Apuvälinekeskuksen ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalveluiden ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi.
Kehittämistyön pohjana on kuntoutuksen uudistamiskomitean suositus vammaispalvelulain mukaisten asunnonmuutostöiden ja apuvälinepalveluiden yhdistämisestä asiakkaalle toimivammaksi kokonaisuudeksi. Kehittämistyöhön saatiin suunnittelupanosta Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeesta.
Ennen hyvinvointialueen aloitusta vammaispalvelulain mukaiset asunnonmuutostyöt ja apuvälineet on jokainen alueen kunta tai kuntayhtymä hoitanut itsenäisesti. Tähän on kuulunut tarpeen arviointi, hankinta, kilpailutus, urakointi ja huollot. Toiminta ei ole ollut kaikilta osin yhdenmukaista.
Apuvälinekeskus-liikelaitos on vastannut terveydenhuollon apuvälinepalveluista ennen hyvinvointialueen käynnistymistä. Tietyissä vammaispalveluiden apuvälineissä Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin Apuvälinekeskus-liikelaitos oli tehnyt alueen kuntien kanssa yhteistoimintasopimuksen koskien vammaispalvelulain perusteella myönnettävien kattokiinnitteisten henkilönostimien, porras ja tasohissien ja kuulovammaisten hälytysjärjestelmien hankintaa, asennusta, luovutusta, korjausta ja huoltoa sekä kierrätystä.
Hyvinvointialueen käynnistymisen myötä apuvälinekeskus nimitystä käytetään Kanta-Hämeen hyvinvointialueen apuvälinepalveluista.
Kehitystyöryhmään osallistuivat:
Apuvälinekeskuksen apuvälineasiantuntijat
Hyvinvointialueen kuntien vammaispalveluiden edustajat
Asunnonmuutostyöarvioita tekevät fysioterapeutit ja toimintaterapeutit
Rakennustekninen asiantuntija
Kohderyhmänä olevat asiakkaat saavat usein apuvälineitä terveydenhuollosta ja vammaispalvelulain mukaisia asunnonmuutostöitä ja apuvälineitä sosiaalipalveluista. Näiden kahden erillisen prosessin yhdistäminen varmistaa että asiakas saa tarpeelliset ja yhteensopivat ratkaisut yhdenvertaisesti koko alueella.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella asiakkaat saavat usein apuvälineitä terveydenhuollosta ja vammaispalvelulain mukaisia asunnonmuutostöitä ja apuvälineitä sosiaalipalveluista. Näiden kahden erillisen prosessin yhdistäminen varmistaa, että asiakas saa välttämättömät ja yhteensopivat ratkaisut yhdenvertaisesti koko alueella.
Kehittämistyössä mukana olleet ammattilaiset toivat esiin asiakkaiden toiveen palveluiden selkeyttämisestä.