Apuvälinekeskuksen ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalveluiden ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi.
Toimintamallin nimi
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalveluiden ja vammaispalvelulain mukaisten apuvälineiden ja asunnonmuutostöiden yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi.
Toimintamallissa vammaispalveluiden asunnonmuutostyö- ja apuvälineprosessi yhdistetään lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalvelun kanssa. Tällöin toimintatapa on yhdenvertainen asiakkaalle ja selkeä ammattilaisille.
Tarpeen arviointi on monialaista ja asiakkaan tarpeen mukaista. Apuvälinekeskuksen ja vammaispalveluiden ammattilaiset yhdistävät asiantuntijuutensa asiakkaiden parhaaksi.
Päätöksenteko säilyy vammaispalveluissa.
Apuvälinekeskukseen siirtyvät seuraavat tehtävät: Apuvälineiden, laitteiden ja urakoinnin kilpailutus. Apuvälineiden hankinta ja luovutus sekä laitteiden asennus. Lisäksi apuvälinekeskuksen järjestämisvastuulle siirtyvät keskitetty huolto, korjaus, varastointi ja ennallistaminen.
Kehittämistyön pohjana on kuntoutuksen uudistamiskomitean suositus vammaispalvelulain mukaisten asunnonmuutostöiden ja apuvälinepalveluiden yhdistämisestä asiakkaalle toimivammaksi kokonaisuudeksi. Kehittämistyöhön saatiin suunnittelupanosta Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeesta.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella asiakkaat saavat usein apuvälineitä terveydenhuollosta ja vammaispalvelulain mukaisia asunnonmuutostöitä ja apuvälineitä sosiaalipalveluista. Näiden kahden erillisen prosessin yhdistäminen varmistaa, että asiakas saa välttämättömät ja yhteensopivat ratkaisut yhdenvertaisesti koko alueella.
Kehittämistyössä mukana olleet ammattilaiset toivat esiin asiakkaiden toiveen palveluiden selkeyttämisestä.
Vaatimukset toimintamallin käynnistämiselle
Apuvälinekeskuksen resurssit
Tällä hetkellä apuvälinekeskuksessa ei ole resursoitu henkilökuntaa toimintamallin mukaisiin uusiin tehtäviin. Tehtyjen selvitysten perusteella apuvälinekeskukseen tarvitaan kaksi uutta asiantuntijaa vammaispalvelun asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden arviointiin, koneiden ja laitteiden kilpailutukseen, huollon ja ennallistamisen järjestämiseen. Lisäksi tarvitaan tekninen asiantuntija, jonka palvelut ovat ratkaisevassa asemassa tehtäessä muutostyösuunnitelmia ja kustannuslaskelmia, sekä urakoinnin ja asennuksen kilpailutuksessa sekä toteutuksen valvonnassa.
Kierrätys ja varastointi on tällä hetkellä hajautettuna alueen kunnissa, eikä laitteita ole rekisteröity yhtenäiseen järjestelmään. Kustannustehokas toiminta ja yhdenvertainen palvelu vaatii keskitetyn varastoinnin ja huollon järjestämistä apuvälinekeskuksessa. Tämä ei ole mahdollista nykyisissä toimitiloissa.
Apuvälinekeskuksen budjetissa tulee jatkossa myös huomioida vammaispalvelun asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden kustannukset.
Vammaispalveluiden prosessien yhtenäistäminen hva:lla
Yhteistyön mahdollistamiseksi hyvinvointialueen vammaispalveluiden päätöksentekoprosessi tulee yhtenäistää palvelumallin mukaisesti.
Effector-tietojärjestelmän laajentaminen
Asunnonmuutostyöosion hankinta ja käyttöönotto Effector-tietojärjestelmään mahdollistaisi asunnonmuutostyökokonaisuuden tiedonhallinnan.
.