Apuvälinekeskuksen ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalveluiden ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi.   

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Apuvälinekeskuksen ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen.
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalveluiden ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi.   

Toteutuspaikka
Kanta-Hämeen Hyvinvointialue, Kuntoutus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Luotu

01.06.2023

Viimeksi muokattu

26.06.2023
Ratkaisun perusidea **

Toimintamallissa vammaispalveluiden asunnonmuutostyö- ja apuvälineprosessi yhdistetään lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalvelun kanssa. Tällöin toimintatapa on yhdenvertainen asiakkaalle ja selkeä ammattilaisille.

Tarpeen arviointi on monialaista ja asiakkaan tarpeen mukaista. Apuvälinekeskuksen ja vammaispalveluiden ammattilaiset yhdistävät asiantuntijuutensa asiakkaiden parhaaksi.

Päätöksenteko säilyy vammaispalveluissa.

Apuvälinekeskukseen siirtyvät seuraavat tehtävät: Apuvälineiden, laitteiden ja urakoinnin kilpailutus. Apuvälineiden hankinta ja luovutus sekä laitteiden asennus. Lisäksi apuvälinekeskuksen järjestämisvastuulle siirtyvät keskitetty huolto, korjaus, varastointi ja ennallistaminen​.

Toimintaympäristö **

Kehittämistyön pohjana on kuntoutuksen uudistamiskomitean suositus vammaispalvelulain mukaisten asunnonmuutostöiden ja apuvälinepalveluiden yhdistämisestä asiakkaalle toimivammaksi kokonaisuudeksi. Kehittämistyöhön saatiin suunnittelupanosta Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeesta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella asiakkaat saavat usein apuvälineitä terveydenhuollosta ja vammaispalvelulain mukaisia asunnonmuutostöitä ja apuvälineitä sosiaalipalveluista. Näiden kahden erillisen prosessin yhdistäminen varmistaa, että asiakas saa välttämättömät ja yhteensopivat ratkaisut yhdenvertaisesti koko alueella.

Kehittämistyössä mukana olleet ammattilaiset toivat esiin asiakkaiden toiveen palveluiden selkeyttämisestä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Vaatimukset toimintamallin käynnistämiselle

Apuvälinekeskuksen resurssit 

Tällä hetkellä apuvälinekeskuksessa ei ole resursoitu henkilökuntaa toimintamallin mukaisiin uusiin tehtäviin.  Tehtyjen selvitysten perusteella apuvälinekeskukseen tarvitaan kaksi uutta asiantuntijaa vammaispalvelun asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden arviointiin, koneiden ja laitteiden kilpailutukseen, huollon ja ennallistamisen järjestämiseen. Lisäksi tarvitaan tekninen asiantuntija, jonka palvelut ovat ratkaisevassa asemassa tehtäessä muutostyösuunnitelmia ja kustannuslaskelmia, sekä urakoinnin ja asennuksen kilpailutuksessa sekä toteutuksen valvonnassa. 

Kierrätys ja varastointi on tällä hetkellä hajautettuna alueen kunnissa, eikä laitteita ole rekisteröity yhtenäiseen järjestelmään. Kustannustehokas toiminta ja yhdenvertainen palvelu vaatii keskitetyn varastoinnin ja huollon järjestämistä apuvälinekeskuksessa. Tämä ei ole mahdollista nykyisissä toimitiloissa.

Apuvälinekeskuksen budjetissa tulee jatkossa myös huomioida vammaispalvelun asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden kustannukset.

Vammaispalveluiden prosessien yhtenäistäminen hva:lla  

Yhteistyön mahdollistamiseksi hyvinvointialueen vammaispalveluiden päätöksentekoprosessi tulee yhtenäistää palvelumallin mukaisesti. 

Effector-tietojärjestelmän laajentaminen  

Asunnonmuutostyöosion hankinta ja käyttöönotto Effector-tietojärjestelmään mahdollistaisi asunnonmuutostyökokonaisuuden tiedonhallinnan. 

 

 

 

 

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin käyttöönotto on iso muutos ja vaatii resurssien siirtämistä ja palvelun uudelleen organisointia. 

Tiedon saanti kunnista voi olla hankalaa ja hidastaa kehitystyötä. Esim. kaikista kunnista ei ollut saatavilla eriteltynä tietoa kuinka paljon oli resursseja käytetty asunnonmuutostöihin ja vammaispalveluiden apuvälineisiin. 

Kansikuva
Asunnonmuutostyö

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä