kilpailutukseen, huollon ja ennallistamisen järjestämiseen. Lisäksi tarvitaan tekninen asiantuntija, jonka palvelut ovat ratkaisevassa asemassa tehtäessä muutostyösuunnitelmia ja kustannuslaskelmia, sekä urakoinnin ja asennuksen kilpailutuksessa sekä toteutuksen valvonnassa. 

Kierrätys ja varastointi on tällä hetkellä hajautettuna alueen kunnissa, eikä laitteita ole rekisteröity yhtenäiseen järjestelmään. Kustannustehokas toiminta ja yhdenvertainen palvelu vaatii keskitetyn varastoinnin ja huollon järjestämistä apuvälinekeskuksessa. Tämä ei ole mahdollista nykyisissä toimitiloissa.

Apuvälinekeskuksen budjetissa tulee jatkossa myös huomioida vammaispalvelun asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden kustannukset.

Vammaispalveluiden prosessien yhtenäistäminen hva:lla  

Yhteistyön mahdollistamiseksi hyvinvointialueen vammaispalveluiden päätöksentekoprosessi tulee yhtenäistää palvelumallin mukaisesti. 

Effector-tietojärjestelmän laajentaminen  

Asunnonmuutostyöosion hankinta ja käyttöönotto Effector-tietojärjestelmään mahdollistaisi asunnonmuutostyökokonaisuuden tiedonhallinnan. 

 

 

 

 

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöönotto on iso muutos ja vaatii resurssien siirtämistä ja palvelun uudelleen organisointia. 

Tiedon saanti kunnista voi olla hankalaa ja hidastaa kehitystyötä. Esim. kaikista kunnista ei ollut saatavilla eriteltynä tietoa kuinka paljon oli resursseja käytetty asunnonmuutostöihin ja vammaispalveluiden apuvälineisiin.